Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Stenskottslagning




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av CRV - 2003-07-09 23:26:24
Läst 3827 gånger 
Hej igen!

Jag antar att du gick på stenskottslagningarna och tuffare repor med rubbing och topz först? Detaljerna gör ibland hela skillnaden!

Din lack måste vara i bra skick för att klara sig med en vanlig polish (Sonax är dock relativt sett effektiv). Ofta får en lättare begagnad bil som inte nyligen vaxats först lackrengöras med någon cleaner. Annars får man aldrig upp glans etc. Dåliga lacker får tom rubbas, annars klaras tex inte tvättrepor av. Utan ett perfekt underarbete blir sedan vaxningen skräp.

Om dina specifika frågor:
- En polish lär inte avverka någon lack och du har dessutom klarlack, så du kommer knappast inte se någon färgändring i trissorna och bilen skall ju vara "ren" innan poleringen. Man skall dock rengöra trissorna då och då under polering med tuffare medel (för att ta bort oxidrester etc).
- Polermedelsrester är naturligt - du skall ju aldrig köra maskinen torrt, så resterna tar man lämpligen bort innan vaxningen (jättenoga behövs dock inte). Hur man gör är en smaksak om man skall tolka olika tips jag har sett; avfettning/högtryck, högtryck/svampning, svamp och mycket vatten eller med polerduk (kan finnas reprisk om grovt slipmedel används).

Så risken är att du använder för svaga medel, annars är det svårt att veta vad som ev är fel utan att veta mer, se hur lacken är och hur du jobbar.

MVH/CRV


Inskickad av CRV - 2003-07-09 23:29:15
Läst 3825 gånger 
PS Frågan om polertid får vi återkomma till i din tråd där denna var huvudfrågan.



Inskickad av CRV - 2003-07-10 13:00:38
Läst 3822 gånger 
Efter emailkorrespondens ser det ut som det är mängden av djupare tvättrepor som gör att slutresultatet inte blir till full belåtenhet.

Egentligen rekommenderar jag då proffspolering, men man kan testa att köra sin Pro Flex med en lackrengöring med finare slipmedel (tex till solid lack) eller tom en rubbing och se hur mycket av reporna man kan få bort med sin oscillerande maskin.

Handpolering med rubbing fungerar alltid utmärkt för mig på fläckar och lokala problem, men att få tex en hel motorhuv jämn kan vara vanskligt.

Lycka till Anna och återkom gärna med info om hur polerarbetet fortgår!

MVH/CRV



Inskickad av macanna - 2003-07-11 16:40:45
Läst 3820 gånger 
Hej igen!

10 rondeller senare...

För att återfå självförtroendet gav jag mig på en gammal häck, en 745 från -90, med röd (hmm...rosa) lack, som en bekant "lånade" ut som övningsobjekt. Efter två dagars slit är jag mer än nöjd! Jisses vilken skillnad! Det blev en helt ny bil! Ruggigt egentligen va enkelt det är att åstadkomma en sådan enorm skillnad.

Nu ska jag ge mig på min egen och testa med cleaner för solid lack. Det känns betydligt bättre nu när man är van vid maskinen.

Återkommer med rapport!

Tack CRV för all hjälp och stöd!

/Anna





För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014