Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Svart o repig...




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2006-10-23 21:06:00Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1669 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-10-23 22:58:52Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 1657 gånger 
Du kan ju fråga vad 3M, Glasurit mfl vad dem tycker om att man polerar för hårt på en lack av moderna mått. Får man en temperatur över 60grader så får man en negativ inverkan på glansen. Har själv varit med om att lacken har blivit matt då den blev för varm.

Och ja, jag litar på dem som tillverkar lackerna.


Postad 2006-10-23 23:25:16Bubba, Malmö
Medlem p?Stacken sedan 2006-10-13
Läst 1652 gånger 
jasså du litar inte mer på mr.greetz? det trodde jag...


Postad 2006-10-24 00:06:57Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 1648 gånger 
Tro gör man i kyrkan.


Postad 2006-10-24 06:33:46Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1645 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-10-24 07:25:06bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1641 gånger 
Håller med Porta där.
Högre temp än 60 grader på nyare lacker är inte att föredra. På äldre gör det dock ingenting. Var gränsen går vet jag dock inte, men tippar någonstans -02.
60 grader är dock så varmt att man inte gärna håller kvar handen.
Upprepar att alla medel inte behöver jobba med värme. Friktion o slipeffekt är andra alternativ. Trissval också.
Kör man ex. vis med lamull så behöver inte värmeutvecklingen bli stor för att god effekt ändå uppnås.


Postad 2006-10-24 10:46:31Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 1630 gånger 

Jag har varit med om att lacken har "slagit sig" den blev med andra ord mkt matt och det var svårt att få till. Så på nyare bilar jobbar jag inte med värme utan med friktion och slipeffekt precis som bustorp skriver.

Dvs medel som har hårdare slipmedel, vilket gör att dem inte bryts ner så fort på hårdare klarlacker. Har också börjat använda hårdare trissor och mjukare medel. Fungerar mkt bra, även med oscillerande maskin.

På bilen har jag enbart använt mig av oscillerande maskin, hårda trissor och 3M 80349 som är etxra fine cut. Plockade snabbt tvättrepor på en hård lack(Mercedes ML320 -02) ytan är dock inte perfekt, men det är svårt på en hård mörk lack att fixa med endast ett varv och ett medel.

EDIT:

Det är vänster halva som är polerad,högra är opolerad.


Detta inlägget har redigerats 2006-10-24 10:49:50



Postad 2006-10-25 11:36:05Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1599 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-10-25 17:50:06bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1587 gånger 
Lamull skapar väldigt lite värme o väldigt hög avverkning, nästan oavsett medel.
Likaså är trissans täthet ganska avgörande för värmeutvecklingen.

Jag har inte testat "flugsvampstrissan" än, men är det inte så, Porta, att den går lite svalare än vanliga trissor?
Eller är jag ute på cykeln en runda nu?


Postad 2006-10-25 20:44:18Speedman, Alvesta
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04
Läst 1577 gånger 
Den så kallade "flugsvampstrissan" kör jag med på väldigt repiga bilar. När man lärt sig använda den är den kanon! Gäller bara att man har lagom mycket medel hela tiden för att inte få merjobb, då den börja repa ganska duktigt!

Och varmt med denna trissa blir det. Ungefär samma som andra trissor.

Mvh/Tobbe



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014