Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : CTI "problem"




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2006-08-17 23:56:01wendtan,
Medlem p?Stacken sedan 2004-03-04
Läst 5518 gånger 
Idag så bestämde jag mig för att gå över min bil med cyclos CTI efter goda rekommendationer från kända namn på detta forumet.

Det startade igår med en nogrann avfettning och tvätt med yes diskmedel för att lösa så mycket av de befintliga lackskyddet så möjligt. Min bil var behandlad med diverse zaino produkter. De skapar bra halhet och glans, men det jag blev besviken på är framförallt hållbarhet.

Min bil är en 06:a och hade bara någon enstaka lätt tvättrepa,så ja gick över den med en av mina favoritprodukter sonax pro cleaner.

Bilens lack blev riktigt fräsch efter detta och får ett väldigt skönt djup.

Sen tog jag fram min nyinköpta cti "dunk" i mini format.
Här börjar egetnligen problemen. Jag använder en dubbeloscillernade maskin med oranga polertrissor från autoexperten. Läser man instruktionerna så skall produkten läggas tunnt och i små områden. Jag började med huven, en tesked på varje rondell och de blev ett tunnt och fint lager.

Läser man sen vidare så skall detta när de torkat tas av med mjukare duk eller liknande. Jag använde en sprillans ny microfiberduk för ändamålet. Produkten kritade en del när ja lade på den vilket för mig är något "Nytt" då jag inte varit med om det innan.

Nåväl, jag tog av huven med microfiberduken och såg till min stora förvåning att man fortfarande kunde se hur trissorna snurrat på huven. Provade med turles polerdukar för att se om de hade med microfiberduken o göra men tji fick jag.

Läste på förpackningen igen, och där påstår dom att man skall sätta på rena rondeller( de står pads) och köra över ytan igen för att "buffa" den som de så fint skriver.

Detta är för mig en mycket märklig företelse, om de stått lammullshättor eller liknande hade jag kunnat förstå det.

Detta provade jag på en liten bit av huven, och de blev faktiskt lite bättre. Ja upplever dock ytan inte särskilt imponerande i glans eller halhet.

Ja misstänker att jag har gjort ett handhavande fel på vägen eller misstolkat instruktionerna på något sätt.

Tacksam för tips på vad jag gjorde för fel.

Annars går jag på men en ny zainos kur trots dess mediokra hållbarhet. Där fick man iaf en djup glans och en sjuk halhet :)


Postad 2006-08-18 00:32:45bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 5512 gånger 
wendtan:
En AP-man, antar jag? Tycker mig känna igen nicket.
Hoppas min hjälp kan komma till nytta även för AP-folk ;=)
Får du ingen "experthjälp" där? Sorry, men jag måste bara retas lite.......

Nåväl...
Skiktet ska vara så tunt att det nätt o jämnt syns. T o m lite tunnare. Kör det gärna torrt, det gör inget är min erfarenhet. En tsk x 2 låter som för mycket. Jag hade nog halverat det nästa gång.....
Jag kör med vita trissor, tycker orange är lite för hårda till lackskydd. Men det är ju en smaksak.

Låt det sedan inte torka in längre än ca. 20 min. Och jobba inte med det i en miljö där luftfuktigheten är hög.
Då kan det vara ett h...ete att torka av.

Prova att lägga MF-duk eller polerduk mellan trissor o lack när du torkar av i st f bara trissor. Jag klipper till dukar som passar. Har det fastnat så kan ett tips vara att fukta MF-dukarna lätt när du torkar av. Det blir lättare, men om det påverkar livslängd, avrinning eller glans vet jag inte.

Det är lite kinkigare än andra medel jag jobbat med tycker jag, men med lite mer rutin så lär man sig det med......

Glansen blir inte synbart bättre än t ex. Silver Seal enligt mina ögon. Har båda på min huv o ser ingen skillnad. Men glansen bygger du ju upp i underarbetet, eller hur?

Halheten är ju en smaksak, jag vill helst slippa en stor del av den. Samlar bara en massa vatten i onödan och är bara opraktiskt.


Postad 2006-08-18 13:02:53jarre, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2003-09-17
Läst 5491 gånger 
Hej wendtan!
Först tror jag att orangea trissor är för grova.Rekommenderar vita eller svarta.
Punkt 4 på "dunken" problem med rester eller flammighet som vi kallar. Jag brukar köra över den lagda ytan lite snabbt med med trissorna som jag lagt cti med, alltså lite fuktade med cti.Det brukar funka. Lika löser lika.
Hör av dig till mig om det inte fungerar



Postad 2006-08-18 14:20:14Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 5484 gånger 
wendtan:

Jag har haft lite problem en gång med CTI, det var första gången jag använde produkten och felet var att jag använde för mkt medel.

Testa att använda lite mindre medel och med mjuka trissor t.ex. Smartabs rosa eller Lahegas svarta.

Jag har själv testat att lägga Zaino Z2 och CTI på en silvrig audi, glansen var densamma över hela bilen men Z2 var inte hälften så halkig som CTI. Jag upplevde även som du att Z2 hade en medioker hållbarhet. Vette tusan varför de hyller den så högt i staterna?

Man uppehåller ju livslängden på Z2 om man lägger Z6 och Z8 titt som tätt, men känns lite som konstgjort andning.




Postad 2006-08-18 16:45:41wendtan,
Medlem p?Stacken sedan 2004-03-04
Läst 5466 gånger 
Tackar för alla svar! Jodå, samma wendtan från A-P.

Jag misstänkte att för mycket produkt kunde vara problemet, men de stog väldigt tydligt på produkten att man skulle applicera en tesked per polertrissa.

Jag lade kanske hälften av det per trissa senare per karossdel. Bilen såg förhållandevis bra ut i solljus idag. Ja tänkte gå över bilen ytterligare en gång med mjukare trissor för att se om jag blir imponerad :)

Jag tolkar det som att ingen av er efterpolerar med rena trissor som de föreskrivs på produkten.

Jag skall skaffa mjukare trissor i helgen och se om det blir bättre.

En annan fråga, jag beställde finecut med, men har inte riktigt koll på hur grovt de är. Kan jag ersätta min sonax pro cleaner med denna eller är den för grov? Dvs om man som jag polerar bilen med 2-3 månaders mellanrum, sliter den för mycket på klarlacken?

Porta: Jag fick som sagt markant högre glans med zaino produkterna, dock, med tanke på priset och dess hållbarhet så kommer jag inte beställa det igen.

Z6 är för övrigt grymt bra som "lubricant" när man kör claybar :)

Nåväl, jag återkommer med rapport och eventuellt med bilder om jag inte får rätt på det med mjukare trissor och mindre produkt.

Ja gillar ju för övrigt när de syns att produkten finns där så att man inte missar att ta av någonstans. Brightguard är förhållandevis bra på det.

Vad har ni ungefär för torktid i garage med normal luftfuktighet förresten? ja läste 20 min max ovan, är detta snarlikt för er andra eller?


Postad 2006-08-18 17:44:23Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 5457 gånger 
Om du skulle ha ett fint polermedel så var det synd att du köpe finecut 17, du borde ha köpt surf-ACE OE, eller ännu bättre Menzerna - Final finish, finns på lj-trading från nästa vecka tror jag. Den är mkt fin och ger mkt bra glans med rätt maskin och trissa. Dvs man kan köra den ofta utan risk att slita på klarlacken.

Jag kör aldrig av med nya trissor och andvänder heller inte en tesked per trissa, men man lär sig allt eftersom man använder nya medel.

Brukar låta CTI torka i ca 30-60min. Ingen idé att låta det ligga längre, har det torkat så är det bara att torka av.




Postad 2006-08-18 19:14:22jarre, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2003-09-17
Läst 5444 gånger 
Kan säga 99% av alla polerare använder för mycket medel, det som syns är överskott, Har gått gedigna utbildningar med dom ledande aktörerna på marknaden och dom säger att så länga trissorna är fuktade finns det tillräckligt med medel. Men det är svårt att aväga så att det inte blir för tunnt.Då lägger man tjockare för att vara säker tyvärr kan det ge flammighet. Ett tydligt exempel är PPS 20 ml. räcker till en hel bil utan en synlig hinna efter applicering.Men den märks efter avtorkning.


Postad 2006-08-18 22:01:06bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 5432 gånger 
Håller med, jarre.

Dock utan egen utbildning, men jag anser mig hyfsat rutinerad istället.
Det knepiga kan vara att veta om man har lagt täckande överallt.
Men då kör man en snabbrunda till för att vara safe. Medlet ligger ju i trissorna redan så det går inte åt mer material.
Bara de är fuktiga.
Såna snåla medel är knepiga även om man har rutin.

SS fordrar mindre än 50 ml för hela bilen men då ser man var man har varit. Det går dock att köra den ännu snålare utan att tubba på kvalitén. Där är det inga problem.

Lite off topic, men ganska kul ( för mig i a f).

Släppte precis iväg min andra RR-behandling. En Silver Shadow-72 (tror jag). Denna gång med CTI ( innan var det SS).
Ganska kul att han (förre ägaren) kom tillbaka efter 5 år o ville ha en ny topcoat innan den såldes. Bilen var kanonfin, hade visst gått 300 mil sen sist. Totalt ca. 6000 mil sen-72.

Blå met. fält på sidorna o ljusgrön met. ovanpå förutom taket som var blå vinyl. Väldigt stilig. O stor. Skönt att slippa polera taket, man når inte till mitten om man står på golvet!!

Tyvärr är skinnet (ljusblått) stenhårt o spricker lite, men det har sin charm på en engelsman. Alla är likadana. Annars är den i Mint Condition.
Den är såld tillbaka till England, ovanligt nog.
Men det är visst en exilsvensk som har köpt den. Går på färjan på söndag.
Vänsterstyrd o svenskreggad. Ska visst bara gå här i Sverige på semestern efter vad jag förstått. Men hon ska ha den uppställd i England resten av året. Märkligt!

Jag skulle visst få ta hand om den under tiden den går på svensk mark tyckte jag det sades. De har sommarkåk här
i krokarna.
Men, som sagt, lite off topic........
Luktar det skryt så radera det....


Postad 2006-08-18 22:33:42Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 5429 gånger 
Kul att höra om andras intressanta jobb.

Har inte gjort sånna exklusiva bilar. Som amatör får jag hålla till godo med Volvo 850 osv, eller som bilen jag gjorde idag, en Skoda Felicia. Ingen upphetsande bil direkt. Och trotts att den bara gått just under 10k mil så var den full av stenskott och skador.

Skulle vara kul att få göra en bil snart som bara har tvätt/microrepor ;)

Mvh
// Frank


Postad 2006-08-19 08:32:14CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 5417 gånger 
wendtan, så fina bilar måste ju skötas optimalt!

Jag har faktiskt inte råkt ut för några problem med CTI, men när jag läser kommentarerna så är nog orsaken att jag snålat med medlet. Jag fick minimal kritning, vilket vara en guide vid test váv lämplig dosering.

MVH/CRV



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014