Postad 2006-02-24 12:26:08 | McEdon, Stockholm Medlem p?Stacken sedan 2004-06-04 | | Läst 19479 gånger | | Hej
Har någon av er erfarenhet av att ha syntetisk motorolja i en manuellväxlad BMW-växellåda (dessa med gul etikett i nyare modeller fr.o.m. 1997) istället för den rekommenderade lifetime-oljan MTF-LT-1?
Ha det gott
McEdon
|
| Postad 2006-03-04 22:37:32 | gitsy, Västra götaland Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30 | | Läst 19424 gånger | | Är inte MTF-LT-1 en syntetisk olja ?
Har för mig det Men visst går det med Syntetisk Motorolja men förstår liksom inte vad du är ute efter?? MTF-LT-1 är en väldigt bra olja och om jag minns rätt så är den 75W90 vilket inte är helt fel i en växellåda.
Mvh Anders
|
Postad 2006-03-16 15:57:29 | STR, Uppsala Medlem p?Stacken sedan 2005-05-19 | | Läst 19385 gånger | | Slå inte i en motorolja i växellådan. Använd avseed helsyntetisk växellådsolja.
Vill du förkorta livslängden på din låda så använder du motorolja. Motor oljan har inte samma EP,AW egenskaper som en växellådsolja.
|
Postad 2006-03-16 17:46:34 | McEdon, Stockholm Medlem p?Stacken sedan 2004-06-04 | | Läst 19357 gånger | | Hej och tack för era synpunkter.
Ja, varför har jag ens funderat på ett sånt extremt alternativ som motorolja?
Det är givetvis på grund av att min växellåda är trögväxlad och på senare tid har den även drabbats av dålig retur från 5:ans läge – växelspaken fastnar i 5:ans läge och vägrar att fjädra tillbaka så länge oljan är kall. Det senare utmärker manuella växellådor på E39:or av de senaste årsmodellerna och av diverse diskussioner på nätet att döma gör det livet surt för många BMW-ägare. Själv har jag testat alla de kända växellådsoljor som finns på marknaden men trögheten i växellådan består, så jag fortsätter med mitt sökande efter möjliga fungerande alternativ. Jag har läst litet om att motorolja har i vissa fall fungerat bra i äldre BMW-växellådor och hoppades därför på att få höra från någon annan ”desperat” BMW-ägare som har vågat testa detta alternativ i någon nyare modell och ville dela sina erfarenheter med mig.
//McEdon
PS: Den automatiska e-postgenereringen fungerar tydligen bara då och då! Det är först i samband med det senaste inlägget, STR:s, som jag fick meddelande om detta.
|
Postad 2006-03-17 16:18:27 | gitsy, Västra götaland Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30 | | Läst 19331 gånger | | Vi skall nog inte fördjupa diskutionen om motoroja för mycket i detta forum, men tror det finns fler exempel på att man bytt från ATF till motorolja i växellådor än tvärt om.
Ett stakt tips sköj växellådan med Diesel, detta renar och löser upp gammla avlagringar som kan bildas. Detta gör du genom att tappa ur gammal olja, fylla på ungfär dubbelt så mycket diesel som oljevolymen, kör bilen lätt räcker med 5-15 meter växla igenom alla växlar, det viktigaste är att du skvalpar igen diesel genom hela lådan, eller palla upp bilen och kör den i luften, Fyll sedan på olja igen kör några hundra merer och byt oljan direkt igen så att du får ur all diesel, detta används av flera verkstäder men släpps inte ut för det medför att folk som inte förstår vad dom gör kan köra förlångt på detta och då kan det gå illa.
Motor olja har klart högre bärighet och även bättre förmåga att rena och smöja än ATF olja har, ATF olja har dessutom nackdelen att den dra till sig fukt och är känslig för vatten/kondens.
Detta är bara ett profisionellt råd självklart gör du som du vill och jag förstår att det kan via detta forum vara svårt att få tillit då det finns lika många meningar som människor.
Men tänker man efter lite, när man renoverar växellådor så är diesel eller avfettning det man använder för att lösa upp gammal skit, men använd inte avfettning i lödan bara. Eller varför inte fråga BMW själva om vad dom tycker om denna ide?? SAAB gjörde dett på sina växellådor.
Men tilläggas bör att är det mekaniskt fel dvs slitag på växellådan, då hjälper inte diesel, däremot kan motorolja hjälp.
Lycka till Mvh Anders
Detta inlägget har redigerats 2006-03-17 16:23:39
|
Postad 2006-03-17 20:33:30 | STR, Uppsala Medlem p?Stacken sedan 2005-05-19 | | Läst 19317 gånger | | Ett tips är ju att surfa in på www.autopower.se och se vad som rekommenderas där. Du kanske rentav har fel på din låda och du hjälper det inte vad man gör förutom att renovera eller byta ut lådan.
|
Postad 2006-03-21 11:02:42 | McEdon, Stockholm Medlem p?Stacken sedan 2004-06-04 | | Läst 19293 gånger | | gitsy:
SAAB/Diesel-metoden är minst sagt intressant och låter helt trovärdig men det är inte ett jobb man gör i exempelvis en OK GDS-hall; man bör helst ha tillgång till fri verkstad, eller hur?
Jag kan dock tänka mig en långsammare metod att lösa upp eventuella avlagringar i växellådan, nämligen genom att utnyttja motoroljans rengöringsegenskaper. Det skulle innebära att jag kör med syntetisk motorolja i växellådan under några längre tidsperioder (1 … 2 veckor) med oljebyte mellan behandlingarna. Att göra så skulle dessutom ge mig klara indikationer på om motorolja är ett fungerande alternativ till äkta växellådsolja i min växellåda.
Men om jag skall få lov att filosofera litet: Det faktum att det förekommer att en del biltillverkare använder syntetisk motorolja i sina manuella växellådor samt att man i vissa fall har övergått från ATF till syntetisk motorolja, som det antyds angående Volvo i en angränsade tråd, tolkar jag som om det inte är direkt farligt att prova hur det alternativet fungerar.
Jag är givetvis medveten att valet av oljan hänger ihop med växellådskonstruktionen, men samtidigt undrar jag faktiskt om vad för sorts material kan möjligen finnas i en nyare BMW-växellåda som direkt kan skadas av syntetisk motorolja? Eller omvänt, vad för sorts ”skadlig” substans kan syntetisk motorolja möjligen innehålla som inte finns i BMW:s syntetiska ATF-olja MTF-LT-1 – original ESSO-beteckningen = ATF LT 71141 – samt i de alternativa växellådsoljorna i samma kategori som Castrol Transmax Z och RedLine D4ATF, men även mineral ATF-olja som Castrol TQ Dexron III? Men självklart, även med antagandet att motoroljan inte kommer att kemiskt angripa någon av metallerna i växellådan, så torde i detta fall en tidig och tydlig försämring av växellådas synkroniseringsegenskaper tyda på att motoroljan inte fungerar, eller att oljans viskositetsintervall inte är det rätta.
STR:
Autopower känner jag mycket väl! Det är ett kompetent forum inom många områden men att någon BMW-fantast där ens skulle våga föreslå att man ”tvättar” sin BMW-växellåda enligt den metod som gitzy beskriver, har jag litet svårt att föreställa mig. Ännu mindre tror jag att man är benägen att sympatisera med extrema idéer som direkt strider mot BMW-specifikationerna. Detta kan bero på att antalet aktiva medlemmar med BMW- eller annan bilmekanisk yrkesbakgrund är låg eller obefintlig. Jag tror att icke märkesspecifika forum, som detta, är mera öppna för den typen av diskussioner.
Men när vi ändå pratar om Autopower så vill jag passa på att säga att bland de kunskaper som finns att hämta i detta forum, så är den om desinfektionsmedlet Virkon S och om vad man kan använda den till i en BMW, en av dem som jag har haft stor nytta utav. Vågar jag fråga dig om du eventuellt känner en viss koppling till det?
Med vänlig hälsning
McEdon
|
Postad 2006-03-21 18:57:37 | STR, Uppsala Medlem p?Stacken sedan 2005-05-19 | | Läst 19259 gånger | | Visst vågar du fråga det. Men nej har inte någon koppling till Virkon S.
Har dom använt det till odör ifrån kliman måntro.
Du har helt rätt att på Autopower så skulle nog dom flesta avråda ifrån diesel som renande metod.
Det finns nåt som heter ARX som brukas flitigt i staterna som är ett långtidsverkande rengöringsmedel. Detta används i motorer, lådor, servostyrningar mm.
Jag kan tipsa dig om ett mycket matnyttigt forum gällande oljor i alla dess former i Usa. Det är http://theoildrop.server101.com/cgi/ultimatebb.cgi
|
Postad 2006-03-23 10:34:35 | McEdon, Stockholm Medlem p?Stacken sedan 2004-06-04 | | Läst 19238 gånger | | Tjenare Anders
Ja, jag tycker att såväl Autopower som Stackens Bilvård, men också de utländska Road Fly och BMW Land, är kompetenta forum, åtminstone inom de områden som intresserar mig! Nyttiga kunskaper finns i alla dessa och det gäller att finna och ta vara på dem. Jag läser och deltar endast i de trådar som jag känner att jag har en tillhörighet till och struntar fullständigt i alla de andra. När den information jag söker för närvarande inte går att få i ett visst forum så söker jag efter den i ett eller flera alternativa forum. Och tvärt om, när jag har funnit information som jag bedömer som värdefull även för andra forum så sprider jag den vidare. Det är vad Internet, öppna diskussionsforum, informations- och kunskapsspridning mellan människor handlar om!
Av signaturerna i Stackens Bilvård att döma, är ett flertal av medlemmarna här aktiva även i Autopower! Varje forum har sin särprägel och alla forum är dynamiska, d.v.s. deras specifika kompetens varierar beroende på de enskilda aktiva medlemmarnas kompetens under en viss tidsperiod. Just nu tycker jag personligen att Autopower saknar djupare bilmekanisk know-how-kunskap inom vissa områden, som exempelvis detta, så jag gör precis tvärtom och säger så här: Jag är övertygad om att dina kunskaper kommer att bli till stor nytta för Autopower så du är varmt välkommen som aktiv medlem i forumet.
I övrigt: Jag förkastar inte SAAB/Diesel-metoden – tvärtom! Jag har bara konstaterat att jobbet är delikat och att man därför behöver ha tillgång till ett bättre alternativ än en GDS-hall så att man kan jobba utan tidspress. Ett garage hade givetvis fungerat bra men det skulle i så fall vara större än mitt. Jag har dock bättre möjligheter på landet där jag förmodligen kommer att göra jobbet när våren förhoppningsvis har kommit till Sverige också.
Tack för dina goda råd och förslag och jag hoppas att vi kan diskutera med varandra även i andra sammanhang.
McEdon
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
Som man kan förstå från namnet har en gummiklubba ett huvud som är tillverkad av, eller belagt, med gummi samt ett hållbart handtag i trä eller plast. I jämförelse med vanligare hammare är huvudet på
...
| Läs mer här |
© Stacken 1997 - 2014
|