Stackens bilvårdsforum |
|
Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.
|
Postad 2005-09-02 09:23:53 | ploppan, Medlem p?Stacken sedan 2005-09-01 | | Läst 6871 gånger | | Så otroligt mycket bra information jag hittat här på Stacken, ni är många som kan väldigt mycket.
Ligger i startgroparna för att köpa min första helt fabriksnya bil och har redan ångest över kommande smårepor och naturens nycker. Så, min fråga till er: vilken/vilka behandlingar skulle ni rekommendera för en ny bil? Jag vill uppnå ett hållbart resultat där bilvården de kommande åren underlättas och ett gott skydd för lacken. Känner mig väldigt tveksam till lackens motståndskraft på en helt ny bil. Lägger fabriken något extra skydd överhuvudtaget? Bilen är inte levererad ännu. Det kommer att bli en Skoda Octavia kombi årsmodell 2006 i diamantsilver metallic med tillhörande lm-fälgar. Bilen har fått en 4:a i rostregistret med påbackning av motorhuv och baklucka (om jag inte missminner mig). Velar mellan att göra jobbet själv (konsument utan maskinpark eller vettiga utrymmen) eller lämna in för prof. vaxning eller typ Ditec m.fl. Vad tror ni om kompletterande underredsbehandling?
Mvh /Lena - Linköping
|
| Postad 2005-09-02 17:15:05 | Lindfalas, Karlstad Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02 | | Läst 6862 gånger | | Meddelandet borttaget!
|
Postad 2005-09-02 17:49:52 | bustorp, Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01 | | Läst 6857 gånger | | Kolla med försäljaren om dom har någon som dom lämnar sina bilar till. Eller om han kan rekommendera någon. Dom brukar ha koll på det eftersom det är många som vill ha sina nya bilar levererade lackskyddade o klara.
|
Postad 2005-09-03 08:01:48 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 6836 gånger | | Bilfirman lägger ett milt vaxpolish med kort livslängd eller tom ett snabbvax med minimal livslängd. Det sparar tid för dem.
Alltså behöver du snarast (innan vintern) komplettera med ett tåligare skydd. På en ny bil så är ju flytande hårdvax snabbt och smidigt. Då krävs inte mycket till utrustning/speciella lokaler. Detta ser jag som ett minimum och en snabb fix av svagheten i skyddet som bilen levereras med. Jag hade dock bett bilfirman lägga på det direkt - det tar dem 10 minuter extra.
Mitt personliga råd vore dock att investera i en maskin (298 kr) och ett lackskydd och sedan lägga detta en gång varje sommar tex. Första gånge lägger du (tex BG) direkt, medan du kan köra en fin polish nästa år före. Vid behov (repor etc) så kör du grövre medel. Du kommer på detta sätt att ha en mycket lättskött lack som håller sin fin i otroligt många år och detta till en mycket låg årskostnad (medel + maskin + rondeller ca 1000 kr, men de räcker kanske 10 år!).
Lokalen är väl då det kvarvarande problemet, men ofta kan man finna ett garage om man frågar i vänskapskretsen eller frågar på företag (låna under helgen). Eller får man fixa någon grannes/väns bil och få betalt i form av att låna hans garage.
Nej, nu skall jag iväg och polera (la ned några timmar på tvätt, avfettning + clayning igår kväll på en bil som inte "rörts" på tre år...).
MVH/CRV
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
Som man kan förstå från namnet har en gummiklubba ett huvud som är tillverkad av, eller belagt, med gummi samt ett hållbart handtag i trä eller plast. I jämförelse med vanligare hammare är huvudet på
...
| Läs mer här |
© Stacken 1997 - 2014
|