Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Hur använda poler rondell?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Patrik - 2003-10-10 19:38:43
Läst 6515 gånger 
Hej kan någon vara vänlig och beskriva för mig i vilket "mönster" jag ska köra med polermaskinen(rondellen) för bästa resultat och för att undvika polerrosor.
Räcker det med att köra på ca 1000 varv?

Tacksam för svar

Patrik


Inskickad av CRV - 2003-10-10 21:30:47
Läst 6512 gånger 
Proffsen kan säkert komplettera mitt svar men:
Mönstret är mindre viktigt - det viktigaste är att du har kontroll på var du har polerat och hur länge du har polerat på varje ställe. Det är främst polermaskinstyp, polermedel, tryck, polerrondell, teknik etc som avgör om det blir polerrosor.

1000 varv per minut kan nog vara lämpligt för en roterande maskin för grövre polering. Flera proffsmedel har rekommendationer på flaskan, det kan vara 800-1500varv/min beroende på polermedel.

För att bli av med polerrosorna krävs ofta mildare polermedel och en oscillerande maskin som nästa steg.

Lycka till/CRV



Inskickad av CRV - 2003-10-11 16:19:08
Läst 6506 gånger 
Bra svar finns också på andra forum:

Först polering med roterande polermaskin (kanske 800-1000 varv per minut i första steget och 1200-1500 i andra, men alla jobbar på olika sätt...):
"Första steget när man polerar är att göra grovrubbingen. Man lägger lite mer tryck mot lacken och kör lite långsammare för att ta bort reporna i lacken.
Andra steget där lättar man på trycket och ökar hastigheten lite. I detta steg så tar man bort dom polerroser man skapar i första steget."

Sedan ev polish och försegling med oscillerande maskin.

/CRV



Inskickad av putte blankman - 2003-10-22 16:44:29
Läst 6448 gånger
Bifoga en bild till min text :
Det viktiga är att köra lika mycket överallt, jag kör i överlappande rutmönster och följer hela tiden resultatet med blicken efter maskinen. Det är inte så farligt att testa sig fram lite, det viktigaste är att du håller grejorna rakt och stadigt. Minsta vinkel på maskinen så är rosorna där.
Sedan kan du underlätta genom att köra med "riktiga grejor" för minsta skada. Känn gärna på rubbingen/cleanern eller vad du ska använda mellan fingrarna först för att känna hur mycket slipmedel det är i produkten. Det finns rubbingar som avverkar sämre än cleaners och vise versa. Så mitt råd är att alltid testa på lämpligt ställe först innan man kör över hela bilen.
Gällande trissorna föredrar jag de som är "luftiga" för bättre känsla och mindre risk att "bränna" lacken.

Det viktigaste är ändå att veta att det är ÖVNING GER TRÄNING!

Lycka till!



Inskickad av pedagogen - 2003-10-22 16:47:22
Läst 6447 gånger
Bifoga en bild till min text :
Övning ger träning? ;-)



Inskickad av putte blankman - 2003-10-23 13:44:59
Läst 6430 gånger
Bifoga en bild till min text :
Jo att övning ger färdighet i den här branchen är lite i det kaxigaste laget.
Men o andra sidan är det inte lätt och vara tung och det är inte tungt att vara lätt heller för den delen.

/ Putte



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014