Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Rost..hur behandla?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Danne - 2002-05-07 21:30:04
Läst 9450 gånger 
Jag har en 740 Kombi, som har börjat få rost i hörnorna på dörrarna, och på skärmarna, samt på den lilla raden under dörrarna. Blästrade det förra sommaren och strök på zinkfärg, men nu är det tillbaka igen. Hur ska man egentligen behandla rost?
eller är det lika bra att åka ner till skroten och kolla efter nya orostiga plåtar och sedan bekosta en omlackering? (gör underarbetet själv isåfall)

Tacksam för svar.


Inskickad av åke - 2002-05-27 00:43:56
Läst 9343 gånger 
Rost kommer alltid tillbaka vänj dig.



Inskickad av Hansson - 2002-05-31 02:05:07
Läst 9306 gånger 
Hej! Rosten behöver inte komma tillbaka om man fixar det mycket seriöst (det får hälst inte finnas det minsta rost kvar) blästring är nästan ett måste för bra resultat. Det är just underarbetet som är väldigt viktigt, men sedan oxå, efter blästringen gärna en bra grundfärg(helst innehållande zink) eller kallgalv i form av tex. zinkspray av bra märke (tex.plastic padding) sedan måste du skydda detta genom ett rejält slitskydd över, åtminstode på delar som tex.tröskellådor i form av sk. boddy
eller om det är i tex. dörrkanter kan du måla över galven med tex.srayburk i bilens org. färg och/eller lägga över ett tunnflytande rostskydd som är ganska "genomskinligt". Då borde rosten kunna hålla sig borta, förutsatt att det inte är alldeles för mycket rost, då¨är det bästa oftast att försöka byta den angripna delen till en ny, rostfri och sedan rostskyddsbehandla den väl. Hoppas att det går bra! Mvh/Ola Hansson.



Inskickad av pedagogen - 2002-05-31 18:01:06
Läst 9285 gånger 

Har man en rostig bil som man vill få fin, så erfar jag att det lättaste är att sälja bilen och köpa en "orostig". En fin 740 kan man få för 20-30 tusen idag. Rostskydda den omedelbums och polera upp lacken samt serva den mekaniskt. Då har man en bil som håller i många år.. Detta blir betydligt bekvämare, hållbarare samt faktiskt oftast billigare än att hålla på att knacka rost på den gamla.

Några råd från undertecknad som skruvat ihop ett antal 740.. (Det är väl därför 700-serien är så hållbar, antar jag..)
;-)



Inskickad av Björn B - 2002-06-05 09:14:34
Läst 9233 gånger 
Efter att du gjort i ordning utsidan, försök att komma åt insidan och duscha ytan innifrån med olja, dörrarna tills det rinner ut(linolja är bäst, motorolja funkar också). Rosten kommer antagligen krypande innifrån. Min erfarenhet är att rostskyddsmedlen stoppar inte rosten men det gör oljan.



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014