Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : apelsinlack




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av joker - 2000-04-19 19:39:14
Läst 17348 gånger 
har precis lackat delar av bilen<br>och där har jag fått så kallad apelsinlack.<br>vad gör jag för fel?<br>tryck, färg, avstånd, temp?<br> <br> <br>


Inskickad av Anders - 2000-05-24 10:36:47
Läst 17348 gånger 
Jag tror du intye gjort något direkt fel, många nylackerade ytor blir så, men det kan åtgärdas med våtslipning för att sedan polera ytorna. Vänd digtill en skicklig rekondare, de har all utrustning och kunskap beträffande detta.> har precis lackat delar av bilen<br>> och där har jag fått så kallad apelsinlack.<br>> vad gör jag för fel?<br>> tryck, färg, avstånd, temp?<p> <br> <br>



Inskickad av David L - 2000-05-16 08:22:37
Läst 17347 gånger 
Det är ju många parametrar som spelar in på lackeringsresultatet.<br>Använder du 2K lack?<br>Är den rätt blandad - eller har du haft för lite lösningsmedel i den så har den inte hunnit flyta ut.<br>Har du torkat den för snabbt? Eller för varmt.<br>Var ytan slätslipad innan du lackerade?<br>Har du inte lagt på färg i för tjocka skikt? Eller för kort vänte tid mellan skikten?<p>MvH<p>David<p>> har precis lackat delar av bilen<br>> och där har jag fått så kallad apelsinlack.<br>> vad gör jag för fel?<br>> tryck, färg, avstånd, temp?<p> <br> <br>



Inskickad av Christer Ekstrand - 2000-04-20 02:10:11
Läst 17346 gånger 
Hej<br>Lackerare är jag inte, men om inte det är en för kraftig deffekt så går det att polera bort den med vår vatten polering Abralon. Ta kntakt med närmaste Lahega representant. Du hittar dom till vänster under Kontakta Oss på adressen www.lahega.se<p>Lyka till<br>Christer <p><br>> har precis lackat delar av bilen<br>> och där har jag fått så kallad apelsinlack.<br>> vad gör jag för fel?<br>> tryck, färg, avstånd, temp?<p> <br> <br>



Inskickad av Loke - 2002-09-24 10:02:14
Läst 17317 gånger 
Vatten avskiljare är att föredra då man lackar själv med hjälp av kompressor och spruta, Fukten i luften samlas nämligen i trycktanken på kompressorn, och det är till 95% säkerhet att det är vanlig fukt som varit boven, slipa ner ytan o köp en vatten avskiljare, kostar endst några tios på tex biltema, sen lackar du om den igen, så vågar jag nästan lova ett bra resultat, Vill man inte köpa en avskiljare, kan man pröva att "lufta" kompressorn ofta, så man får ut ev fukt som byggts upp.



Inskickad av pedagogen - 2002-09-24 19:10:31
Läst 17304 gånger 
Observera att man kan få helt olika resultat beroende på vädret den dagen man lackar. (Det har inte såå mycket om man gör det inomhus att göra, som med luftfuktigheten.)

Jag lackade två bilar för cirka 15 år sedan. Båda var SAABar av 70-80-talsmodell som fått "kryprost" under lacken. (Tänk att man slipper sånt nuförtiden! ;)

Jag hade sandblästrat, spacklat, grundat och rostskyddat bilarna. Därefter köpte jag in ett antal liter lack samt en elektrisk lackspruta. (Jag visste och vet att sådana inte rekommenderas till lackjobb) Men jag gjorde det ändå. Den ena dagen var det 25 grader varmt. Lackade min egen SAAB99 först, då jag tänkte "öva" på min egen bil innan jag gick lös på kompisens bil.

Resultatet blev HUR BRA SOM HELST! Riktigt "proffsresultat" och bilen såg helt ny ut. Den dagen gick man å la sig oerhört nöjd. 500:- för en total omlackering!

Nästa dag skulle jag måla kompisens bil. Då hade vädret slagit om, och det var endast 18 grader varmt. Hur jag än lackade så rann det.. Färgen bara rann och rann. Slösade bort 500 spänn i lackfärg.. (samt en hel dag..).

Fick slipa ner resultatet, beställa ny färg och vänta på en varm dag. Tillslut blev det en varm dag (över 25 grader) och då blev resultatet jättebra..

Summa sumarum: Jag hade lackat om 2 SAABar för cirka 3000:- totalt, inklusive färgspruta, färg och underarbete samt en misslyckad lackering. På den tiden tog proffslackarna 8000:- per bil, så det blev en "förtjänst" på 13000:- Inte så illa för en veckas jobb. (semestervecka, och detta var på 80-talet som sagt. Med 50% marginalskatt motsvarar det en veckolön på 26000:-)



Inskickad av pedagogen - 2002-09-24 19:24:28
Läst 17304 gånger 
Observera att man kan få helt olika resultat beroende på vädret den dagen man lackar. (Det har inte såå mycket om man gör det inomhus att göra, som med luftfuktigheten.)

Jag lackade två bilar för cirka 15 år sedan. Båda var SAABar av 70-80-talsmodell som fått "kryprost" under lacken. (Tänk att man slipper sånt nuförtiden! ;)

Jag hade sandblästrat, spacklat, grundat och rostskyddat bilarna. Därefter köpte jag in ett antal liter lack samt en elektrisk lackspruta. (Jag visste och vet att sådana inte rekommenderas till lackjobb) Men jag gjorde det ändå. Den ena dagen var det 25 grader varmt. Lackade min egen SAAB99 först, då jag tänkte "öva" på min egen bil innan jag gick lös på kompisens bil.

Resultatet blev HUR BRA SOM HELST! Riktigt "proffsresultat" och bilen såg helt ny ut. Den dagen gick man å la sig oerhört nöjd. 500:- för en total omlackering!

Nästa dag skulle jag måla kompisens bil. Då hade vädret slagit om, och det var endast 18 grader varmt. Hur jag än lackade så rann det.. Färgen bara rann och rann. Slösade bort 500 spänn i lackfärg.. (samt en hel dag..).

Fick slipa ner resultatet, beställa ny färg och vänta på en varm dag. Tillslut blev det en varm dag (över 25 grader) och då blev resultatet jättebra..

Summa sumarum: Jag hade lackat om 2 SAABar för cirka 3000:- totalt, inklusive färgspruta, färg och underarbete samt en misslyckad lackering. På den tiden tog proffslackarna 8000:- per bil, så det blev en "förtjänst" på 13000:- Inte så illa för en veckas jobb. (semestervecka, och detta var på 80-talet som sagt. Med 50% marginalskatt motsvarar det en veckolön på 26000:-)



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014