Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Matt oxiderad och värdelös lack?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2006-08-06 09:33:04kallek, visby
Medlem p?Stacken sedan 2006-08-06
Läst 11492 gånger 
Mitt fösta inlägg på det här forumet, och risken finns att jag blir dödad ;)

JAg har en gammal Volvo PV från 57 med jävligt risig lack. Den är oxiderad, släpper när jag drar handflatan över etc. Jag har en slipmaskin från ÖB som suger riktigt illa, men funderar på att införskaffam mig i något bättre, ety den här bilen kommer ta en jävla tid helt enkelt.

Jag har börjat rubba lite med en rubbing som heter Err Bee (tror jag), det funkar, men det tar en fantastisk tid. Snackade med en kille som sa att om man har en så pass matt lack som jag har kan man lika gärna köra första gången med "vim", eller "jif" som det heter nuförtiden. Jag trodde knappt mina öron när han så detta, men jag köpte en flaska och gnuggade på en skärm. Det funkade faktiskt jävligt bra, men jag vet inte om jag vågar köra hela bilen med detta.

Finns det några generella tips på matt och jävligt oxiderad lack? Många säger att det inte finns något hopp för lacken på min bil, utan att omlackering är det enda alternativet. JAg är inte ute efter en skinande topplack, utan bara en okej yta som inte ser förjävlig ut. Det är trots allt originallack på bilen, vilken jag helst vill behålla.
Själv är jag är nybörjare när det gäller det här.



Postad 2006-08-06 11:22:54arem arelop ,
Medlem p?Stacken sedan 2006-06-29
Läst 11481 gånger 
Jif, nu har du både överlevt och gjort en och annan rejält nyfiken *L*
Alltså, detta Jif lyfter oxid ur lacken?

http://www.diamantvax.com/diamant_vax.htm

Kan du hitta den Err Bee du nämner på listan på den här sidan?

Slipmaskin från ÖB, alltså inte en roterande polermaskin?

Var på ÖB i går. Spanade in deras roterande maskin. Blev rädd!
Varvtalet börjar enligt maskinen på 4500.
Det är ju högre än högsta varvtalet på en rekorderlig polermaskin.

Åter till objektet. Svårt att eg. tro något då man inte är på plats.
Jag körde bort en himla massa oxid och lack från en 40-årig bubbla cab med roterande maskin och helt vanlig autosol.
Dessa ggr lägger jag på två små fläckar (som lillfingernaglar) autosol. Vatten får göra resten av arbetet.
Efter ungefär en halv huv är det dags att lägga på två små spottar autosol igen.
Efter autosolen körde jag Meguiars 85 (Heavy Cut). En vända med mediumhård trissa och roterande maskin. Ytterligare en vända med samma medel mjukare trissa och excenterslipen.

Nu kanske jag riskerar nån form av represalie då autosolpolering skär sig i mångas öron.

/ alexandra


Postad 2006-08-06 12:43:36kallek, visby
Medlem p?Stacken sedan 2006-08-06
Läst 11474 gånger 
Nja, lyfter och lyfter. Vad vim gör är att den helt sonika slipar ner lacken, ungefär som rubbing. Min lack dammade pigment, så innan jag ger mig på den med rubbing så var jag tvungen att få bort "dammet". Nu ärt det borta och jag har kört igång med "Err bee", det blir faktiskt helt okej. Frågan är om det står sig dock.

Slipmaskinen är en sådan gjord för bilpolering, men den var helt jävla värdelös. Jag kör för hand nu, jobbigt värre.

Polercreme 103 är den jag kör med. Fick en burk av min lokale däckmästare, fin kille!


Postad 2006-08-06 14:03:59Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 11465 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-08-06 14:35:22bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 11461 gånger 
Jag är tveksam till oxidlösare på cellulosalack.

Är den original så är det cellulosa. Där är det bara egna energin och kunskapen som egentligen avgör hur bra det kan bli.

Jag tror att du kan fortsätta med 103:an. Det är en klassiker till cellulosa.
Sedan får du ge på med ett finare polermedel, typ Smartabs Prime Cut, helst ett par varv innan du lägger ett lackskydd. Var sedan rädd om lackskyddet för jag tror inte du vill göra om hela den här proceduren flera gånger.


Postad 2006-08-06 15:53:23Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 11454 gånger 
Ganska intressant det här med erbee 103. Kom just hem från Nolia-mässan(stor mässa här i Norrland) då jag bevittnade en demonstration om diamantvax och 103:an. Då säger demonstratören

"Ja och vad tänker ni på då när ni skall ta bort oxiden?! Ja självklart tänker ni rubba lacken! Men det är fel, ni skall använda denna polerpasta som är skonsam mot lacken(håller upp en burk med 103:an och visar publiken).

Av det lilla jag har använt 103:an så upplever jag den som väldigt grov. Står iof finpolerande men det är kanske om man jämför den med 101:an eller vad den nu heter.

Diamantvaxet då? Ja det sålde han i stora mängder.

Måste nog dit och diskutera lite med honom. Kanske CRV vill ha med Diamantvaxet i nästa test? =)


Postad 2006-08-06 16:49:58CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 11450 gånger 
Diamantvaxet? Stött på något liknande på en mässa, men den säljaren talade enbart rent strunt och utlovade guld och gröna skogar om man valde denna produkt. Inte alls seriöst.

Minns att detta var uppe i en gammal tråd, men är soäker på om det är samme snubbe???

Man är glömsk helt enkelt...

MVH/CRV


Postad 2006-08-06 17:16:05bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 11446 gånger 
Direkt skonsam är väl inte 103:an vill jag påstå.
Den gör däremot skitjobbet bra och är superb att rubba ner övergångar vid lackbättringar. Rätt dos, bra speed o vatten fixar det mesta.
Funkar dock bra på krom, gelcoat o gamla lacker som cellulosalacker. Borde egentligen finnas i varje rekondares sortiment.
Blir lätt lite flammig yta så man ska inte tro att man kan köra slutfinish direkt med den. Men det är ju heller inte avsikten med en rubbing.

Diamantvaxet kommenterar jag inte..........


Postad 2006-08-06 19:41:33Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 11436 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-08-06 20:35:21kallek, visby
Medlem p?Stacken sedan 2006-08-06
Läst 11430 gånger 
Jo, det är cellolosalack vi snackar om.

Okej. jag körde bort det värsta med vim, det blev helt okej...tro det eller ej. Nu kör jag 103:an för hand. Det tar tid, men tid är allt jag har gott om ;).

Mitt främsta mål just nu är väl att få på någon form av skydd, då bilen varit otvättad och ovaxar i närmare 30 år. Ytan nu blir väl inte "super", men i alla fall 100 ggr bättre än innan + att vaxet faktisk skyddar och bildar en yta, vilket den absolut inte gjorde innan - då sög den sig bara in bland alla porer och lämnade fula spår efter sig, det gick inte ens polera på den.

Jag skall införskaffa mig i en nice polermaskin och gå över bilen nästa sommar igen tänkte jag, då jäklar! Förresten, någon som kan rekomendera en prisduglig polermaskin och vad skall man ha till den? Är våtslipning svårt, eller vågar jag på mig något dylikt?

Tack för alla fina tips!



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014