Stackens bilvårdsforum |
|
Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.
|
Postad 2003-11-11 15:38:34 | perry, Medlem p?Stacken sedan 2003-11-11 | | Läst 8680 gånger | | Har hört att linolja inte är bra på nya bilar som är rostskyddsbehandlade med wax i hålrum m.m.
Ska man välja en Dinol behandling på nyare bil?
/Peter
|
| Postad 2003-11-11 23:39:21 | hoffe, Medlem p?Stacken sedan 2003-11-11 | | Läst 8673 gånger | | Vill du att din rostskyddsgaranti ska gälla så använd DINOL.
|
Postad 2003-11-11 23:39:34 | hoffe, Medlem p?Stacken sedan 2003-11-11 | | Läst 8673 gånger | |
|
Postad 2003-11-12 11:53:42 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 8661 gånger | | Linolja rekommenderas inte pga risk för att den kan lösa upp befintligt vax. Välj istället en vaxbaserad produkt - det finns en mängd märken att välja på.
För gamla bilar eller ev bilar utan hålrumsbehandling kan linolja vara ett alternativ (det finns gamla trådar vad gäller linoljans funktion/effektivitet).
|
Postad 2004-01-03 06:44:58 | Lars, Medlem p?Stacken sedan 2003-12-30 | | Läst 8510 gånger | | Hålrumsbehandling.
Om man köper en 5 år gammal japansk bil som inte fått något kompletterande rostskydd (direktimporterad)så kan man på goda grunder anta att det finns viss invärtes rost. kanske en hel del:-(
Min fråga lyder: Vilken behandling tränger bäst igenom denna rost och förseglar den mot fukt och syre. Jag antar att den behandling som är bäst för en ny bil inte är den samma som den som är bäst för en halvgammal. Dinols hålrumsvätska stelnar väl så småningom?
|
Postad 2004-01-12 17:53:45 | Ahlsson, Medlem p?Stacken sedan 2003-12-20 | | Läst 8434 gånger | | Linolja är väl självantändande, vilket diskvalificerar den produkten. (Med reservation för att det är kokt linolja som självantändande).
|
Postad 2004-01-12 18:35:23 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 8431 gånger | | När produkten väl är på bilen är det ju inga problem, men man bör nog vara försiktig med själva produkten.
Men det finns ju många fler farliga och lättantändliga produkter i bilvårdshyllan...
|
Postad 2004-01-15 11:54:29 | Mattis, Medlem p?Stacken sedan 2004-01-15 | | Läst 8403 gånger | | Jag har rostskyddat själv m.h.a. handspruta och har följande erfarenheter: Bästa medlen är Dinitrol ML följt av Carosol TO3(dyr) och Biltemas tunnflytande. Samtliga dessa är lätta att pumpa och torkar snabbt. Har även provat Biltemas vaxbaserade och linolja men dessa torkar långsamt, luktar illa länge och droppar länge. Biltemas lösningsmedelsfria är tungpumpat och torkar extremt sakta. Dessutom verkar det inte sitta kvar något vidare bra. Tips: köp en bra handspruta (ca 150:-), inte Biltemas usla för 25:-.
|
Postad 2004-01-16 10:40:56 | pedagogen, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23 | | Läst 8381 gånger | | Ännu bättre tips: Köp en spruta till kompressorn. Kompressorn räcker med ganska liten modell. Oj vilken skillnad med kompressor jämfört med handspruta!
(Man skulle nästan kunna starta firma, om det inte vore så hälsovådligt med rostskyddsolja) Någon gång om året som privatperson helt okej, men att inandas lösningsmedel i ett helt yrkesliv ger skador, trots skydd..
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
Som man kan förstå från namnet har en gummiklubba ett huvud som är tillverkad av, eller belagt, med gummi samt ett hållbart handtag i trä eller plast. I jämförelse med vanligare hammare är huvudet på
...
| Läs mer här |
© Stacken 1997 - 2014
|