Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : R3 Heavy Cut + Mirror Image




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2006-08-05 23:52:51extacn, Frösön
Medlem p?Stacken sedan 2006-07-08
Läst 6217 gånger 
Familjen skaffade nyligen en V70 -97 Antracit som aldrig sett ngn rekond = massor av repor = läge att "äntligen" få köpa en riktig maskin och riktiga medel.
Roterande maskin (Metabo 1200W 2,2kg) samt Smartab:s R3 Heavy Cut + Mirror Image och gula trissor införskaffades.
Heavy Cut kördes försiktigt (inget eget tryck på maskinen) på 1000 varv och det behövdes inte många sekunder på 40x40 rutan innan 80% av alla repor var borta.
Fascinerande, när man tidigare gnuggat med mackmedel manuellt alt med storhättad svag "VaxMaster".
Det blev dock en hel del polerrosor vilket iofs var förväntat.
Fortsatte "fega" med litet tryck och 700 varv med Mirror Image men då blev det lite svårare.
Antingen hade jag för lite MI och det blev torrt väldigt snabbt alt för mycket MI som då mest blev kletigt och fastnade.
Jag lyckades inte få bort så mycket polerrosor (troligen för att jag körde för kort tid?).
Frågorna blir då:
1. Ungefär hur länge kör ni Heavy Cut och på vilket varvtal? (på en ovårdad >5 år gammal mörk metallic)
2. Ska Heavy Cut i princip "gå torrt"när man är klar?
3. Ungefär hur länge kör ni Mirror Image och på vilket varvtal?
4. Ska man ta nytt MI flera gånger och köra torrt varje gång? (på samma yta, för mycket MI från början funkar ju inte)
5. Räcker MI till som "polerros-eliminator" eller ska man köra ett mellansteg?
6. Hur gör "de stora grabbarna" för att få så lite rosor som möjligt?
// BN



Postad 2006-08-06 01:49:55Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 6209 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-08-06 09:37:38bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 6202 gånger 
Lägg dig på 14-1600 varv med R3 och moderera trycket från högre till inget (omöjligt att förmedla via text) vartefter. Försök lära dig att dosera medlet, det är väldigt drygt. Kör du det torrt så duscha på lite vatten på ytan. Du ska ha en trissa som hela tiden håller sig ganska ren så har du lagom dos. Kör tills det är så gott som borta.

MI är nästan lika drygt men funkar inte så bra att köra med vatten.
Kör med ungefär samma hastighet o maskinens eget tryck (kanske lite mer precis i början) med en ny trissa. Kör, i stort sett, tills det är borta.

Jag brukar köra dubbeltrissa sista varvet på vissa lacker för att vara safe.



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014