Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : flammig, ful och jävlig!




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2006-06-16 16:53:00jimpa_84, skogen
Medlem p?Stacken sedan 2006-06-06
Läst 6931 gånger 
...



Detta inlägget har redigerats 2007-05-05 14:46:56



Postad 2006-06-16 17:59:24STR, Uppsala
Medlem p?Stacken sedan 2005-05-19
Läst 6922 gånger 
Det är trafikfilm, oxider du inte fått bort för hand.

Skulle du använda en oscillerande maskin som en excenterslip eller en cyclo kopia som t.ex biltema säljer ihop med gul trissa med ditt polish så skulle du få bort flammigheten.

Efter avtorkning lägger du på ditt vax som ska skydda.

Gör jobbet själv är mitt råd. Dela upp motorhuv i fyra delar, fram och bakskärm en del, dörrar två delar osv.

Polering för maskinen längsmed för att sedan föra maskinen ned och upp. Låt inte trissan gå torr.

Vax tillämpas på samma sätt men med en mjukare trissa som vit eller svart.

Medlena torkas av med microfiberduk.

Givetvis finns det bättre medel än sonax konsument serie. Du kan köpa deras proffserie istället då detta lämpar sig väl för maskin användning. Bland annat deras nano polish verkar spännande, dyr men bra.

Sök lite på Sonax så ser du vad Lindfalas har skrivit om det.

Även mequires har bra produkter.

Lahega osv.




Postad 2006-06-16 19:18:41bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 6912 gånger 
Det kan vara svårt att arbeta jämnt för hand över en stor yta om man inte är van. Jag tror, personligen, att det är orsaken till flammigheten.

Ett jämnt tryck med handflatan, med i huvudsak osymmetriskt cirkulerande rörelser, är ett måste. Är man lite ovan så kan det vara lätt att jobba med bara fingertopparna i st f en större del av handflatan och då kan det bli flammigt.

Jag håller med STR att det kan vara klokt att köpa en Cyclokopia för att få det vettigaste resultatet. Låt trissorna följa varandra, inte arbeta bredvid varandra, för bästa resultat.

Du kan säkert få ett vettigt resultat med de medel du redan har.
Maskinen är en väl värd investering om du ska göra jobbet själv i fortsättningen.

Känner du sedan att du vill "avancera" så kan du komplettera med en roterande. men då är det ett nytt sätt att köra som du får lära dig. Det är svårare, men kan å andra sidan ge ett bättre resultat.

EDIT:
Det kan också vara så att du har en "fet" hinna kvar på bilen efter medlen som kan gå bort efter några tvättar. Tvätta av bilen några gånger o se om det blir någon skillnad.


Detta inlägget har redigerats 2006-06-16 19:35:38



Postad 2006-06-16 21:45:23Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 6896 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-06-19 12:41:56ralex911, Fjärås
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-29
Läst 6824 gånger 
Jag tror att flammigheten antingen är repor eller vaxrester. Det bör inte vara oxid eftersom du bör ha fått bort 1 års gamla rester från en silvergrå bil med medlen du nämner.

Hur ser ytan ut? Om den är mjölkig så är det troligtvis gamla vaxrester som sitter det utanpå lacken i annat fall repor. Testa med lite bilpolish på en svamp, gnid med lätt tryck över ytan och polera nästan omedelbart av med ren trasa. Om ytan blir bra eller förändras så sitter flammigheten utanpå lacken i annat fall är det repor som tyvärr måste poleras bort med maskin.

Visst finns det bättre medel men de du har är helt ok för att använda med maskin. Om ytan är repig måste du dock komplettera med en rubbing samt eventuellt polera med roterande maskin för att få perfekt glans.

/ Roger


Postad 2006-06-19 14:21:28Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 6812 gånger 
Jag brukar aldrig "lösa problemet" med att lägga mer vax. Brukar oftast bli flammigare då. Rengör ordentligt och sedan applicerar du vaxet.

Gör om, gör rätt.


Postad 2006-06-19 16:43:14Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 6799 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-06-22 19:45:10CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 6711 gånger 
Min erfarenhet är att flammighet efter hårdvax är pga att ytan behöver poleras bättre. Är ytan på gränsen (har en del föroreningar) så kan mer flytande hårdvax (om det har pretroleumbas) och lite tuffare inpolering fixa det.

Är ytan rätt rengjord/polerad så skall man kunna vara mycket sparsam med produkten och ändå få ett perfekt resultat.


Postad 2006-06-22 22:29:20Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 6702 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-06-23 14:56:23Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 6688 gånger 
Handpolera i 9timmar, då är det inte roligt då det flammar. Min lilla erfarenhet med flytande hårdvax är att när det flammar så är ytan ofta inte rengjord ordentligt, fungerar kanske med mera vax, men då jag inte har använt mig av flytande hårdvax mer än ett par ggr så bör du lyssna på ngn annan som använder den mer än mig. Dvs alla andra.

Ett tips från coachen, köp en billig cyclokopia på rusta så har du gjort bilen på 2h nästa gång =)



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014