Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Vit solid lack - tips?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-08-01 16:31:37Callek, Ljusdal
Medlem p?Stacken sedan 2003-10-25
Läst 5930 gånger 
Jag har under en längre tid intresserat mig av vax och polering.

Det har främst blivit Sonax rubbing, polish samt vax jag har använt mig av. Med mycket goda resultat skall tilläggas.

Nu har jag införskaffat mig en ny bil, eller rättare sagt köpte en begangnad. En vit Peugeot 106 Rallye -97. Som är i väldigt fint skick.

Jag känner den förre ägaren och vi hjälptes åt att polera den med Autosmarts polish. Vi använda en flex enkeltrissa med en blå flex hätta.

Vi förseglade sen den med autosmarts vax. Resultatet blev lite tråkigt då både är relativt erfarna men lacken kändes lite sträv och var inte riktigt blank.

Jag vaxade den några veckor senare när jag hade köpt den med Sonax, resultatet blev flammigt på sina ställen och inte alls bra.

Vad är nästa steg, polera bilen igen med något starkare medel?

Tacksam för svar. (Bild finns på min profil)


Postad 2005-08-01 17:48:19Manor, Stockholm
Medlem p?Stacken sedan 2004-01-23
Läst 5920 gånger 
Hej !

Jag testade precis Meguiar's Claybar (typ lerklump) som såldes ihop med Quick Detailer i en förpackning. Detta används för att förbereda lacken genom att ta bort alla föroreningar PÅ lacken. Därefter kör du som vanligt cleaner och/eller polish för att få bort smutsen i lacken. Meguiar's produkter finns numera även på Micro. Det kanske finns andra märken också som säljer "claybars", men detta är det enda som jag har sett.

Det finns mycket att läsa på bl.a http://autopia.org/ om "claying".

Lycka till / Manor


Detta inlägget har redigerats 2005-08-01 17:48:29



Postad 2005-08-01 18:51:11Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 5913 gånger 
Enl mig, som dock inte alls är så erfaren som många andra här, låter det som att du kanske haft oxid kvar när du vaxat. Förarbetet är ju som sagt det viktigaste. Ni kanske borde polerat längre/mer, eller så testar du en annan produkt. Om du inte har mycket tvättrepor så kan jag personligen rekommendera 3M Perfect-It polervätska, som verkar vara en kemisk polish.

// Frank


Postad 2005-08-01 19:36:14Callek, Ljusdal
Medlem p?Stacken sedan 2003-10-25
Läst 5909 gånger 
Jo, det fanns uppenbarligen oxid kvar.
Det finns knappt några repor på lacken utan mest oxid.

Tror jag ska ge 3M Perfect-It en chans... Fördel om man använder maskin?

Jag har både en Cyclo och en Flex Pro att tillgå, cyclon har en dubbeltrissa och är oclilerande. Men det är väl flexen som är bäst vid polering.

Har även funderat på mirror image eller den kanske är för stark?


Postad 2005-08-01 21:31:27Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 5895 gånger 
Yes, maskin bör du använda. Kommer själv använda roterande.

Har inte testat Mirror Image, så jag kan inte uttala mig om det och dess egenskaper...

// Frank


Postad 2005-08-01 21:42:24Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 5893 gånger 
Inte för att vara elak men ni säger att ni är relativt erfarna men då använder ni en svag polish till att använda med flexen. Satsa på ett mer aggresivt medel tillsammans med flexen så ska du se att det börjar hända saker. Om det är mest oxid som du säger så tycker jag att du ska prova Autosmarts Buffer, en riktigt bra oxidlösare. Mirror Image passar utmärkt till att köra det andra varvet tillsammans med cyclon. Ett annat medel som jag kan rekommendera är Menzerna Intesive Polish, jag tycker att man får en grym finish med den. Efter Mirror så använder du förslagsvis det vax som du har hemma om du inte vill köpa nytt.


Postad 2005-08-01 22:28:22bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 5890 gånger 
Håller med Porta (delvis).

Använd det medel som är avsett för den typen av lackproblem.
Buffer 2000 eller R3 Heavy Cut är båda ypperliga oxidlösare att användas med roterande maskin, försiktigt om du är ovan (vissa hävdar att det går med bara Cyclo men dom har nog aldrig kört en riktigt nedgången lack).
Andra steget med Mirror Image o dubbeltrissa.
Tredje steget med dubbeltrissa och en fin försegling/konservering, förslagsvis Silver Seal.

Det är mitt tips. Funkar klockrent.......


Postad 2005-08-01 22:50:06Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 5888 gånger 
Porta: Du måste läst fel, jag skrev att jag "inte alls är så erfaren som många andra här".

Då Callek inte fått så många svar, så ville jag bidra med det jag kunde. Och jag har haft väldigt bra resultat med att få bort oxider med 3M Perfect-It polervätska. Dock så är den inte bra på större tvättrepor, men det skrev han ju att han inte hade.

Min förhoppning är faktiskt att fler här testar 3M, (tex bustorp och CRV) så att jag får veta hur dom tycker att det står sig mot andra medel.

// Frank


Postad 2005-08-01 23:16:42turbojocke, Skövde
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-22
Läst 5887 gånger 
Speedo:

Jag har investerat i 3M:s grov och finrubbing + maskinpolish och ska testa detta lite nu. Hoppas på en bra produkt. Vet inte riktigt vad jag ska försegla med bara.

Har Lahega BrigtGuard och Auto Chemies försegling men vet inte riktigt om jag ska köra någon av dem.

mvh
jocke


Postad 2005-08-01 23:29:01Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 5884 gånger 
turbojocke: Cool.. undra om "maskinpolish" är densamma som "polervätskan" jag har. Min flaska är några år gammal (har varit otroligt dryg).

Varför inte köra Brightguard som försegling? Det skall jag göra.

Min behandling är planerad till Söndag. Blir bara 3M polervätska och Brightguard. Vågar inte ta till rubbingar osv, för lacken är så otroligt tunn.

// Frank



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014