Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Oscillerande vs. Roterande?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2007-04-10 17:24:39bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1608 gånger 
NicklasO:
Vad är det för mening att packa en trissa med medel om det ändå bara är trissans kontaktyta o medlet där som ger den polerande effekten?
Vad har resten av medlet där att göra om det inte ska komma i kontakt med lacken?
Hur håller du medlet kvar i trissan när den snurrar med ex.vis 12-1400 rpm?

Det här fattar jag inte skall jag villigt erkänna.........


Detta inlägget har redigerats 2007-04-10 17:31:54



Postad 2007-04-10 18:57:09NicklasO, östersund
Medlem p?Stacken sedan 2007-02-05
Läst 1577 gånger 
Bustorp det är bättre att du frågar lindfalas då han såklart vet mer än mig.

När trissan är "mättad" med buffer får den en mkt bättre avverkning, så enkelt är det.

Sen kan man jämföra det med att våtslipa etc fungerar gör det iaf med mkt mindre efterarbete än våtslipning.

Sen blir ju vanligtvis kontaktytan större ju mer du trycker.

Att hålla medlet kvar i trissan kräver som jag sagt teknik, men när man lär sig hur det fungerar och att vara stadig på handen funkar det bra i princip oavsett vravtal.
Håll ut ett tag tills jag hunnit skriva en guide.

MVH/




Postad 2007-04-10 19:19:06Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1574 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2007-04-10 19:47:24NicklasO, östersund
Medlem p?Stacken sedan 2007-02-05
Läst 1569 gånger 
Ärligt talat så tror jag du skriver här mer för att få diskutera än att du är intresserad av bilvård.

Du snackar om hur många ml man använder på en bil, du förstår inte ironi, och jag har då inte läst ett vettigt råd du gett någon annan hittils, du ställer samma frågor gång på gång...

Sen vad du tror om metoden är inte relevant, sen kanske det inte framgick nog klart men den lämpar sig inte till någon 4timmars polering, utan mer till riktigt seriösa jobb där man ska ha ner yta.

Där jag idag som sagt använder en annan metod som jag berättar om så småningom.
Ni tycker antagligen detta låter som en bortförklaring, men ni kommer att få se både det ena och det andra.

Nog om detta nu så länge.




Postad 2007-04-10 19:54:40bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1565 gånger 
NicklasO:
"Sen blir ju vanligtvis kontaktytan större ju mer du trycker."
Vad är det för trissor?
Mina 150 mm-trissor blir inte ens 155 mm oavsett om jag sätter mig på maskinen eller kör som vanligt. I a f inte vad jag sett (men det ser jag ju så klart inte när jag sitter på den, hmm).

Däremot blir de lägre/tunnare....o kanske lite svullnare på mitten (som jag själv). Men kontaktytan förändras knappast.
Eller har jag missat det också?
Vad är det som händer bakom min rygg ;=)


Postad 2007-04-10 19:56:09NicklasO, östersund
Medlem p?Stacken sedan 2007-02-05
Läst 1563 gånger 
Alltså ju mer du trycker ju tunnare blir trissan och desto mer av medlet får kontakt med lackytan.
I detta fallet brukar jag använda smartabs gula 120 trissor.

MVH/ Nicklas


Detta inlägget har redigerats 2007-04-10 20:05:07



Postad 2007-04-10 20:02:54bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1558 gånger 
Lindfalas:
"Det är lite av effekten som blir när du packar en trissa"
Hur vet du det? Du har ju aldrig packat en trissa, säger du ju....
Eller rättare sagt, du säger:"Nej jag har inte använt metoden."

Alltså, jag vill inte vara kinkig va, men nu är du nog ute lite på det hala.


Postad 2007-04-10 20:12:48bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1552 gånger 
NicklasO:
Aahh, du tänker så...
Då skulle man spara medel om man från början använde en tunnare trissa, eller? Mer medel med mindre tryck, s a s.

Ärligt talat, kontaktytan kan väl knappast bli större än trissans diameter oavsett hastigheten på densamma.
Var visserligen inte så ofta på fysiken i skolan, men om en trissa är 150 mm i vilande läge, så blir den väl inte större när den snurrar i 1500 rpm. Så låg täthet har den i a f inte.

Nej, jag får inte ihop det.....får nog gå ut i garaget o spinna upp en trissa o mäta före o efter ;=)

Jag tror vi har halkat ifrån ämnet igen.......

Den av er andra som inte är intresserad av denna fysiklektion kan sluta att läsa nu i stället för att reta upp sig på detta......det blir nämligen inte bättre än så här.


Postad 2007-04-10 20:16:00Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1550 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2007-04-10 20:16:47NicklasO, östersund
Medlem p?Stacken sedan 2007-02-05
Läst 1549 gånger 
Jga tycker du ska gå ut i garaget och spendera 3h på att lära dig packa i trissan i stället:)

mvh/ Nicklas



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014