Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Test av omdebatterade vaxer och lackskydd!







Dags för en slutsummering av vårt jämförande vaxtest av några spännande produkter som flitigt diskuterats på Stacken!

Det är också strax dags att starta en ny testomgång med nya spännande produkter och en del gamla testvinnare.

Några av de produkter som har testats hittills är; UltraGlozz Superpolish (mirakelmedel, eller ett dyrt halvbra vaxpolish?), Meguiar’s NXT Tech Wax (fin djup glans, men håller den?), Autosmarts Silver Seal och Lahegas Brightguard (är lackskydd värda de extra pengarna?).

/CRV

Testet startat augusti 2005. Artikeln senast uppdaterad i maj 2006.


Produkter



UltraGlozz har ett lättöverskådligt sortiment som består av Superpolish och Vinylpreparat. Mer info om produkterna finns på http://www.ultraglozz.com/.

Vad jag kan se har detta medel en del likheter i marknadsföringen med flera andra ”mirakelmedel”, men det ger ett betydligt seriösare intryck då de inte lovar BARA guld och gröna skogar. Det lovar dock EN sak som får anses som lite mirakel – och det är ett skydd som inte kan tvättas av och som består av kemiskt glas! Vilken typ av tvätt som avses (och som den verkligen klarar) får vi återkomma till.
Till dess fördel så räknar jag att det bla står klart och tydligt att den inte klara djupa repor och för övriga gäller att de mindre ”täpps så att de syns mindre”. Liknande begränsningar har inte andra ”mirakelmedel” haft.

Hemsidans länkar till tester gäller, i alla fall utom ett, artiklar som inte utfört någon form av jämförande test, utan bara konstaterat att en vaxad bil ser bättre ut efter än före, vilket knappast är unikt.. Det endas riktiga test som det hänvisas till är för båtar och ej på moderna vattenbaserade billacker och inte jämfört med andra bilvårdsprodukter som kan användas som referenser. Så ett jämförande test behövs!

NXT Tech Wax är det närmaste vad gäller ett lackskydd som Meguiar’s har i sitt sortiment hos Micro. Enligt Micros hemsida(http://www.micro.se/): ” Nya ESP-teknologin (Engineered Synthetic Polymers) ger en starkare polymeryta på lacken. Skyddet blir därför extremt starkt. Lacken blir mörkare och djupare och glansen "intensivare och klarare än du någonsin sett. Meguiar's har tagit fram den här produkten för att dramatiskt reducera de små fina reporna och märkena och istället ge dig en fulländad yta.” Meguiar’s hemsida (http://www.meguiars.com/) är den bästa hemsida jag sett från en bilvårdsproduktstillverkare. Visst finns det tydliga kommersiella förtecken, men den innehåller ändå en mängd riktigt bra råd och fakta, med bla videofilmer (tex om hur man polerar utan att skapa polerrosor).

Efter att ha tagit del av informationen kring produkterna så är det onekligen med en del förväntningar (men inte med en mängd förutfattade meningar) som testet startas!

*************************************
Efter önskemål i forumet, så kompletterades testet i september 2005 med en tredje bil (nyare mellanblå metallic i bra skick som polerats med cleaner och oscillerande maskin före appliceringen) där lacken som tidigare delas upp i flera sektorer och där får Ultraglozz Superpolish och Meguiar's kämpa mot två namnkunniga lackskydd: Brightguard från Lahega och Silverseal från Autosmart. Jämförelsen kan verka lite orättvis, men faktum är att prisnivån för Ultraglozz är i nivå med lackskydden, medan dock Meguiar's är betydligt billigare och inte heller lovar samma typ av skydd.
Denna lack kommer att utsättas för motsvarande behandlingar som i det övriga testet och resultaten rapporteras i denna artikel. Här kommer tålighet mot avfettning, tvätt och dess totala livslängd att vara ännu mera intressant och utslagsgivande!


Testförutsättningar



Två bilar har behandlats, en med en ljus, nyare metalliclack i vettigt skick (dock smårepig, ej polerad på ett år) och en äldre (väl över 10 år, med en mörk metalliclack i dåligt skick). Motorhuv och tak har delats upp i sektorer och behandlats med olika preparat. Olika kombinationer av lackrengöring/”vax” har använts, bla då Ultraglozz Superpolish enligt uppgift skall fungera bäst om den använts som både och. Övriga ytor har använts främst för att ”öva” och testa fram ett optimalt appliceringsförfarande för varje produkt (tex har både oscillerande maskin, rondeller för hand och bomullstrasor använts för applicering av Ultraglozz Superpolish som lackrengöring).

Som referenser i testet har även produkter med ”kända” egenskaper använts. Här utnyttjas erfarenheter av tidigare jämförande tester på Stacken och av bla AMS & Bilsports tester. Jag har valt att ta med Lahega Hårdvax (stabilt i toppen på flertalet tester av hårdvax, precis som Sonax motsvarighet – dessa har fått speciellt bra omdömen vad gäller livslängd respektive glans och tvättålighet), Turtle Top Coat sealer (har ej ingått i publicerade tester, men har testats på Stacken och har gett en mycket fin, extremt smuts och vattenavstötande yta) och dessutom ett av de bästa vaxpolish från andra tester; Lahega vaxpolish.

Priser (notera dock att flera finns i större förpackningar, här listas ”konsumentstorlekar”):

Ultraglozz Superpolish – 189 kr för 250 ml (756 kr/l, klart dyrast!)

Meguiar’s NXT Tech Wax – 229 kr för 532 ml (430 kr/l) och då ingår en applikationsdyna.

Turtle Top Coat Sealer – ca 140 kr för 300 ml (ca 466 kr/l). Info från tillverkaren: ”Förseglar lacken (efter djuprengöring) lyfter fram lystern och ger ett långvarigt skydd mot slitage. Lätt att lägga på och minimal efterpolering.”

Lahega Hårdvax – ca 90 kr för 250 ml (ca 360 kr/l). Info från tillverkaren: ”En hård långtidsskyddande yta erhålles. Ytan får lyster och är vattenavvisande samt blir extra motståndskraftig mot angrepp från biltvättkemikalier och väder och vind. Produkten är mycket lätt att applicera.”

Lahega vaxpolish – ca 90 kr för 250 ml (ca 360 kr/l). Info från tillverkaren: ”Vaxpolish är ett dubbelverkande och samtidigt mycket lättarbetat bilpolish. Produkten är speciellt framtagen för svagt oxiderade billacker, där den förnyar och skyddar lacken, samt ger en högblank och vattenavvisande yta med hållbarhet.”

De ytor som använts till jämförelsen av hur produkterna skyddar lacken har först noggrant förbehandlats med lackrengöring med oscillerande maskin (Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner och Ultraglozz har använts för att få en jämförelse). Appliceringen av ”vaxen” har gjorts för hand med polerrondeller eller trasor (testat båda) och efterpolering med MF-dukar.

Taken kommer enbart utsättas för normala påfrestningar i trafik (bilarna körs dagligen och står ute), medan motorhuvarna kommer att få olika former av avfettning (alkalisk, mikro + kall), varmt vatten, spolarvätska och frekvent avtvättningar med schampo + svamp för att accelerera nedbrytningen av skydden och få en känsla för livslängden inom en snar framtid.

*************************************
En bil med en mellanblå, nyare metalliclack i vettigt skick har delats upp i sektorer och behandlats med olika preparat enligt ovanstående tests modell. Lacken har som förberedelse rengjorts med cleaner och oscillerande maskin.

Förutom Meguiar’s NXT Tech Wax och Ultraglozz Superpolish testas denna gång följande produkter:

Silverseal från Autosmart - http://www.smartab.com/
Pris ca 1000 kr för 1 liter
Info från tillverkaren: ”En innovation inom bilvård. Silver Seal ger ett mycket långvarigt och starkt skydd på lacken. Detta skydd försvårar för yttre faktorer att matta eller oxidera lacken. Kännetecken: Ett långvarigt och starkt skydd, utvecklad för dagens lacker, skyddar lacken mod UV-ljus, skyddar mot avfettningsmedel och gör lackytan lätt att underhålla.”

Brightguard (37A+B) från Lahega - http://www.lahega.se/
Pris ca 600 kr för 2x0,5 liter (2 flaskor – 2 steg)
Info från tillverkaren: ”Brightguard är i många avseenden en unik produkt eller mer korrekt, två unika produkter som tillsammans bygger upp en skyddande film med en hållbarhet som vida överträffar den traditionella vaxpolishens. Genom att först applicera ett grundskydd, vars viktigaste funktion är vidhäftning i lacken och sedan ett toppskydd som kemiskt binder samman de båda lagren, säkerställs bästa möjliga hållbarhet. Tack vare P.T.F.E och andra polymerer erhålls en hård antistatisk yta med extremt djup lyster och glans.”



Lackrengörande egenskaper



På den ljusa lacken är det mycket svårt att se någon egentlig skillnad mellan polerresultatet med Ultraglozz Superpolish och Meguiar’s Deep Crystal Paint Cleaner. Men den mörka, sämre lacken visar skillnader som bekräftats av samtliga jag bett bedöma bilen; Ultraglozz Superpolish ger ett mer flammigt resultat och med mindre djup i glansen. Jag har försökt att säkerställa att detta inte beror på fel handhavande av produkten (följt instruktionen noga och övat/testat på flera ytor och både förhand och med maskin), men resultatet blir inte lika bra som med den specialiserade lackrengöringen. Ultraglozz Superpolish liknar på flera sätt gamla tiders vaxkakor på burk; till färg, lukt och är lika tungjobbat, odrygt och kritar lika mycket. Inte alls trevligt att jobba med alltså och det värsta medel jag applicerat på en polermaskin; att rengöra rondellerna var tufft! Detta skiljer sig enormt från moderna, lösningsmedelsfria, lättarbetade produkter som fodrar minimalt efterarbete.

Nej, delresultatet från lackrengöringen är ganska tydligt; Ultraglozz Superpolish klarar inte att skapa en lika fina yta som en specialiserad lackrengöring ger. Och den är dessutom kletig, svårarbetad, odryg och dyr. Det är också värt att notera att deras hemsida påpekar att det inte är fråga om rubbingegenskaper och att den inte klarar djupare repor och verkar genom att täppa till dem. Såsom jag tolkar detta är produkten inte avsedd att ersätta en konventionell polering av sämre lacker; ofta med rubbing följt av någon lackrengöring. Utan den är i detta hänseende precis vad den heter; en polish (heter ofta vaxpolish i Sverige då den i konsumentsammanhang typiskt kombineras med ett vax).

Nu ser jag dock främst detta test som ett prov på produkternas ”LACKSKYDDANDE” egenskaper – det är ju här Ultaglozz Superpolish lovar något unikt och då kan ovanstående nackdelar för Ultraglozz vara förlåtna. Speciellt för privatpersonen som hoppas utföra denna applicering endast en gång per år om skyddet håller vad det lovar! Dessutom skulle jag rekommendera att spara produkten till nästa steg; skyddandet av lacken och istället använda en modern, lättarbetad lackrengöring (går att finna vettiga till ett lågt pris).


Not 1: Värt att notera är att före/efter resultatet efter polering ”alltid” är slående på en dålig lack, men Meguiar’s Deep Crystal Paint Cleaner ger ett bättre resultat - jämförande tester är här avgörande och det krävs ofta mörka, svåra lacker för att tydligt och enkelt se skillnaden.

Not 2: Meguiar’s NXT Tech Wax har inte uttalat lackrengörande egenskaper och har därför enbart testats på en väl rengjord lack.

Not 3: Kommentarer eller tips gällande det fortsatta testandet lämnas via email eller i forumet.
*************************************
Denna del av testet är inte relevant för Brightguard och Silver Seal, då dessa skall appliceras på en väl rengjord och polerad lack. I detta test så kommer alltså lackytan noga lackrengöras med maskin innan produkterna läggs på.



Lackskyddande egenskaper; Tvättålighet 1



NXT Tech Wax är den produkt i Meguiar’s svenska sortiment som utlovar bäst skydd av lacken och som därför är den lämpligaste testmotståndaren för Ultraglozz och de bästa flytande hårdvaxen. Produkten är ganska dryg, och har en behaglig lättarbetad konsistens (typ vaxpolish) och luktar riktigt, riktigt gott. Mycket trevligt att jobba med alltså, även om ett flytande hårdvax är ännu snabbare och smidigare.

Ultraglozz är svårare att applicera sparsamt och påminner, som även nämndes under lackrengöringstestet, om gamla tiders produkter och har tyvärr några av deras nackdelar; stark lukt, tungjobbat, kletigt, odrygt, ger lättare en flammig yta och kritar mycket. Produkten har både applicerats på ytor lackrengjorda med Ultraglozz och på ytor rengjorda med Meguiar’s Deep Crystal Paint Cleaner. Detta då produkten enligt informationen skall fungera bäst ihop med sig själv.

Den första avsyningen av lackytorna blev strax efter appliceringen. Här är den enhälliga bedömningen att de flytande hårdvaxen (speciellt Turtle Top Coat) ger bäst glans och inga tecken på flammighet eller ojämnheter. Tech Wax har en del flammighet, men klart värst är Ultraglozz då den applicerats på en yta rengjord med just Ultraglozz.

Förutom att bilarna står utomhus i princip dygnet runt under hela testperioden och utsätts för ”normal” belastning i form av trafik, fläckar och tvätt, så utförs en del väl kontrollerade accelererade belastningar av vissa delar av lacken (läs motorhuvarna) för att skynda på nedbrytandet av lackskydden. Mellan varje delmoment så har lackens smuts- och vattenavstötande förmåga, dess glans och ytfriktion bedömts. Glans/flammighet bedöms i bra belysning, avstötande förmåga mha att ett tunt lager vatten sprayas över lackytan och friktion med en bomullshandduk på torr lack.

Avfettning har applicerats enligt bruksanvisning och spolats av. Spolarvätskan har sprayats på motsvarande sätt och fått torka in lätt i vissa av testomgångarna. Eftersom det alltid finns en risk för fel i bedömningar är fokus på tydlig noterbara skillnader i bedömda faktorer.

RESULTAT TVÄTTÅLIGHET

Följande kontrollerade accelererande tester för att simulera en längre tids tvättålighet har utförts på lacker behandlade med Ultraglozz Superpolish, Meguiar’s NXT Tech Wax, Lahega vaxpolish och Hårdvax och Turtle Top Coat Sealer:

Noggrann handtvätt med ljummet/varmt vatten och rikligt med bilschampo 20 gånger.
Delresultat: Mycket små skillnader mellan produkterna. Fin och jämn avrinning och en glatt och blank yta på alla.

Alkalisk avfettning (i form av kraftigt utspätt högtrycksschampo), 10 gånger
Delresultat: Här försvinner det nyvaxade utseendet, Top Coat Sealer sticker ut med bäst vattenavrinning och lägst friktion, som tvåa återfinns Tech Wax och vaxpolish återfinns i andra änden av bedömningsskalan.

Spolarvätska (typisk vinterblandning) 10 gånger, varav ett par gånger närmast helt intorkat.
Delresultat: Nu är Tech Wax den produkt som klarar sig bäst, Top Coat Sealer blir tvåa. Allmänt inga stora skillnader, men vaxpolish ligger kvar sist.

Supertvätt applicerat 3 gånger med svamp:
Delresultat: Ingen ändring i inbördes ordning vad gäller glans, friktion och vattenavrinning.

Mikroavfettning 3 gånger.
Delresultat: Ingen ändring i inbördes ordning vad gäller glans, friktion och vattenavrinning.

Kallavfettning 2 gånger.
Delresultat: Skillnaderna kvarstår som märkbara, men de är inte jättestora. Tech Wax är den som ligger främst, Top Coat Sealer som tvåa, sedan är det jämnt, men Hårdvaxet ligger kanske en hårsmån före Superpolish och sist (men inte på efterkälken) hamnar vaxpolish.

Efter SAMTLIGA dessa belastningar på lacken så är slutbedömningen:
I en del tidigare vaxtester jag har gjort så har det funnits TYDLIGA skillnader då några ”mirakelmedel” och TV-shop produkter jag testat helt fallit igenom tvättålighetstestet. Så är INTE fallet nu, utan detta är fem bra produkter vad gäller tvättålighet även om noterbara skillnader finns.

Marknadsföringen för Superpolish lovar ju att produkten inte GÅR att tvätta bort. Om man med att ”finnas kvar” menar att ytan fortsätter att vara hal, vatten- och smutsavstötande och högblank, ja då stämmer det helt enkelt inte enligt mitt test. Det verkar dock vara ett mycket bra vaxpolish vad gäller lackskyddande egenskaper, det verkar i mitt test tåla tvätt bättre än Lahegas vaxpolish som kommit i topp i tidigare vaxtester. Men detta gäller mot andra vaxpolish och inte mot flytande hårdvax och ”lackskydd” som normalt anses tåla detta klart bättre. Att Superpolish kostar nästan tio gånger mer än ett vaxpolish som gått bra i andra test (Biltemas) får också anses anmärkningsvärt.

Slutsatsen av tvättestet i sin helhet är att de två ”hårdvaxen” (Turtle och Lahega) och speciellt Meguiar's lackskyddsliknande produkt verkar tåla tvätt något bättre och är betydligt smidigare produkter att jobba med än Ultraglozz Superpolish.


Lackskyddande egenskaper; Tvättålighet 2



Bilden visar motorhuven före lackrengöring och applicering av produkterna.

*************************************

Brightguard och Silver Seal är något annorlunda än övriga testade produkter i det att de för bästa resultat kräver applicering med oscillerande maskin (typ Cyclo) och mjuka (ofta vita) polerrondeller och en viss härdningstid. Speciellt Autosmart skall härda en bra stund innan efterpolering (över natten rekommenderas ofta) och båda skall sluthärda i 2 veckor innan lacken tvättas för första gången efter behandlingen.

Det initiala testresultatet vad gäller glans och yta är mycket bra för båda produkterna – de ger ett ypperligt resultat och det finns ingen antydan till flammighet. Dessutom är produkterna mycket dryga, varför kostnaden per bil får anses acceptabel. Min uppskattning (som stämmer med erfarenheten av andra användare) är att man kan behandla ca 20 bilar per liter medel. Detta gör kostnaden per bil acceptabel, men för en privatperson så kan investeringen se stor ut då produkterna förväntade livslängd gör att detta är en investering på 20 års sikt vad gäller Silver Seal (enbilsägare)!
Noterbart är att Silver Seal är en ren förseglare, medan Brightguard har en viss finpolerande effekt i steg ett (37A). Silver Seal har enbart en komponent, men härdningen skall enligt uppgift vara lika effektiv, men kräver lite längre tid (1h anges på etiketten, men 24 h har rekommenderats på forumet). Brightguard har 2 komponenter, där den första får torka in innan den andra ”poleras in” i den första. En härdningstid på ca 10 min anges, men efter tips på forumet användes en dryg timme efter 37B. Det första stegets finpolerande effekt innebär att man i vissa fall kan slippa att köra en fin polish i steget före (tex gå direkt från en lackrengöring). Notera att Lahega har ett lackskydd som också består av en komponent, nr 36. Men då de tidigare nämnda är de som flitigast diskuterats på Stacken, så är det dessa som kommer att testas.

Båda ger en mycket glansig och märkbart ”hård” yta – det märks vid avpoleringen som skiljer sig från flertalet andra produkterna (delvis med undantag för Ultraglozz som också ”fäster” bra). Lackskydden ”biter” hårdare i lacken, speciellt Brightguard som kräver en del slit för att få bort det. Brightguard kritar också en del (dock inte som Ultraglozz), vilket kräver noggrann maskering och kan ge lite problem om man har en mängd stenskott som ej fyllts i. Å andra sidan så gör detta också att det är lättare att se var man applicerat produkten, medan Silver Seal ger en hinna som är något svår att se täcker perfekt. Vilka egenskaper som är viktigast och därigenom vilken produkt som är smidigast/bäst låter jag varje läsare själv avgöra.

Värt att nämna är att flera lackskyddande produkter avsett för främst professionell användning inte fokuserar primärt på en vattenavstötande (fet, pärlande) yta. Det kan ha att göra med andra prioriteringar, med fokus på en skyddande glansbevarande yta som håller längre. Dock är det just denna vattenpärlande effekt som för oss konsumenter normalt anger när ett vax slutar att skydda bilen. Detta är ju också ett urvalskriterium i detta test. Intorkade ”vattensamlingar” kan dock ge upphov till tråkiga torkfläckar, och ”pärlning” i sig behöver inte göra avtorkningsproceduren enklare. För den som prioriterar vattenavrinning, men ändå vill ha ett professionellt lackskydd som inte prioriterar denna egenskap så kan Silver Seal smidigt ”uppfräschas” med utställningsvaxet Platinum och Brightguard kan fås mer avstötande med tvättvaxet Hydrowax 31.

Notera också att Ultraglozz kan läggas på i flera lager för att ytterligare stärka skyddet och att NXT Tech Wax finns i en sprayversion som kan användas på liknande sätt. I detta test har produkterna enbart lagts på i ett lager.

Ovanstående information kan vara värt att notera och ha i bakhuvudet när testresultatet läses och dess betydelse får var och en bedöma utifrån sina krav på hur ett vax/lackskydd skall fungera. Vissa prioriterar glans, andra vattenpärlning och ytterligare andra maximal livslängd innan lackens porer direkt utsätt för omgivningens stress.

RESULTAT TVÄTTÅLIGHET
Eftersom bilen gått i trafik ett tag för att säkerställa fullständig härdning så var det uppenbart vilken skillnad det är i hur mycket lacken smutsas med de olika preparaten på. Proffsprodukternas tal om att kraftig vattenpärlningseffekt gör att man får fler fläckar stämmer! Ytorna med Ultraglozz och speciellt NXT ÄR klart smutsigare än Brightguard och Silver Seal.

Teststrukturen från testet i förra kapitlet har i stort följts även här.
Den inledande schampotvätten ger inga dramatiska skillnader, dock visar Ultraglozz något sämre vattenpärlning.
Efter Högtrycksschampo och Insektsborttagning märker man tydligt att de båda lackskydden tappar rejält med vattenpärlning – det är TYDLIGA skillnader mellan dessa och de andra produkterna. Allra snabbast försvinner vattenpärlningen på Brightguard.

Efter spolarvätska, mikroavfettning och kallavfettning har pärlningen inbördes mellan produkterna blivit mer lika. Detta tyder alltså på att Brightguard och Silver Seal tål tuffare avfettning bättre än de två övriga. Friktionen på lackytorna är lägst hos Brightguard och NXT och något sämre hos Silver Seal och Ultraglozz (mycket subjektiv mätning dock). Glansen är fortsatt bra hos samtliga, men upplevs bättre, mycket djup och fin, i NXT och något sämre i Ultraglozz.

Vid försök med hur lätt lackytorna torkas av fartvind är Brightguard helt överlägset, följt av Silver Seal. Med detta test av vattenavrinning = låg friktion = hur smidigt ytan verkligen blir torr/helt torr vid tex körning så är alltså rangordningen motsatt den initiala pärlningseffekten. Lackskydden är alltså i praktiken lättare att torka av efter att ha utsatts för en del tvättstress.

SLUTSATS
Slutsatsen av tvättestet är fortfarande att vi har att göra med mycket tåliga och bra produkter. NXT ligger återigen steget före Ultraglozz . Den som vill ha en långvarig vattenpärlning skall antingen inte välja ett lackskydd av denna ”typ” eller komplettera dessa med att toppa med någon form av snabbvax (se tips ovan). Men jag ser pärlningen främst som en kortsiktig effekt, med tveksamt värde. Lackskyddstillverkarna verkar ha rätt då de väljer bort denna egenskap för att få en lättskött yta. Den som prioriterar en bil som är lätt att sköta och tål tvätt bra skall enligt mitt test välja Brightguard eller Silver Seal!

Men det som troligen är viktigast för de flesta är hur bra produkterna verkligen SKYDDAR lacken från yttre på verkan och bibehåller dess glans. Det är ju vanligen för detta som man är villig att betala extra för ett lackskydd

För att få en slutsats kring detta behöver lackytorna gå i trafik en längre tid – både de som enbart tvättas ”vanligt” och de som fått utstå tvättning motsvarande ett helt år.



Lackskyddande egenskaper; Livslängd



Denna del av testet bygger helt på att bilarna stått utomhus i princip hela testperioden, körs dagligen och utsätts för ”normal” belastning i form av fläckar och tvätt. Bedömningsgrunderna är som tidigare glans, yta och smuts/vattenavstötning – inte hundraprocentiga kriterier att bedöma med främst ögonen och hand/trasa, men oberoende bedömare och blindtest gör att det i vilket fall framkommer skillnader som är värda att nämna.

Efter en slutbedömning av produkterna på de två testbilarna så är rangordningen klar. Tre tydliga grupper kan uttydas: Turtle Top Coat Sealer kommer på en jumboplats - den ger intryck av en helt obehandlad lack efter testomgången. Detta är anmärkningsvärt då den som nybehandlad gav en imponerande pärlning som imponerade stort på omgivningen. Meguiars Tech Wax Och Ultraglozz Superpolish är svåra att skilja på, ev är Meguiars något före vad gäller yta och båda dessa två är bättre än Turtle. Lahega hårdvax och vaxpolish var med i testet som referenser då de gått i tidigare vaxtest och gått bra i AMS mfl tester. Och här är de klara vinnare efter att livslängdstestet är färdigt - det är en klar skillnad på dessa två ytor mot de övriga vad gäller friktion, vattenavrinning och pärlning. Hårdvaxet ligger något före Vaxpolishen.

Jag vill dock påpeka att de tre andra vaxerna hängde med bra tidigare under testet, det är inte alls fråga om dåliga produkter. Men söker man tvättålighet och livslängd så verkar det som att de etablerade testvinnande hårdvaxen (Sonax, Lahega mfl enligt andra tester) är säkra kort jämfört med dessa utmanare.

I den andra testsammansätttningen med Silver Seal, Brightguard och Ultraglozz/Meguiars Next Tech så var tyvärr ingen referensprodukt med. När man nu ser slutresultatet ovan så hade det onekligen varit intressantast att ha med ett flytande hårdvax mot lackskydden!

Tittar vi på detta deltest så är det även efter en längre tid tydligt att lackskydden har en fördel vad gäller smutsavstötning och tex torkning av fartvind. Jämfört med Ultraglozz och Next Tech så har de helt enkelt en halare, finare yta och ger en mer lättskött lack. Men det är inte fråga om några häpnadsväckande skillnader. Man kan annars säga att de är lite av samma skillnad som i glasbehandlingstestet vad gäller yta, men den relativa skillnaden är MYCKET mindre vad gäller lackskydden och vaxen, än vad det var mellan nanoglasbehandlingen och övriga glasbehandlingar. I övrigt så är det vad gäller glans etc inte några synliga skillnader. Kanske kan man tänka sig att lackskyddens påstådda långa livslängd skulle bli tydligare om testet fortsätter ytterligare en tid – men redan nu har de gått 9 månader och detta under ett tufft vinterhalvår och därutöver har bilen fått utstå accelererade tvättester som motsvarar kanske ett års tvätt.

Man kan känna sig något besviken över att det inte går att finna fler riktigt tydliga skillnader i testet mellan lackskydden och övriga produkter. Detta är ju svagheten med min testmetod – enbart tydliga skillnader som är uppenbara för en betraktare identifieras.



Testsummering

Jag ser mitt test främst som information för den vanlige konsumenten som vill ha ett smidigt preparat som ger ett tåligt skydd för den verkliga miljö som en bil i daglig trafik året runt utsätts för. De bedömningsgrunder som jag använt under testet har främst varit Prisvärde, Glans/Yta, Polerförmåga, Hur smidigt och lättarbetat det är, Risk för ojämn glans/flammighet, Tvättålighet (inkl tålighet mot flera olika avfettningar), Smutsavstötning (hur lättskött lacken blir) och Livslängd. Enbart tydliga skillnader noteras – detta pga svagheterna i bedömningen som främst är mha ögonen och hand/trasa. Dock av flera oberoende personer och blidtest. Notera att jag inte korar någon tydlig vinnare – det är upp till dig att bedöma vilka egenskaper du prioriterar och vilken produkt som därför passar dig bäst. Notera alltså de begränsningar som mitt test har, men förhoppningsvis ger det ändå en guide i djungeln av bilvårdspreparat.


SLUTSATSER

Man kan konstatera att Ultraglozz Superpolish inte erbjuder något unikt skydd som inte går att tvätta bort – ytan påverkas helt klart av tvättning. Att kemiskt glas (någon form av kiseloxid?) skulle kunna bildas med den applicering som sker verkar helt omöjligt. Ultraglozz är helt enkelt ett bra, men mycket dyrt vaxpolish. Varken mer eller mindre. Next Tech är ett smidigt vax som ger en djup och fin glans. Men söker man ett tåligt och långlivat skydd så är det inte dessa två produkter man skall satsa på, utan istället de etablerade testvinnade flytande hårdvaxen. I mitt test representerat av Lahegas Hårdvax. Men man får inte välja vilket flytande hårdvax som helst; Turtles gav en fantastisk vattenpärlning i början av testet, men var den produkt som snabbast tappade vaxeffekt och som under testets senare del helt verkar att ha försvunnit.

Lackskydden Brightguard och Silver Seal ger en mycket hal och lättskött yta. Genom att vattenpärlningen är svag så undviks dessutom torkmärken och sammantaget så är detta de produkter som ger den yta som är lättast att underhålla. Vad gäller verklig tålighet och livslängd så är det svårt att rangordna produkterna totalt sett, kanske kan ett nytt test med toppkandidaterna direkt intill varandra ge klarare besked.


KOMMENTARER

Man kan nu i efterhand konstatera att det hade varit bättre att gruppera testprodukterna på ett något annat sätt. Lahegas flytande hårdvax som visades sig ge en tålig och lättskött yta borde ha matchats direkt mot lackskydden. Nu hamnade de på olika bilar. Detta kommer att åtgärdas vid kommande test.

De anmärkningsvärda skillnader mellan produkter som jag sett i test med tex DWG och nanoglasbehandlingar fanns inte i detta test. Alla produkterna här ger som jag ser det bra skydd för din lack! Men enbart möjligheten att en nanoprodukt skulle kunna ge en lika tydlig skillnad i testresultat även på lack gör att en sådan måste tas med i ett kommande test.

Ett nytt test planeras i början av sommaren och då hoppas jag matcha ett par bra flytande hårdvax med några namnkunniga lackskydd och dessutom ta med några nya spännande produkter (bla sådana som bygger på nanoteknologi).









Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014