Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Polera igenom




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-07-12 01:52:34Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 5733 gånger 
En liten fundering jag har ang. polering: Om man polerar lacken en gång/år, eller mer (för att få bort ev. tvättrepor etc. som tillkommit under vintern), kommer man inte förr eller senare polera igenom?

Jag har tex. en Mazda 626 från -90, och den har nog fått endel poleringar i sina dagar. Sedan gissar jag att den har en av dom tidigare varianterna av vattenbaserad lack (röd), som är ganska porös och känslig.

Antar att detta inte är ett problem för de med nya bilar, men för de med lite äldre...

Jag gissar att jag kanske helt enkelt inte får ha för höga krav, och bara köra med väldigt fint polermedel typ finecut17 och/eller 3M Perfect-IT, och sedan acceptera att jag inte kan få bort alla smårepor? Oxiden far ju ganska lätt, och om jag lackförseglar så borde jag hålla oxiderna till ett minimum inför varje års polering.

Hur gör rekond firmorna när dom får in en äldre bil? Vågar dom dra igång med grov rubbing osv? Hur undgår dom att polera igenom, då dom inte "känner bilen" och vet hur mycket lack som är kvar?

Även om jag inte polerat igenom någonstans ännu, känns det alltid lite nervöst när man ser hur färgade trissorna blir efter man matat på ett tag ;)

// Frank


Postad 2005-07-12 10:43:17bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 5719 gånger 
Speedo:
Veck o kanter är känsligast för genompolering då det inte brukar vara så tjockt med färg just där. Kör du bara oxidlösare så tror jag in te att det är någon större fara och som du själv säger:
"Oxiden far ju ganska lätt, och om jag lackförseglar så borde jag hålla oxiderna till ett minimum inför varje års polering."
Jag tror du ska vara uppmärksam just i veck o kanter först.

Det är nog inte ofta som rekondare får in äldre bilar till polering då dom oftast låts förfalla eller sköts av ägaren. Det finns dessutom medel utan slipmedel i som är skonsammare än rubbing så jag tippar på att dom kör som vanligt.
Jag hade gjort det.


Postad 2005-07-12 16:47:51Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 5707 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-07-13 12:18:43Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 5692 gånger 
Tack för tipsen...

Ang. kanter, så är det kanske en kombination av vad ni säger, dvs både att färgen är lite tunnare där, och att maskinen nöter mer på kanter pga. mer tryck på mindre yta. Därför tror jag kanske det är bäst jag håller mig till handpolering på kanter och i närheten av dessa. Det är ju trots allt inte så stora "ytor" det handlar om.

3M Perfect-IT polervätska tror jag använder nån sorts kemisk rubbing, och jag har mycket bra erfarenhet av den. Däremot ser man ju att trissorna blir ordentligt röda, så nog lossnar det endel färg.

På tal om det.. är det viktigt att jag polerar av all gammal lackförsegling nästa år, innan jag lägger på den nya? Ser man tydligt när den är borta?

// Frank


Postad 2005-07-13 12:58:57bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 5686 gånger 
Speedo:
Du ska inte vara rädd för att prova, så livsfarligt är det inte.
Inför nästa behandling gör du bara likadant som innan. Ett ordentligt underarbete.

Du ser inte att du plockar bort gammal försegling då du i samma steg renpolerar ytan för nästa steg. Det är liksom ingen synlig hinna. I a f inte Silver Seal.


Postad 2005-07-13 13:13:03Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 5685 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-07-13 15:15:56bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 5679 gånger 
Lindfalas:
Snälla, kan du klargöra det du tidigare skrev. Jag blev lite konfunderad.
Speedo skrev: "På tal om det.. är det viktigt att jag polerar av all gammal lackförsegling nästa år, innan jag lägger på den nya? Ser man tydligt när den är borta?".
Du svarade:"Jo du lär se när den är borte eftersom lacken inte är lika fin."

Min fråga: Hur ser du att du polerat bort förseglingen?
Jag kanske misstolkade frågan men för mig låter det som att man kan se när/att man polerat bort förseglingen. I s f vilken försegling är det då?


Postad 2005-07-13 17:28:55Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 5670 gånger 
Hmm.. jag tycker nästan att lacken borde bli finare efter polering, trots att man polerar bort den gamla förseglingen. Förseglingen har ju trots allt suttit på ett helt år i väder och vind, och borde väl mattats ner, tunnats ut, och kanske helt försvunnit på vissa ställen där man kanske avfettat osv?

Fast vad vet jag? Jag spekulerar ju bara och det är ni som är experterna :)

// Frank


Postad 2005-07-13 22:18:50Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 5654 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-07-13 22:51:37Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 5651 gånger 
Jag har sett "Clay" nämnas några ggr, utan nån riktig förklaring på vad det är. Sökte i forumet, men har inte hittat så mycket förutom att det är nån lera som rensar lacken på något sätt.

Om du har tid och ork, förklara gärna vad det är, hur man använder det, och var man kan få tag på det :) Låter klart intressant...

// Frank



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014