Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Rörelseschema vid roterande polering




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-07-30 01:16:25Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 6917 gånger 
Har läst lite artiklar osv, men inte kommit fram till hur man optimalt skall röra maskinen för att undvika polerrosor. Skall man röra den i 8-or? Skall man röra den långsamt över sin 40x40cm yta, eller relativt fort? Hur är det med varvtal för finare respektive grövre polervätska/rubbing?

Ber om ursäkt ifall detta har behandlats flera ggr tidigare...

// Frank


Postad 2005-07-30 02:09:50bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 6909 gånger 
Det är väldigt individuellt och går enligt min mening inte att svara på exakt.

Vissa kör sida-sida o sen upp-ner, andra kör diagonalt o sen sida-sida o sen upp-ner o med eller utan extra tryck o med olika hastighet. Viktigt är att man alltid kör med ganska stort överlapp.
Det har också lite med att göra med vad du använder för medel (hur det avverkar) och en STOR del träning i kombination med tidigare rutin.

Vad jag vill säga är att det inte är så lätt som det ser ut många gånger.
Det är därför jag vill påstå att det är ett hantverk.

Hoppas du inte tar illa upp, men att visa i text är omöjligt i a f för mig. Någon annan kanske kan...????


Postad 2005-07-30 09:22:59mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 6902 gånger 
Kan tillägga att du skall börja med lägsta hastigheten, milda medel och mjuka trissor. Låt aldrig maskinen stå stilla, utan rör den långsamt omkring i t.ex en 8a som du sa. 8 mönstret gör att man inte stannar vid ändorna som man gör om man kör sida till sida.


Postad 2005-07-30 17:06:38bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 6892 gånger 
8-mönstret gör också att du avverkar ytan ojämnt då du hela tiden i rörelsen s a s "möts på mitten" och därigenom avverkar mitten mer. Kanske inte så viktigt vid finpolering men kan vara ganska avgörande vid borttagning av fraftig oxid då det lätt kan bli flammigt. Bara ett tips....

Viktigast är dock att ytan blir så jämnt avverkad det går och att man gärna överlappar "rutorna" en 7-8 centimeter.

Rekommenderat varvtal står på många flaskor.
Kemiska polermedel körs oftast med högre varv då det behövs värme.


Postad 2005-08-01 00:09:18Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 6868 gånger 
Ok... olika bud igen då mao. ;) Verkar som att man får köra på känsla helt enkelt...

Grövre polering och lägre tryck, eller finare polering med högre tryck, för att få bort sina tvättrepor?

// Frank


Postad 2005-08-01 18:17:56bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 6853 gånger 
Speedo:

Du får helt enkelt lita på en av oss, eller ingen av oss. ;=)

Att man jobbat i branschen i många år ses ju inte som någon merit på detta forumet ändå. Här är nästan alla fullfjädrade rekondare, ser du. ;=)

Med rätt maskin o rätt medel så behöver du inget tryck alls. Det är maskinen som ska göra jobbet, du ska bara styra den.


Postad 2005-08-01 18:42:19Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 6851 gånger 
bustorp: ;) Jag lyssnar mycket på vad du säger, efterssom jag vet att du har mycket erfarenhet inom området.

När man kör på sidorna så måste man ju hur som helst ha tryck i någon form. Men man får väl försöka anpassa det så att det blir ungefär som maskinens egen tyngd när man polerar i planläge.

Hur löser du problemet med att det blir längre "tid" i vändningen, om man bara rör fram och tillbaka? Kanske man kan köra lite ovalt, typ?

// Frank


Postad 2005-08-01 19:11:20bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 6848 gånger 
Speedo:
Smickrare där.... ;=).

Som jag skrev tidigare:
"Viktigast är dock att ytan blir så jämnt avverkad det går och att man gärna överlappar "rutorna" en 7-8 centimeter".

Det finns alltså inget "standardsätt". Ju mer rutin du får så skaffar du dej också ett rörelseschema som funkar.
Att avverka EXAKT på sekunden lika på varje kvadratdecimeter går inte och behövs oftast inte heller.

Vad gäller sidorna så får du helt enkelt känna dig för, titta om trissan sjunker ihop på liggande ytor o omsätt det till stående.
Eller ännu hellre,lyssna på varvet på maskinen o omsätt det.......

Eller lägg bilf-n på sidan :=)




Postad 2005-08-01 21:34:13Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 6838 gånger 
Hehe... Nu har jag ju så stark maskin, så den ändrar nog inte varvtal hur mycket jag än trycker ;) Nämen jag förstår vad du menar, det ger sig nog...

// Frank



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014