Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Polering av husvagn




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2006-09-22 00:08:31hni003,
Medlem p?Stacken sedan 2006-09-21
Läst 13987 gånger 
Har en röd Kabe röd som är kraftigt oxiderad.
Bör jag beakta ngt speciellt, i och med att det dels är aluminiumkarross samt att den är kulhamrad?

/155


Postad 2006-09-22 06:44:54Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 13975 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-09-22 19:41:55arem arelop ,
Medlem p?Stacken sedan 2006-06-29
Läst 13947 gånger 
I.o.m att vi talar om kulhamrad aluminiumplåt så kommer man ju ändå inte att komma upp i några väldiga glansvärden.
Just p.g.a. underlagets struktur.
Vill inte verka helt motvals bara mer att jag är rätt osäker på i fall en roterande maskin verkligen bör användas då det rör sig om ytor med höga ryggar.

Jag kan ha helt fel vad gäller detta. Ovanstående är bara en instinktiv tanke kombionerat med änglsan av att polera bort färgen på "ryggarna".

Killen från Gotland, i en annan tråd vilken jag skall länka till här plockade ju bort en massa oxid med Vim för hand.
Efter det kanske nåt vax eller nån annan lackskyddande produkt.
Vad vet jag. Spånar mest lite.


/ alexandra

länken: http://www.stackenbilvard.se/displaysubject.asp?Threadid=17409&status=20&forumid=7


Postad 2006-09-22 19:43:48arem arelop ,
Medlem p?Stacken sedan 2006-06-29
Läst 13944 gånger 
Länkningen funkade ej.

Tråden heter : Matt oxiderad och värdelös lack?

och finns i samma kategori som den här dvs
Polering och vaxning

d.s


Postad 2006-09-22 20:40:57erikivan72,
Medlem p?Stacken sedan 2006-03-17
Läst 13936 gånger 
Använde Sonax Extreme polish och lade sedan på vaxen ur samma serie för hand på min kabe. Det blev bättre än jag förväntat mig. Lättaste vaxet jag prövat på den hittills. Gjorde inget med den i fjol, men annars har jag vaxat den en gång varje höst för att hålla vagnen hyfsat fräch. En 02:a, för övrigt.


Postad 2006-09-22 21:33:57bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 13930 gånger 
Precis som du säger,arem arelop, så ska man nog vara lite försiktig vad gäller den typen av yta, helst om vagnen har några år på nacken.
Dels inte jobba med för vassa medel/hårda trissor/höga varv, dels inte driva upp så hög värme på ytan. Gäller även släta husvagnar. Färgen kan lätt släppa p g a för hög värme/dålig värmeavledning i materialet.

Har själv kört husvagnar med Mirror Image resp. Buffer 2000 o mjuka trissor med verkligt gott resultat. Skyddat med Silver Seal. Tre helnöjda husvagnsägare.
Själva jobbet att polera husvagnar är dock inte så kul då de har en förmåga att aldrig ta slut ;=)

Vi pratar många kvm. De jag körde motsvarade ungefär 3 kombibilar var.


Postad 2006-09-23 09:38:44arem arelop ,
Medlem p?Stacken sedan 2006-06-29
Läst 13915 gånger 
Erikivan, använde du med roterande maskin till polishen?

Läser och lär, så för en husvagn med oxiderad lack är det alltså roterande maskin som gäller.
Givetvis att man beaktar att trissorna ska vara mjuka och gärna våfflade, varvtalet på maskinen ganska lågt samt att man använder polermedel med ganska lite cuteffekt.

Ev. rutor av plast borde väl då kunna poleras med autosol/vatten?
Till det någon mediumtrissa.

/ alexandra




Postad 2006-09-25 19:26:32Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 13885 gånger 
Meddelandet borttaget!



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014