Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Dålig lack




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-07-17 02:09:32Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 40413 gånger 

Så här illa ser min lack ut nu. Bilden är dock taget väldigt nära. Mitt största bekymmer är att denna Mazda 626 från -90 verkar ha mycket tunn lack. Det märker jag när jag undersöker de små reporna som blivit. Trots att det inte verkar ha skrapat i hårt, så har det gått ner till grundfärgen. Och när jag drar nageln över så känns det knappt. Därför vågar jag definitivt inte gå på med nåt hårt.... helst något utan slipmedel.

Bilen var inte nytvättad när bilden togs, och man ser, förutom tvättrepor och vanliga repor, även misslyckade försök till stenskotts lagningar (dålig färg med kass härdare medför att färgen löser upp sig med bla.a avfettning) samt torkade droppmärken från regnet som nyss varit.

Hur skulle ni gå till väga? (Omlackering accpeteras inte som svar ;-)

// Frank


Postad 2005-07-17 10:39:50bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 40399 gånger 
Hur vet du att det är grunden? Av bilden att döma så är det ingen grundfärg i dom reporna du visar här, möjligtvis i dom 2 översta men det är färg kvar att polera.
Det enda att göra är att prova. Eller låta det vara.
Du vet inget om resultatet förrän du provat. Ingen kan heller ge dig några råd förrän du provat och fått bekräftelse på vad som händer.
Kör lite med maskin o polermedel (Mirror Image t.ex.) så får du se. Har du en dubbeltrissa så kan du ändå inte göra så stor skada (inte få bort alla repor heller tyvärr).


Postad 2005-07-17 12:30:53Pekka, Linköping
Medlem p?Stacken sedan 2004-01-14
Läst 40391 gånger 
Varför inte pröva med rustas maskin och en lite starkare cleaner? Det kan ju knappast bli värre om du tar det lugnt. Ett annat alternativ är att lämna in bilen för polering.


Postad 2005-07-17 13:32:21Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 40386 gånger 
Hela grejen är att jag gör det själv ;) Jag gillar att fixa o greja själv, och har aldrig lämnat in bilen för något, utan fixar det tillsammans med en polare som är bilmekaniker.

Jag funderar på att gå till väga på följande sätt, kommentera gärna:

1. Fylla i repor och stenskott så gått det går med nån form av "touch up paint". Även göra om gamla "krackelerade" stenskottslagningar.

2. När färgen härdat ordentligt, så tvättar jag hela bilen ordentligt.

3. Funderar på att använda Claybar.

4. Polera hela bilen med 3M Perfect-It, som verkar inehålla lite eller inget slipmedel. Dock är den otroligt bra på oxid, och verkar även få bort tvättrepor (på kemisk väg?). Kanske polerar för hand på dom lagade reporna/stenskotten.

5. Till sist tänkte jag lägga på Lahega Brightguard på bilen, vilket känns som att det sparar på lacken så mycket som möjligt.

// Frank


Postad 2005-07-17 14:22:56bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 40385 gånger 
Det är ju bra att du redan vet hur du skall göra.
Det känns lite överflödigt att gå in o svara på din fråga nu.

Kör ditt race o får du problem så kan du höra av dig.....


Postad 2005-07-17 14:40:31Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 40381 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-07-17 15:11:06Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 40375 gånger 
Hemska tvättrepor, ungefär så såg min bil också ut. Enda fördelen med riktigt dåliga lacker är att oftast så kan de endast bli bättre. Jag är också lite nyfiken på 3M Perfect-serien. Men känns ruskigt omotiverat att köpa mer produkter just nu. Jag vill inte tänka på hur mycket jag har lagt ner på sånt under den senaste tiden. Jag tror mig dock veta vart man kan köpa serien. På Laitis har de iaf 3M:s rengöringsprodukter så de borde kunna ta hem.


Postad 2005-07-17 15:13:55Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 40374 gånger 
bustorp: Jag är inte så säker som det kan se ut i min post. Det jag skrev ovan var hur jag FUNDERADE på att göra, om ingen annan här hade några bättre förslag.

Som du kanske märkt av mina bombningar i dessa forum den senaste tiden, så är jag en sån person som även om jag tror att jag fattat hur jag skall göra, känner mig lite osäker och gärna frågar en gång för mycket än för lite.

Det är så oerhört värdefullt att ha tillgång till sånna här forum där folk med lång erfarenhet och kunskap finns.

Så alltså, jag VET inte hur jag skall göra, jag bara tror att jag vet hur jag skall göra ;)

Jag är tacksam för det tålamod ni visar för alla mina frågor och funderingar...

Lindfalas: Ang. 3M så är jag fortfarande på jakt. Jag har en flaska här som jag fick tag på för flera år sedan, och har räckt till många poleringar/bilar, men nu börjar den vara slut. Jag har dock en återförsäljare på spåren i min närhet som jag skall försöka kontakta på Måndag.

Du undrade om det var klarlack på bilen. Svaret är Nej. Det är en riskokare från -90, och färgen är nog en av dom tidigare vattenbaserade varianterna. Tyvärr kan jag nog garantera att reporna är ner till grundfärgen, och jag kan inte fatta hur tunn färgen verkar vara. Tror att bilfirman jag köpte den från för snart 3 år sedan körde lite väl hårt när dom polerade upp den.

Här har jag föressten lagt upp lite bilder från det att jag köpte den till förra året efter poleringen:
http://mazda.chotai.se/

// Frank


Postad 2005-07-17 17:48:27bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 40370 gånger 
Speedo:
Dina funderingar funkar säkert, fast jag hade bytt ut Brightguard mot Silver Seal. Men det är jag det..........


Postad 2005-07-17 20:05:31Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 40363 gånger 
Meddelandet borttaget!



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014