Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Polerade Bakljus




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2006-07-04 23:35:47Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 1570 gånger 
Kan nog vara värt det om man har nån egen bil som man håller på att renovera eller så...

// Frank


Postad 2006-07-07 22:27:36Toxicarea, Södertälje
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1549 gånger 
Japp detta funkar super.
Har gjort xx antal blinkersglas, där jag slipat bort alla märkningar, artikelnummer osv.
Bakljus har jag kört ett par olika uppsättningar med samma procedur som blinkersglas.
Som sista slipsteg har jag kört med abralon platta 4000 storlek och sen Autosol för att ta den sista glansen med 3M.

Har även kört plastglaset över varv/hastighetsmätare eftersom dom blir väldigt repiga efter alla avtorkningar, blir som nytt :)


Postad 2006-07-25 18:23:04Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1498 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-07-25 20:23:05Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 1492 gånger 
Skall man använda vax sen på lampglasen, eller fungerar det även bra med nån annan typ av lackförsegling? Antar att det är viktigt att det inte kritar... Kan CTI fungera? Själv har jag använt Autosmart skandinaviskt hårdvax tidigare, men det gör ju inte on om man får dit något mer långlivat skydd...

Mvh
// Frank


Postad 2006-07-25 22:32:07Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1486 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-07-26 23:46:28bilvårdsfantasten, Örebro
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-20
Läst 1470 gånger 
Hårdvax funkar bra både på fram & bakljusena!!
-Men ska nog prova med lackförsegling inför vintern även där!!
Nån annan här som provat att lackförsegla fram/bakljusena?
Funkar föv bra med fuskvax(Hurtigwax) på fram/bakljusena,men det sitter givetvis inte kvar lika länge!!!
Men inför vintern ska det va ordentligt gjort!!
-Ska även pensla/stryka på kallpressad linolja på underredet/bottenplattan mfl ställen medans det ä riktigt varmt!!
Ev gör ja det i morgon!!
Då bör man låta bilen stå 3-5dagar så det torkar ordentligt!!
Men det ä ett ypperligt rostskydd!!
Man gör det givetvis inte på nya/nyare bilar!!
-Löser upp det befintliga vaxskyddet på dom!!
Min bil ä 100% rostfri på underredet/bottenplattan!!
Bra med tanke på att det ä en gammal bil från 92=))

Mvh/David


Postad 2006-07-27 01:19:59Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 1465 gånger 
Nackdelen med många förseglingar är nog att dom kritar betydligt mer än tex sonax hårdvax. Kritningen kan ge till följd att det blir mycket fult runt text osv som ofast finns på baklampglasen. Dessutom när man lägger på något på ett material som skall vara genomskinligt så känns det generellt viktigt att använda något som är så transparent som möjligt.

Ni som läser detta får gärna komma med bra förslag med alternativ till sonax hårdvax...

Mvh
// Frank


Postad 2006-07-27 03:17:13bilvårdsfantasten, Örebro
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-20
Läst 1462 gånger 
Ok då håller ja mig till hårdvax så länge.....

Mvh/David


Postad 2006-07-27 11:34:30Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1457 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-07-27 18:39:56pinhead,
Medlem p?Stacken sedan 2006-03-24
Läst 1450 gånger 
Jag brukar lägga CTI på det mesta, kritar inte och så är det lätt att jobba med. Tyvärr har det svårt att torka när luftfuktigheten överstiger 75% vilket har varit fallet där jag bor hela jäkla sommaren. Värmen håller fukten i luften som fasen. Så CTI har fått stå tillbaka för annat.



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014