Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Hur undvika tvättrepor?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-08-30 08:13:07CPHB,
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-24
Läst 21968 gånger 
Hej

Här finns motstridiga uppgifter om hur man lämpligen skall tvätta sin bil för att undvika tvättrepor.

Är detta en bra metod?

Lägger på alkaliskt tvättmedel nerifrån och upp till "midjan" på bilen.

Väntar ca 5 min OBS tvättmedlet får ej torka in

Spolar med högtryck på ca 30 cm avstånd i 45 graders vinkel för att hyvla bort sand grus mm ( Passar på att högrtyckstvätta syntetiska sämskskinnet ( "klämmer " fast det i ovankant dörren ochgår på med högtryckstvätten)

Inspekterar lacken använder insektsmedel eller vfettning där det behövs. Använder polertork för att försiktigt gnugga bort insekten eller asfaltfläcken.

Handtvätt med engångssvamp (som jag slänger sedan) och något bilschampo. Använder rikligt med vatten ( 3 hinkar) Avslutar med fälgarna.

Spolar med högtryckstvätten nerifrån och upp

Torkar med silikonskrapa och syntetiskt sämskskinn

Tacksam för synpunkter

MVH

CPHB



Detta inlägget har redigerats 2005-09-05 15:41:46



Postad 2005-08-30 09:39:47Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 21961 gånger 
Satsa på en riktigt bra svamp. Autosmart har en grymt fin svamp, den heter "Jumbo".


Postad 2005-08-30 13:17:05CPHB,
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-24
Läst 21950 gånger 
Hej

Idén med engångssvamp är att alltid ha en ny svamp.
Ingen risk för gruskorn sedan förra tvätten

MVH

CPHB


Detta inlägget har redigerats 2005-08-30 13:58:29



Postad 2005-08-30 16:39:24Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 21939 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-08-30 16:47:39CPHB,
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-24
Läst 21933 gånger 
Hej igen

Jag använder insektsmedel enbart på de ställen där det finns insekter kvar efter alkaliskt tvättmedel och högtryckstvätt. Enligt bruksanvisning kan man använda mjuk trasa försiktigt. Jag använder polértork som "engångstrasa".

Anledning att jag använder högtryckstvätt nerifrån och upp även vid sista avspolningen är att bilen lätt blir smutsig igen om man råkar träffa marken vid fälgspolningen.

Men den avslutande spolningen kunde man kanske lika gärna kunna göra utan högtryck?

MVH
CPHB


Detta inlägget har redigerats 2005-08-30 16:48:04



Postad 2005-08-30 17:07:58Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 21928 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-09-04 17:00:24mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 21862 gånger 
Ett bra knep är att inte använda en syntetisk svamp, de drar bara smutsen omkring på ytan=repor. Jag förstår inte varför svampen är ett populärt redskap att tvätta bilar med här i norden, trots att den inte lämpar sig för det alls. Bättre är t.ex en fårskinnsvante eller en naturlig svamp eller en syntetisk vante eller svamp med motsvarande egenskaper.
Fick alltid före eller senare svaga tvättrepor innan jag insåg detta.

1.Ett tvättreedskap skall ha en djup ludd så att smutsen inte dras omkring mellan redskapet och lacken.

2. Det skall lätt gå att skölja ur smutsen mellan varje "dopp", använd inte tvållösningen till att skölja ur utan använd ett separat ämbar eller slangen.

En syntetisk svamp uppfyller inte nåndera.

Ännu viktigare är ju som redan nämnts att du inte rör lacken före den är relativt ren. Spola ordentligt före.


Postad 2005-09-04 21:08:04Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 21852 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-09-04 23:34:17Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 21841 gånger 
...och så var diskussionen igång igen... ;)


Postad 2005-09-05 07:52:19mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 21832 gånger 
Gör som ni vill. Har inga officiella test på vad som är bättre, men jag har märkt av egen erfarenhet att en svamp repar mera. Klkart ytan skall vara nästan ren innan man rör den, men det kan alltid finnas något kvar.
Det är ju ganska logiskt att en svamp repar mera eftersom smutsen fastnar mellan ytan på svampen och lacken. I ett mera luddigt redskap så sjunker smutsen in, bort från ytan.

Skulle också vara roligt att se ett test där det visar sig att en svamp inte repar.




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014