Stackens bilvårdsforum |
|
Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.
|
Postad 2005-12-08 18:24:59 | bilvårdsfantasten, Örebro Medlem p?Stacken sedan 2005-11-20 | | Läst 5115 gånger | | Ok!!! Ja ä nöjd med den.
Mvh/David
|
| Postad 2005-12-08 19:42:51 | Speedo, Umeå Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01 | | Läst 5105 gånger | | Vilken Redline olja sa du att du körde med?
// Frank
|
Postad 2005-12-08 21:04:21 | bilvårdsfantasten, Örebro Medlem p?Stacken sedan 2005-11-20 | | Läst 5099 gånger | | Hej Frank. Ja kommer inte ihåg ve den hette. Men den va rätt så dyr. Men växelådan blev som ny.... Hade den i min förra bil oxå.
Mvh/David
|
Postad 2005-12-08 21:31:56 | Speedo, Umeå Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01 | | Läst 5097 gånger | | Asså.. det här med växellådsoljor är ju en ännu större jungel än motoroljor.
Är fortfarande inte på det klara med vad jag skall använda. Castrol SMX-S, TAF-X, Redline MTL eller Race ATF Type F? Jag blir tokig...
Vad jag förstår har jag en ATF olja i nu, och växlingen går "lätt" i alla temperaturer, men det är synkningen som inte alltid känns perfekt. Så vad jag förstår skulle jag haft en aningens tjockare olja då..?
// Frank
|
Postad 2005-12-08 21:51:53 | turtle, Medlem p?Stacken sedan 2004-06-07 | | Läst 5093 gånger | | tycker du skall prova mobil ´s växellådsolja (syntet) körde med det i min gammla mitsubishi. var mycke lättare att växla när det vart kallt. Inga problem alls
|
Postad 2005-12-08 22:17:56 | Speedo, Umeå Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01 | | Läst 5090 gånger | | Fler alternativ gör inte saken lättare direkt ;)
// Frank
|
Postad 2005-12-09 18:48:24 | gitsy, Västra götaland Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30 | | Läst 5082 gånger | | Anledningen att en del biltilverkara använder ATF olja är för att växellådan skall kännas smidig och att det skall gå lätt att växla i speciellt kalla temperaturer, detta beror på konstruktionen av väkellådan.
ATF olja är enligt min mening inte bra nog för att användas i en transmission, denna olja är främst för hydrauliska system.
Om du kan leva med att växellådan blir en aning trögara vid kall väderlek så skulle jag rekomendera dig att använd motor olja och då gärna syntet , syntet därför att viskositeten är bättre vid kall väderlekar.
Valet av oljor är inte så svårt för oss som jobbar inom denna bransch, då det är väldigt små skillnader på kvaliten av oljor, då jämför jag oljor som har ungefär samma prisklass, för att förtydliga vad jag menar: om man skickar motorljor av olika märken till ett labratorium och får fram innehållet i dessa oljor då kan man se hur små skillnader det egentligen är, den olja som sticker ut lite mer än alla andra oljor är Mobil 1, den innehåller lite mer av dom goda ämnena än dom flesta kända märken gör.
Men så till vårat behov: om vi som vanliga bilägare och kör ca 2000 mil per år och kanske byte olja var 1000 mil som tex jag gör, då är det ingen större skillnad om du använder Shell, Castrol, Statoil, Preem eller liknande oljor, även Biltemas syntet olja går in under dessa märken men man skall då jämför syntet och syntet tycker jag. Men sen finns det också mineralojor som har bättre kavlitet än dom billigare syntet oljor.
Du kanske inte blir något klokare på detta men hoppas du förstår vad jag menar.
Motorlja i växellådan är bättre än ATF, därför att motoroljan har bättre smörjegenskaper och är inte så känslig för tex fukt, motorljan har dessutom mer av dom ingredienser som renar och löser upp gammla avlagringar, mens ATF skall ha rena system, tex hudraul system
Mvh Anders
Detta inlägget har redigerats 2005-12-09 18:49:23
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
Som man kan förstå från namnet har en gummiklubba ett huvud som är tillverkad av, eller belagt, med gummi samt ett hållbart handtag i trä eller plast. I jämförelse med vanligare hammare är huvudet på
...
| Läs mer här |
© Stacken 1997 - 2014
|