Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Rostbilder på Mercedes




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2007-10-19 23:57:05Speedman, Alvesta
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04
Läst 2648 gånger 
Speedo:
Mazda 6 är sådär. Trösklarna och skärmkanterna bruka bli angripna. 3:an tror jag ej var lika farlig.

Bustorp:
Hehe, nej inte 11 olika verkstäder. 4st olika märkesverkstäder och 1st allbilsverkstad.

Ford är ju kända för sin falsrost. Och till skillnad mot Mercedes så står Ford helt för sina misstag! Är det gravrost så byts delen ut. På Mercedes slipas det, och går det hål så blir det byte. Annars rep.

Peugeot tycker jag är väldigt bra bilar rostmässigt. Det är 206:ans baklucka som det bruka bli galvsläpp precis under bakrutan.

Bmw var det några år sedan jag jobbade på nu så vill inte uttala mig om det märket.

Peugeot är den bästa med tanke på priset på deras bilar. Men högst upp kvalitetsmässigt är Audi!

Även Saab har sina problem med galvblåsor. Speciellt på bakluckan på gamla 95. Sen är deras emblem inte mkt att hänga i julgranen. Den transparenta filmen lossnar väldigt ofta.
Även handtagen och ytterspeglarnas fötter som är gjutna i aluminium och lackerade svarta är en stor varning!! Dom brukar oxidera så lacken lossnar.

Du har rätt Bustorp i att man inte ska alla över en kant.
Men..
Fick in en E-klass -00 som var riktigt fint skött. Snackade med ägaren och han tvättade bilen 1-3ggr i veckan.
Den var faktist riktigt fin för att vara en -00. Jag skulle ändå göra en krockskada på den så kollade på den när den hängde på lyften. Var en framskärm som bara behövdes slipa skärmkanten på. Annars var det ingenting på den.

Sen har jag bytt över 10st fjäderskålar på E-klassen under dom 7 månader jag lagade rosten.
Dom rostar helt enkelt upp, dom övre skålarna fram. Har man tur räcker det att slipa bort den gasmla skålen och POPNITA dit den nya med 11st nitar.
I värsta fall måste man byta även plåten som skålen är punksvetsad på. Då kapar man bort den gamla och POPNITA dit den nya plåten med 34st nitar.
Varför jag talar om exakt antal nitar är för att ge en tankeställare.. Vad händer NÄR dessa popnitar börja rosta??


Postad 2007-10-20 03:25:43bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2642 gånger 
Bra, Speedman.
Jag tror allvarligt talat, att det är kanoninformation du ger nu.
Jag är jättenöjd o har lärt mig en hel del som jag inte visste innan.
Ex. vis det med fjäderskålarna, mycket intressant.
Att det är de övre skålarna är det ju ingen som tänker på primärt. Inte i min värld i a f.
Det hjälper flera med mig att veta var man ska hitta de "skumma" felen på nyare bilar.
För det är ju ändå "skumma" fel, fel som egentligen inte ska finnas, eller hur?

Vad känner du för Fords lacker av dagens mått, alltså?
Vet du något märke som lackar tunnare utan att det syns/märks? Kanske Skoda.......annars vet jag ingen.


Postad 2007-10-20 10:56:07Speedman, Alvesta
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04
Läst 2635 gånger 
Kul att infon uppskattas:)
Har aldrig mätt Ford lacker, bara Merca. Och dom ligger på ca 145 My.
Däremot tycker jag Ford:s lacker är bra för övrigt. Mjuka och lätta at polera. Däremot kom dom ha lite väl mkt damm i lacken från fabrik. Rekondade en ST150(Fiesta) för några veckor sedan. På en yta av 20*10cm så fanns där ca 15st dammkorn. När man lackera om en detalj får det max vara 5st dammkorn/m2. Lite komiskt egentligen.

Mazda är väldigt snåla med lacken. En gammal jobbarkompis köpte en sprillans ny Mazda 6 MPS. Ligger strax över 300papp. På bakluckan är det sådan apelsinskal att man kan kan spegla sig i lacken. Där vill man inte polera allt för aggressivt:)


Postad 2007-10-20 22:35:19Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 2624 gånger 
Ja du har rätt Bustorp, jag brukar spana in alla 626or av min karosstyp som jag "passerar". 95% av dom har rostig vänster skärmkant bak tex. Jag vet att det är enormt dåligt rostskydd på dessa, och mycket dumma plåtskarvar med nåt dåligt kitt emellan som drar till sig fukt osv. Till skillnad från dig och din Jetta bustorp, så skulle man nog kunna säga att jag håller min Mazda fräsch på "konstgjord väg". Jag går alltid igenom den varje sommar och fixar lite här och där. Slet av kofångaren bak i sommar för att ta lös och hammarlacka draget. Upptäckte då att jag kunde köra igenom en skruvmejsel på ett ställe och "bryta upp" ett riktigt stort rosthål in till nedre ytterkanten i bagageutrymmet (där domkraften ligger). Blev lite jobb med att fixa det. Men nyckeln är nog att ta tag i rostproblemen så fort man ser minsta lilla.

Btw, om någon annan än jag köpt min 626a 2002, så vet jag inte hur den hade sett ut idag, om den ens rullat längre...


Postad 2007-10-24 23:53:02Speedman, Alvesta
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04
Läst 2601 gånger 
Såhär blev bilen nu när den är klar.. Men hittade mkt mer rost under poleringens arbete:(
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/PA240548.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/PA240547.jpg


Detta inlägget har redigerats 2007-10-24 23:56:08



Postad 2007-10-25 07:58:33bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2594 gånger 
Gjorde du vid den rosten du hittade efter också?
Var fanns den?


Postad 2007-10-25 08:27:24Speedman, Alvesta
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04
Läst 2589 gånger 
Nej det gjorde jag inte. Kunden hade ett maxpris, och den hade vi redan kommit upp till. Men informerade kunden om rosten.
Den fanns där den alltid finns. Baklucka, alla skärmkanter, dörrarna under list, taket och några fler fläckar på huven längst upp mot rutan.


Postad 2007-10-25 18:57:54bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2576 gånger 
OK.


Postad 2007-11-11 18:29:37gitsy, Västra götaland
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30
Läst 2527 gånger 
När du nu har visat så mycket av den bilen så kan du ju visa reg skylten också.......så vet man ju att den bilen ska man inte köpa då det är fuskat ihop.....

Men det finns inte så många såna bilar i Alvesta området.....
Kanske ägaren inte vill ha sin bil utlyst på detta sätt....

Mvh Anders


Postad 2007-11-11 19:24:15bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2519 gånger 
Vad är det som är fuskarbete, gitsy?

Fusk kan man väl inte kalla det förrän ägaren försöker sälja bilen utan att ange vad som gjorts/inte gjorts.
Är det någon som fuskat så är det Mercedes själva, eller hur?
Dåligt rostskydd på dåligt underlag kan bara skyllas på tillverkaren själv.

Detta bevisar att MB verkligen har sänkt sin kvalitetsstandard så att stjärnan inte har samma status den en gång haft.
Det tar många år att återfå det goda ryktet.....

Förresten, är det inte MB som har 30 års rostskyddsgaranti?
Då har de troligen marknadens största reklamationskonto.........


Detta inlägget har redigerats 2007-11-11 19:27:47




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014