Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Roterande - AEG PE150




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-08-07 15:21:07Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 3062 gånger 
AEG och atlas copco är samma maskiner har jag för mig. Jag betalade 1800:- exkl moms för min AEG, och den fungerar klockrent. Har polerat ca 10bilar och jag är grymt nöjd med den. PaCe och ETC ser mkt bra ut, jag har dock ingen aning om hur de fungerar, men enligt vad jag har hört så gör de sitt jobb bra.

Manor: Hittar du inte meguiars så kan jag rekommendera autosmarts vinyl shield. Har även för mig att Lahega har en bra dressing. Använd bara inte ngt med färgmedel i. Då blir det bara flammigt och jävligt efter ett tag.


Postad 2005-08-07 21:17:43Manor, Stockholm
Medlem p?Stacken sedan 2004-01-23
Läst 3035 gånger 
Hej !

Jag fick en bra deal på en ny AEG PE150 i den lokala järnaffären. 1500:- inkl. moms, så kostnaden är bara som 3 stycken billigare...och då behöver jag inte chansa då jag vet att denna maskin orkar med polering utan problem. Jag räknar med att kunna köra den för privatbruk resten av livet :-).

Dubbelhuvudsmaskinen blev dock en CoTech från Clas Ohlsson för 398:-, men hade jag fått ett pris på en Cyclo för 1200:- så hade jag slagit till på en sådan direkt.

mvh Manor
PS! Ordinarie pris på AEG PE150 var 1895:- under en kampanj, och 2295:- som ordinarie pris (inkl. 150mm stödrondell).


Detta inlägget har redigerats 2005-08-07 21:24:50



Postad 2005-08-07 21:23:08Manor, Stockholm
Medlem p?Stacken sedan 2004-01-23
Läst 3034 gånger 
Porta, och ni andra "polerproffs"...har du/ni tips på vilka trissor som man bör använda första gången man ska till och polera med en roterande? Jag funderade på de blåa som köptes på AutoExperten som ligger mellan de vita och gula i hårdhet. Som cleaner så tänker jag använda Sonax Pro Cleaner eller Meguiar's Cleaner (steg 1)...och som polish så blir det Sonax Pro Polish-Vax eller Meguiar's Polish (steg 2).

Jag är "livrädd" att göra fel så att man bränner lacken eller förstör på annat sätt...eller så är det ingen fara med dessa medel och blåa trissor, låg hastighet och rör på AEG:n hela tiden!!?

mvh Manor


Detta inlägget har redigerats 2005-08-07 21:23:18



Postad 2005-08-07 23:17:38Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 3042 gånger 
CRV: Som sagt, det har pratats en hel del om dessa maskiner. 1200w och stannar definitivt inte för minsta tryck. Här är PaCe:
http://www.verktygsboden.se/?id=50833

// Frank


Postad 2005-08-08 16:00:35CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 3038 gånger 
Ser det nu, tack. Tappat greppet på alla inlägg, liknande diskussioner var uppe tidigare.

Verkar som ETC /PaCe mest finns i firmor som ligger på mindre orter (tex Järnia)? Postorder blir dyrt med frakt om man enbart köper denna maskin.

Ingen som funnit en vettig på andra ställen (Bauhaus etc)?

För övrigt verkar ett hyfsat alternativ till att köpa en separat 125mm fästplatta för 98kr på Claes Ohlson att få med en sådan då man köper Rustas billiga (dåliga) vinkelslip/polermaskin för 199 kr!??

Någon antydde detta i en tråd och kanske kan man finna någon användning för den svaga vinkelslipen.... ;o)


Postad 2005-08-08 16:16:19Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 2981 gånger 
CRV: ETC säljs faktiskt på flera ställen. Den fanns både på Laitis (Autoexperten) och Autoparts här i Umeå för 449kr. Dock påstod dom att det var ett "introduktionspris".

Ang. 125mm fästplattan så var det faktiskt så att jag av "misstag" köpt Rustas "polermaskin/vinkelslip" tidigare och funderade som mest på vad jag skulle göra med den, när jag kom på att den fästplattan passade till ETC maskinen. :)

// Frank


Postad 2005-08-08 17:21:51Manor, Stockholm
Medlem p?Stacken sedan 2004-01-23
Läst 2978 gånger 
Ja, då har man fixat svägerskans Ka. Den var inte alls från 2001 utan 1998...så lacken var sämre än sämst.

Kallavfettning
Biltema Insekts remover
Meguiar's New Wash
Claybar från Meguiar's med Quick Detail
Meguiar's New Wash...igen
Sonax Pro Cleaner med AEG PE 150 (skitsvårt på alla icke raka ytor...jag använde dubbeltrissan till allt utom huv och tak tillslut...ska det behöva vara så knöligt!!?)
Meguiar's New Wash...en tredje gång.
Sonax Pro Cleaner...igen
Sonax Pro Polish-Vax
Sonax Pro vax
Turtle Bumper Shine (spray) på alla plastytor

...det blev ingen motortvätt eller invändig rengöring. Det tog ändå cirka 5 timmar i anspråk. Det blev dock en väldigt skillnad, och lacken som hade känts som sandpapper är nu lent som glas :-).

Trist bara att jag inte fick någon snitts med AEG:n. Taket kändes ok att köra, men huven som är lite bullig var svårare. Jag använde blå pads från AutoExperten samt Sonax Pro Cleaner. Dubbeltrissan från Clas Ohlsson fungerade dock perfekt som vanligt, men får man väl in snittsen med AEG:n så bör man kunna spara någon arbetstimme.

mvh Manor


Detta inlägget har redigerats 2005-08-08 17:22:02



Postad 2005-08-08 17:41:37Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 2985 gånger 
Bra jobbat, Manor.

Hur funka Claybaren tyckte du? Hur blev skillnaden efter du använt den?

Ang. roterande maskinen; vad var det som gjorde att det var så svårt på alla icke raka ytor? Går den inte att vinkla o greja med som dubbeltrissan? Var den tung att hålla på sidan på dörrarna osv?

// Frank


Detta inlägget har redigerats 2005-08-08 19:48:12



Postad 2005-08-08 21:25:02Manor, Stockholm
Medlem p?Stacken sedan 2004-01-23
Läst 2957 gånger 
Hej !

Jag tycker att clay:ningen fungerar kanonbra. Det är väldigt lättsamt och går snabbt, samt ger ett väldigt bra resultat...betydligt snabbare än att köra cleanern för att få bort alla partiklar på lackens yta. Nu använder jag cleanern som steg två för att göra rent lacken på djupet istället...vilket fungerade då polertrissorna blev rejält skitiga :-).

Som jag har uppfattat tekniken med en roterande polermaskin så är det att hela trissan ska ligga emot lacken hela tiden (vilket kanske är fel!!?). Detta var jobbigt på alla icke raka ytor. Den kändes inte för tung att köra dörrarna med, utan det var mer tekniken som saknades. Jag körde också maskinen på ett väldigt lågt varvtal, och det kanske gör det hela svårare än vad det behöver vara.

Det är väl, som det har sagts förr, mer av ett hantverk att kunna hantera en roternade polermaskin...medan en dubbeltrissa inte kräver så mycket finess eller kunskap.

Hur som helst så hoppas jag att det går bättre nästa gång...övning ger träning som ger färdighet ;-). Tips tas tacksamt emot för ett bättre resultat nästa gång med AEG:n.

mvh Mats N


Postad 2005-08-09 21:50:16CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 2966 gånger 
1. Clay tycker jag är toppen (senast kört med Meguiars), men det gäller att avfetta väl och ta bort tjära etc så man annars snabbt "fyller" och kletar ned leran med detta...

Bäst att spara leran till där den verkligen behövs, dvs trädsav, och andra "hårda" beläggningar på lacken.

2. Letar vidare efter de maskiner ni tipsat om i Skåne - Autoexperten verkar inte hålla dem överallt. Låter som toppenmaskiner för små pengar. Tips på fler firmor som har bra maskiner tas tacksamt emmot - det verkar inte gå att lita på specen enbart. Andras positiva erfarenheter är viktigare (som med mycket som gäller bilvård...)

3. Kanske dags för en artikel av ett polerproffs på Stacken som behandlar just grövre polering med roterande maskin? Detta saknas delvis idag. Visst finns det många olika tekniker och det är ett hantverk som kräver träning; men det finns säkert en mängd grundläggande råd som kan hjälpa nybörjare och hindra dem från onödiga misstag. Någon som är intresserad?

Det finns ju många tips vad gäller förarbete som också är avgörande; noggrann avfettning, ev clayning, bra ljus etc.

Klippt från Lahega; deras grundläggande råd för polering:
"En standardpoleringen går till på följande vis. Starta på läge 1-2 och öka till läge 3. Använd en roterande polermaskin och ett varvtal på ca 800-1500 varv. Polera ytan tills önskad effekt uppnås. Lätta på trycket och återgå till lågt varvtalet ca 800varv. För polermaskinen sakta över den färdigpolerade ytan. Använd någon av
No 1 Powercut 11 eller Finecut 17 och gul eller blå rondell. Polera hela bilen. Byt till oscillerande maskin och vit rondell. Lägg No 1 Waxpolish 23 eller No 1 Easyshine 28 på rondellen och polera hela bilen. Här skall det inte vara något tryck - låt maskinens egen tyngd verka. Därefter en lätt avtorkning med polerduk.

Standardpolering passar till alla typer av lacker, såväl lätt som hårt repade eller oxiderade."

MVH/CRV



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014