Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Underredsbehandlingen är obefintlig




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Tobias - 2003-02-13 19:01:16
Läst 10041 gånger 
Jag köpte en Pajero -90 Tänkte jag skulle rusta den lite. Den tycks sakna rostskydd helt under till. Balkarna är fulla va lera och annat skit. allt är rosttonat. Hur skall jag börja???
Är det bättre att lämna bort det och få det riktigt gjort?
Är det bästa att använda spillojla i massan eftersom den redan har rost?? MVH Tobbe



Inskickad av pedagogen - 2003-02-13 19:55:50
Läst 10039 gånger 
Högtryckstvätta bilen ordentligt först. Kan vara idé att hyra plats i GDS-hall där du kan lyfta bilen så du kommer åt ordentligt.

1) Blås av bilen ordentligt med högtryck.
2) Avfetta med kallavfettning (petroleumbaserat, dvs. *inte miljömärkt*)
3) Blås av igen.
4) stålborsta bort all lös rost och lös lack.
5) blås av bilen med högtryck igen.

Sen har du bilen ren. Då måste den torka ordentligt innan du bestämmer dig om du skall lämna bort den eller göra rostskyddsjobbet själv.

Gör du det själv så skall du köpa ett antal liter tunn rostskyddsolja och ett antal liter tjock. Glöm spilloljor. (Spilloljor använder man på skrotbilar som man skall ha en kortare tid). Kompressor krävs. Spruta på den tunna först, och sedan två lager tjock. Bör torka mellan gångerna. Borra också hål i dörrar och trösklar, balkar och pumpa in tunnflytande olja. Sätt på gummitätningar. (finns att köpa där du köper oljan)

Annars lämnar du bort bilen *efter* det du har tvättat den ordentligt. Kostar kanske 5000:- att lämna bort.
1000:- om du gör det själv. (förutsatt att du har verktygen, dvs. kompressorn)








Inskickad av Björn B - 2003-02-17 10:35:42
Läst 9994 gånger 
Jag är skeptisk till rostskyddsmedel på bilar som har börjat rosta. Tycker det verkar som om det fortsätter rosta under, man får ju aldrig bort all rost om man inte blästrar. Jag föredrar Linolja (finns på biltema) som stoppar rosten, med något slitskydd ovanpå tex. rostskyddsmassa eller takmassa/tjock kallasfalt (billigare men förmodligen lika bra)



Inskickad av pedagogen - 2003-02-17 11:25:11
Läst 9987 gånger 
Tunnflytande rostskyddsmedel stoppar påbörjad rost.

Men givetvis är det alltid vanskligt när rosten har fått fäste..



Inskickad av CRV - 2003-02-17 12:25:20
Läst 9982 gånger 
Att stoppa vidare rostbildning av en rostangripen yta är svårt, vilket medel man än använder. Jag har dock haft bra resultat med moderna tunna rostskyddsmedel (tex Dinitrol).

Nu hjälper ju detta inte dig Tobias, men det bästa är:
- Rostskyddsbehandla bilen INNAN den börjar rosta! Jag har hjälpt flera vänner (användandes utrustning för några hundralappar) behandla nya rostkänsliga bilar och dessa bilar har efter många år ännu inte uppvisat NÅGRA problem.
- Det avgörande är att hitta en viss modells svaga punkter (se http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp). Fokusera på att behandla dessa områden (ofta skärmkanter, baklucka, fogar undertill, dörrar etc).

Alltså, när bilen är ny och ren, satsa en förmiddag och förläng bilens livslängd betydligt (kompletterande behandlingar görs smidigt samtidigt som tex däckbyten)! Tio år senare är det kul att jämföra med andra bilar på parkeringsplatsen och att se bilbesiktningens förvånade miner.



Inskickad av Björn B - 2003-02-17 15:28:00
Läst 9974 gånger 
Det är möjligt att de tunnflytande medlen har blivit bättre, det ser man inte förrän efter några år, men mina tidigare erfarenheter visar att det enda som stoppar rosten är lin-/spill-olja. Linoljan har använts länga av lantbrukarna på både trä och metall och säljs även som rostskyddsmedel av Biltema. F.ö. håller jag med om att rostskydda ska man göra innan det har börjat rosta, annars handlar det egentligen om två olika sorters behandlingar.



Inskickad av pedagogen - 2003-02-17 17:13:48
Läst 9970 gånger 
Spilloljor är tveksamma att använda eftersom de är cancerframkallande )att få på huden etc.) och innehåller frätande restkomponenter från förbränningsmotorn. Linolja är i så fall ett bättre val. Men vanligt tunnflytande rostskydd duger helt utmärkt. Man kanske inte får stopp helt på rosten, men den fördröjs ett antal år i alla fall. Troligtvis såpass länge att bilen hinner bli såpass gammal att den ändå inte är intressant innan rosten hinner "äta upp" den.



Inskickad av CRV - 2003-02-17 18:37:47
Läst 9964 gånger 
Jag tror att många bilar går en för tidig död till mötes...pga att bärande delar av karossen har så pass kraftiga rostangrepp att det blir körförbud.

Dessa problem kan bli än värre framöver. Det tillverkas en mängd bilar runt om i världen som inte alls är konstruerade att stå mot rostangrepp. De har en mängd skarvar på bottenplattan, har vikta bakskärmskanter, ingen behandling i hålrummen, otätade svetsfogar inne i dörrar etc.

Anledningen att det kan bli än värre än förut är att flera tillverkare har frångått kompletterande rostskyddsbehandling helt (både pga tyngd- och kostnadsskäl). Man litar helt på ett zinklager som i sämsta fall bara är några micrometer tjockt. Tjockleken kan ju direkt översättas till en viss livlängd när lacken skadats och offeranoden börjar ätas upp.

Dessutom behöver kritiska punkter som hålrum och svetsfogar extra behandling då dessa belastas hårt av kondens och mekanisk stress.

Det som förvånat mig är att så många biltillverkar inte bryr sig om att göra rostståliga bilar. Visst är klimatet speciellt tufft i Norden och vi är en pyttemarknad, men norra USA är en desto större.

Jag har fått svar från personer med insikt i hur generalagenterna har det i Sverige: Flera stora biltillverkare vill inte addera ett processteg som tar tex 3 sekunder för att förbättra något som främst berör en liten marknad som Nodrden.

Vad gäller USA, så har de en helt annan tradition är Sverige. De köper ofta bilen via lån/leasing och accepterar att den blir helt skrotfärdig pga rost efter tex tio år.

I Sverige är traditionen en helt annan; Vi har EU:s näst äldsta bilpark och köper helst dyra bilar med lång livslängd.

Slutsats: Skall man ha bilen länge så satsa på ett bilmärke som anpassat konstruktionen till vårt klimat (Volvo, BMW, VAG är oftast mkt duktiga, SAAB och några till OK). Listan kan göras betydligt längre om en kompletterande rostskyddsbehandling görs själv.

Problemet för begagnatbilköparen är att nybilsköparen sällan tänker långsiktigt och behandlar bilen i förebyggande syfta. Alltså ännu viktigare för er att välja rätt bilmodell.



Inskickad av pedagogen - 2003-02-18 02:29:03
Läst 9954 gånger 
Har liknande erfarenheter som CRV.

Testa att lägga ut en förzinkad skruv utomhus. Den blir ganska snabbt rostig, åtminstone här på västkusten.

Däremot är det helt utmärkt att tillverkarna nuförtiden förzinkar stora delar av karrossen. Lägger man sedan (ganska snart efter bilköpet) på ett eget lager (ja, inte bara ett utan flera samt hålrumsbeh.) med rostskydd, så har man en bil som håller sig "som ny" tills den dagen det är dags för sista åkturen till skroten..

Bilarna förr verkade rosta oavsett hur mycket man som privatperson/bilägare försökte rostskydda.. "Kaffeburk" med andra ord. (Om det nu finns någon som kommer ihåg de gamla kaffeburkarna som rostade när man vände ryggen till)



Inskickad av Tobias - 2003-02-18 11:27:38
Läst 9940 gånger 
Man tackar för omtänksamma beskrivningar och de råd jag har fått.
MVh Tobias




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014