Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Nybörjarfrågor...




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2004-04-22 20:19:16mollyx,
Medlem p?Stacken sedan 2004-04-22
Läst 7458 gånger 
Ni får ursäkta att jag kommer med för er säkert ytterst elementära frågor, men någonstans måste man börja.
Jag är precis på gång att köpa bil (en Toyota Yaris -99) och vill få ha kvar den fin så länge som möjligt.
Det jag undrar först är om vaxning och övrigt underhåll av lacken hjälper mot sådana rostangrepp som brukar uppstå t.ex på dörrar, i kanterna av bagageluckan etc, sånt som ser ut att komma mitt i lacken ibland.
Sedan är det rostskyddet i underrede osv, jag köper privat och säljaren tror att det bara är fabriksskyddet som är på, inget gjort extra sedan den var ny. Vad ska jag tänka på? Göra en hel rostskyddsbehandling på firma? Är ju som sagt novis på allt så jag tror inte att jag törst ge mig på sådant själv... Är det lika bra att göra nu eller vänta till hösten?
Alla tips mottages tacksamt!


Postad 2004-04-23 12:05:04CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 7417 gånger 
Hej,

Som nybörjare är det smidigast att först läsa igenom relevanta artiklar i arkivet till vänster, sedan söka efter oklarheter/luckor i det materialet på forumet och sedan ställa eventuella kvarvarande frågor i forumet.

Vaxning skyddar lacken och gör den mer lättskött, men det skyddar enbart indirekt mot vissa rostangrepp. Den typ du talar om kan dels bero på yttre mekanisk åverkan (slitage bagageluckekant, stenskott mitt på lacken etc) och konstruktionsfel och dålig/obefintlig rostskyddsbehandling (tunt zinklager, plåtvikningar dörkanter, avsaknad av limfog, avsaknad av vax etc).

Så satsa på vaxning OCH rostskydd! Läs artiklarna här och avgör sedan om detta är något du tror dig klara själv eller om du skall söka proffshjälp.

Info om Yaris rostskydd från ViB:
"De garantier som Toyota lämnar är smått överdådiga: 12 års garanti mot genomrostning och tre års lackgaranti. Men frågan är om bilen verkligen står emot rosten så länge. Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström på Rostskyddsmetoder AB, tvivlar.
Karossen är visserligen galvaniserad och det finns extra vaxbehandling på utsatta ställen, bl a motorhuvens framkant. Men det finns också rostfällor.
Bakom innerskärmarna fram sitter t ex en "ficka" där grus och fukt samlas i tjocka lager. Ett tygliknande material har lagts in som ljudisolering i skärmen.
På testbilen var det plaskblött efter 30 mil.
Bak saknas innerskärmar. Salt och grus kan spruta rakt upp och lägga sig kvar i fickor och under kanter.
Bilens undersida är sprutad med ett bra slitskydd. Vissa balkar har fått extra vaxbehandling medan andra balkar är obehandlade. Många dräneringshål har pluggats igen. Ur ett par balkar rann det smutsvatten när vi tog bort pluggarna.
Bottenplattan har på sina håll fula plåtskarvar - upp till tre plåtar ovanpå varandra - som inte fått någon extra skyddsbehandling. På sådana ställen får rost lätt fäste.
Bränsletanken är av plåt och riskerar att bli en rosthärd. Ännu större är risken för påfyllningsröret som dragits genom ena bakskärmen, mitt i grussprutet.
Avgasröret lär klara sig bättre. Det är rostfritt.
Hur tjock galvanisering Toyota Yaris har, har vi inte fått besked om. Är skiktet bara tillräckligt kraftigt, lär bilen stå emot rost ett bra tag, trots bristen på extra skydd. Men tolv år klarar den sig näppeligen utan rosthål."

MVH/CRV




Postad 2004-04-23 16:01:16mollyx,
Medlem p?Stacken sedan 2004-04-22
Läst 7399 gånger 
Går det att lägga nåt rostskyddsmedel även på lackade ytor, tex. dörrkanter och sånt?
De flesta tips jag har läst igenom utgår ifrån att man har hjälp av maskiner, går det att få ett tillräckligt bra resultat bara med handkraft?
Jag har läst den där rostskyddsbeskrivningen, där talas om "bakom innerskärmarna", menar de i underredet bakom skärmarna, eller vad?

Är det någon större rostpåverkan under sommaren så det räcker att vänta till hösten med en behandling, eller bör det göras omgående för säkerhets skull?


Postad 2004-04-23 17:27:25staffan_s, Skåne
Medlem p?Stacken sedan 2003-09-15
Läst 7390 gånger 
Ett tips är att läsa på tråden "Linolja"


Postad 2004-04-24 14:40:01CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 7361 gånger 
Hej,

1.Man kan lägga en "body" på tex nedre delarna av karossen, men då skall man nog ha gett upp hoppet om att lyckas få bilen rostfri. Det passar din bil om tio år kanske ;o)

Det finns visserligen transparenta rostskyddsmedel och jag har själv använt det i dörröppningar och i motorrum etc. Men det passar inte för yttre lackade ytor - rostskyddsmedlet gör ytan ytterst ojämn och svårrengjord.

Fokusera på att lägga rostskyddsmedel inne i dörrarna, kring kanterna skall du vaxa och regelbundet tvätta så att inte salt och grus mm får sitta där för länge.

2. Man kan inte få ett lika bra resultat med handkraft, dels orkar man inte jobba upp den friktionsvärme som behövs för att få bort djupa repor och dels arbetar man inte lika jämnt och fint vod polering/vaxning. Men man kan uppnå jättebra resultat för hand också, man följer i princip samma råd. Tex är polerrondeller perfekt för handpolering, men man får vara beredd på att det krävs rejält med handkraft om en dålig lack skall fixas.

3. Vid en grundlg rostskyddsbehandling tar man bort inneskärmarna och sprutar bakom dem, ja. Hur det ser ut bakom skiljer mycket - en del nyare bilar ger efter bortmontering access till känsliga delar.

4. Vår/höst är inte kritiskt - se till att göra det då det är en hygglig utetemperatur så att det torkar snabbt.

Lycka till/CRV



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014