Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Extremt oxiderad lack.




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2008-03-03 08:12:17Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 1974 gånger 
3M fast cut.


Postad 2008-03-03 17:51:52Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1954 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2008-03-03 20:02:37bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1946 gånger 
OK, men inte ens 3M själva nämner på sin hemsida att den är speciellt utvecklad för att ta bort oxid, som Buffern.
Inte LJ-Trading heller.
Det var ju liksom det som var ditt påstående, L.....

Jag har den själv o kan inte påstå att den är bättre än Buffer på att plocka oxid.....det var ju oxidlösare vi pratade om.

Vad hittar ni mer för rena oxidlösare på marknaden?


Postad 2008-03-03 20:18:27Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 1942 gånger 
Jag har aldrig sagt ngt om renodlade oxidlösare? Min favorit hittils för oxid är 3M gul kork. Tuggar oxiden i ett nafs och är en dröm att arbeta med. Ska polera en rod Volvo 440 i helgen, då ska laborera med lite olika medel.


Postad 2008-03-03 21:15:21bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1940 gånger 
Det är L som påstår följande:

"Tror varenda märke har en oxid lösare, men som sagt behöver man nästan alltid poleraändå, så det är bättre med en polish/rubbing. De tar som sagt även bort oxiden.
Även Amaze är en sådan typ.
Dags att läsa på om moderna medel, bustorp..."

Trådskaparen eftersökte också en oxidlösare så där för tjatar jag envist om det.
Sonax flytande rubbing funkade i a f inte, enligt honom.
Något bättre var tydligen Polish m. hårdvax från Smartab.


Postad 2008-03-03 21:24:20Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1938 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2008-03-04 18:56:09bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1918 gånger 
"För det första var det konsument prylar han använde."
Ja, o det räckte inte. Därför efterfrågades oxidlösare för det var ju det problemet som frågeställaren hade.
Men det var ju kul att Smartab´s Polish med hårdvax tog oxid bättre än Sonax Flytande rubbing ;=)

"Han ville ha bort oxider. Det gör dessa medel utan problem."
Inte tillräckligt, tydligen....men du menar kanske proffsmedlen.
Du har fortfarande inte rekommenderat några, Lindfalas.

"Men även du måste polera efter du fått bort oxiden.
Eller skiter du i det???"
Polering efteråt behövs naturligtvis endast om det finns repor kvar, inte annars.
Möjligen en snabbis för att eliminera ev. flammig yta på en mörkblå, mörkgrön osv.
Annars går det alldeles utmärkt att lägga lackskydd efter ex. Buffer 2000.
Fråga de som provat några gånger.......
Märk väl att man ytterst sällan kan se om det finns repor i en oxiderad yta förrän oxiden är borta.
Jag har själv ägt/gjort flera "gamlingar" som endast har varit gravt oxiderade, men som inte behövt mer arbete än detta.
De ev. småreporna klarade Buffern också.

Jag säger inte att alla oxiderade lacker är sådana, men det pushas alltid på att man ska inte köra med vassare medel än man behöver, helst inte på en redan sliten lack där pigmenten är på väg bort.

Men det kanske går med nya Insta Finish´s medel.
Det ska bli intressant..... ;=) tror en del på detta.



Detta inlägget har redigerats 2008-03-04 19:00:12



Postad 2008-03-04 19:50:29Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1909 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2008-03-04 21:36:59bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1903 gånger 
Hur kan det vara handhavandefel när det funkade bättre med ett svagare medel (Smartab´s) än med ett vassare (Sonax) ?

"Varför lägga lackskydd när du bara plockat oxid?? garanterat så finns det repor som behöver betydligt mera kraft än vad buffer ger..."
Det finns väl inga garantier för det.
Jag ser ju reporna först när oxiden är borta, eller hur?
Buffer tar mindre repor som en bonus, men den är i första hand avsedd för oxid.

Betänk att oxiden bildas för att "skydda" lacken, precis som rost (järnoxid) bildas för att skydda järn.
Det är en kemisk process.
Tvättar du sen en totaloxiderad bil under flera år så har du inte samma reprisk på den oxiderade ytan som du har på en fräsch yta.
Oxiden skyddar till en viss del en dålig yta.......precis som ett lackskydd ska skydda en fräsch yta.

Ett riktigt jobb med riktiga medel på en riktigt oxiderad lack kan faktiskt förlänga livet på den med flera år, förutsatt att oxiden försvinner till 100% så att lackskyddet har en ren yta att fästa på.
Mycket viktigt är ju även att man sköter/underhåller ytan ordentligt efter att lackskyddet applicerats.

Vad man heller inte tänker på är att om man inte får bort all oxid med ett kombinationsmedel, så "polerar" man oxidytan så att den blir blank o fin istället. Du kan faktiskt få en bättre, blankare yta, bara genom att vaxa den.
Prova får du se.
Den blir inte bra , men den blir blankare, eller hur?
Du får inte bort all oxid, men du lägger ett blankare lager ovanpå.


Postad 2008-03-21 01:56:34Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1846 gånger 
Meddelandet borttaget!



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014