Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Bilrecond utan bilyft...




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2006-10-13 14:04:32Christophe, Örebro
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-06
Läst 1941 gånger 
En firma borde väl dessutom ha ett kapital på 20 000.- för att kunna köpa en lyft då det inte är några stora summor det handlar om.
Priset behöver dock inte alltid indikera hur pass välutrustad/proffsig firman är, finns ju trots allt flera ställen som debitrerar rejäla summor och deras utrsutningsnivå är likvärdig hemmapularens likväl som det finns bilverkstäder som debitrerar bra mycket mer än vad märkesverkstaden gör.


Postad 2006-10-13 16:54:15bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1926 gånger 
Lindfalas:
Är det en sån körbanelyft med 4 pelare?
Är det inte lite högt att polera taket då? Jag menar, körbanorna gör ju att bilen blir ca.20-25 cm högre. Eller balanserar du på körbanorna?
Likadant huv o baklucka. Då kan du ju inte stå på körbanorna.
Lägger ni någon skiva framför o bakom blien då?
Den kanske är nersänkt i golvet som på Bilprovningen, förresten.

F ö handlar det väl knappast om huruvida rekondaren har en lyft eller ej. Det handlar väl om hur rekondaren vill jobba.

Sitta på en pall på hjul går alldeles utmärkt. Du jobbar rak i ryggen om du kan justera höjden på pallen och har en bra domkraft. Det är en vanesak hur man vill jobba. Problem med nacke/axlar/händer får du ändå. Det är det vanligaste inom rekondbranschen. Då spelar det ingen roll om du har stått eller suttit.

Alla lyfttyper utom saxlyften är egentligen opraktiska ur rekondsyfte, tycker jag. Och de flesta saxlyftarna, till hyfsade priser, är ganska odugliga till arbeten under bilen. De duger i princip bara till lackjobb/rekond, yttre plåtjobb o däckjobb, så det kan vara ett dilemma när det ska investeras. Du kan s a s inte använda den till allt.

Sen räcker väl inte 20´till en 2,5-3 tons saxlyft, som lyfter en meter, av bra kvalitet.


Postad 2006-10-13 17:46:28Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1921 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-10-13 21:42:28bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1907 gånger 
Är du nu specialist inom ergonomi o arbetsmiljö också?

Då är det ju inte bra att jobba med lyft om man sliter på kroppen och får ökade olycksrisker genom att stå på en pall. Sen måste ni gå ner o flytta pallen när ni inte når mera. Eller stå o balansera på det lilla som är kvar av körbanan.
Framför o bakom bilen är det ju hål mellan körbanorna, hämtar du pallen då eller når du allt från sidorna?
Låter lite riskfyllt måste jag säga......och ett jäkla klättrande.

Jag har rätt bra koll på min arbetsställning och kan konstatera att ditt resonemang inte håller riktigt.

Jag har mitt arbetsområde mellan naveln o hakan när jag jobbar på mitt sätt vilket anses som optimalt när man jobbar mot vertikala ytor för att inte felbelasta de utsatta muskelgrupperna. Då kan överarmarna "hänga" ner i st f att jag lyfter ut dem från kroppen o jag använder kroppen som vikt.

Hade ytorna istället varit horisontala så hade det varit i armbågshöjd som hade varit den optimala arbetshöjden. Då låter man överarmen "hänga" ner så mycket som möjligt. Jämför med terminalarbete.

En huv är nog den bästa ytan att polera på en bil, sett ur egonomisk synvinkel. Taket den sämsta......om du står på golvet.

Felet man gör är att man lyfter ut överarmarna från kroppen istället för att försöka lägga dem så nära intill som man kan. Då får axlarna stryk och "fel" muskelgrupper försöker hjälpa till och felbelastas i sin tur. Sen är karusellen igång.

Händerna får huvudsakligen stryk av vibrationerna och cirkulationen störs, med "vita fingrar" som följd.

Så är det, Lindfalas.
Det verkar som om min arbetsmiljö hemma är bättre än din på jobbet. Sett ur min synvinkel i a f.


Postad 2006-10-15 12:54:05mexarjonas,
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-21
Läst 1885 gånger 
Bustorp: Jaha så du har jobbat flera år med lyft och flera år utan...jaja.
Börjar nästan tröttna på alla världsmästare på den här sidan.


Postad 2006-10-15 13:26:24bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1882 gånger 
mexarjonas:
Kan du visa mig var jag skrivit att jag jobbat flera år med lyft?
Då ska jag genast redigera det för det stämmer inte.

Jag har till största del jobbat utan lyft, endast med domkraft.
Jag tror inte jag skrivit något annat heller.Jag har nämligen ingen anledning att ljuga för någon.
När jag frilansade så provade jag givetvis lyft om det fanns på platsen. Hemma har jag dock aldrig haft någon. Planer finns dock på en portabel "däckbytarlyft" som lyfter ca 40 cm för att slippa domkraften.

Misstror du alla som troligen jobbat längre än dig med detta, eller bara mig?
Själv verkar du ju inte ha tillfört speciellt mycket till forumet vad jag kunnat se.
Troligen sitter du på mer kunskap än du förmedlar, eller hur?
Då är det dumt att klaga.......

Jag vet vad jag kan o ser ingen anledning att skämmas för det.
Men jag har också fortfarande mycket att lära.


Detta inlägget har redigerats 2006-10-15 15:59:29



Postad 2006-10-15 17:39:31Nickes_Recond, Helsingborg
Medlem p?Stacken sedan 2006-04-28
Läst 1872 gånger 
Det går hett till här på Stacken!


Postad 2006-10-16 11:37:01Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1848 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-10-16 16:51:08bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1833 gånger 
Lindfalas:
Då vet du kanske att det inte är bra att stå på en pall o balansera samtidigt som man arbetar. Var det inte så ni gjorde? En 2dm bred balk känns inte heller som speciellt bra.

Däremot är en körbanelyft utmärkt när man kör sidor och automatiskt får ett "arbetsbord" att ställa ifrån sig maskin, medel m.m. på körbanan.

Ett förtydligande:
Mitt arbetsområde är från naveln o upp, alltså det området/den ytan på bilen jag arbetar med befinner sig mellan naveln o hakan när jag sitter på pallen o polerar. Uttryckte mig kanske lite otydligt där......

Jag känner ganska omgående när jag jobbar fel eftersom jag redan har fått en del av de förslitningsskador som drabbar bl a rekondare. Dock kan jag inte bara skylla på rekond eftersom dessa typer av skador även dyker upp inom andra yrken.




Postad 2006-10-22 16:37:52Speedman, Alvesta
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04
Läst 1793 gånger 
Hej!

Jag driver ett nystartat företag som heter bilpedanten. Jag driver denna i 1 års tid framöver på fritiden och helger. Och jobbar dagarna som inhyrd bilplåtslagare och bilmekaniker på Mercedes. Den lön jag får över räcker inte till att köpa en saxlyft just nu. Har lagt saker före. Som t.ex. målat väggarna kritvita(kostade 14.000:-) isolerar och ska köpa in värmepump med ac(ca 20.000:-), Lägga in nytt golv med lite åt gången(sammanlagt 27.000:-).

Detta tycker och tror jag är viktigare för både mig och kunden att ha före en lyft. Dels för att jag ska kunna trivas att jobba där själv i verkstaden, och för att kunder ska våga lämna över bilnyckeln till mig och veta att den är i goda händer.

En lyft ser jag som det som kommer efter allt detta, då jag lägger ner nästan all min lön till att bygga upp lokalen så den ser så bra ut som möjligt. Resten läggs på utställningsbilen som ska försöka vara klar till Elmia och andra tävlingar nästa år för att få ut mitt namn.

När jag polerar under list och trösklarna använder jag en bygglampa motsvarande solljuset ute en solig sommardag, och polerar tills jag känner det troligen räcker. Sedan kollar jag under list om reporna är borta. På trösklarna ligger jag på en liggbräda tills ytan är bra och reporna är borta.

Oseriöst? I vissa ögon ja, säkert. Tyvärr.. men kunderna som hämtar dom sen har blivit nöjda, en del j**ligt nöjda!
Jag tycker det är viktigare att lokalen är väldigt ljus inom bilrekondbranschen eftersom det är ljuset man använder sig väldigt mycket av. Och såklart alltid ren och städad. Med ett trevligt och hjälpsamt kundbemötande och användande av endast proffsverktyg.

Så ser jag på min lokal ial. Men som med allting annat. Alla ser olika på saker och ting.

Mvh/Tobbe


Detta inlägget har redigerats 2006-10-22 16:41:12




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014