Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Kantstötta fälgar - reparation?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2003-11-28 08:57:54malina,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-26
Läst 7728 gånger 
Hej..

primer, vad får man tag i det ?
och spackel,biltema hade nått metallspackel för vibrations utsatta områden, borde gå ?

grundförg vad ska man ha där ?
och behöver man klarlacka efter lacken ?


Detta inlägget har redigerats 2004-05-02 14:52:24



Postad 2004-05-02 14:51:55CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 7031 gånger 
Bra länk gällande hur man fixar kantstötta fälgar!


Detta inlägget har redigerats 2004-05-02 14:52:24



Postad 2004-05-03 11:14:59krille_malin, KARLSKRONA
Medlem p?Stacken sedan 2004-03-24
Läst 6998 gånger 
och bra blir det också. ser ingen skillnad alls, fick tag i rätt färg som behövde bara lackera skadan.



Postad 2004-05-04 19:07:11CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 6943 gånger 
Länken föll bort: http://www.bmwtips.com/tipsntricks/wheel-repair/wheel-scuff-repair.htm


Postad 2004-12-08 20:52:23CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 6202 gånger 
Får nog tyvärr ett lite tuffare projekt till våren vad gäller fälgrenovering - på väg att skaffa ny bil som hade en fälg med en lite skada. Så då får jag anledning att testa råden i länken ovan lite mer i detalj.

Hittills vid lättare repor/skavmärken så har det för mig räckt att slipa med fin smärgelduk först, finslipa med våtslippapper, rengöra med thinner och sedan använda lackstift (jag har 2-3 nyanser från olika silvermetallicbilar). Det ger snabbt ett helt acceptabelt resultat. Och man undviker fortsatta skador (speciellt känsligt om fälgarna används på vintern pga saltet...)




Postad 2004-12-30 10:42:17CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 6109 gånger 
Kunde inte vänta tills våren - det blev fälgrenovering redan nu! Skadorna var dels en skavskada (säkerligen mot en kantsten) och en "slagskada" där lättmetallen trycks in mot centrum = material "förskjutits".

Repskadan krävde enbart slipning, rengöring och sedan byggde jag upp med primer och lackade. Nu går det i princip inte att se att det funnits en skada.

Slagskadan innebar att material försköts ett par centimeter. Jag fick börja med att slipa bort en hel del material (keramsikt stift på borrmaskin). Efter det fick jag bygga upp en ny "kant" med metalliskt plastic padding. Efter en hel del slipande och priming så hade jag en jämna och fin yta. Var dock noga med att maskera och skydda ytan runt omkring! Jag gjorde detta, men skapade ändå en liten repa... Alltid förargligt...

Denna lagning syns, men enbart vid närmare granskning. Och med tanke på hur stor och anskrämlig den var innan så är jag klart nöjd. Så tveka inte att fixa mindre skador (som inte ger upphov till obalans etc) själva. Det är värt besväret! Jag använder lackstift från tidigare silvermetallicbilar för att fixa småskadorna. För större skador silvermetallic på sprayflaska.

MVH/CRV




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014