Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Vattenfläckar - vad är det och hur bli av med dem







De flesta har kanske hört tala som att man kan få fläckar på sin bil av vatten? Vattenfläckar eller kalkfläckar kan de kallas.
Hur är det egentligen möjligt att det kan inträffa?
Här är en sammanställning av några fenomen som kan kopplas till vatten och som ger fläckar på bilen.



Kalkfläckar på lacken från vatten



Vatten innehåller salter av olika slag främst är det salter av kalcium och magnesiumjoner.

Vatten med en hög halt av dessa joner kallas hårt vatten. Helt analogt kallas vatten med låg halt av dessa joner för mjukt vatten.
Om man tar en droppe vatten och lägger på en yta och låter droppen avdunsta, så kommer salterna att stanna kvar på ytan. Dessa salter blir som en vit beläggning.

Det är något som man märker tydligt i kaffekokaren eller i ångstrykjärn, där det bildas kalkavlagringar.
I badrummet kan man också se fenomenet där det bildas kalktvålar som man använder särskilda rengöringsmedel för att ta bort.

På bilen kan man få dessa kalkfläckar om vattendroppar får torka in, främst efter att man tvättat bilen.

För att förhindra det så kan man torka bilen med sämskskinn eller torkskrapa efter tvätt.
Alternativt kan man skölja bilen med vatten utan kalk, avjoniserat vatten (batterivatten).
Det finns även olika sorters Torkmedel som man kan skölja bilen med för att minimera kalkfläckarna.

Om man nu fått kalkfläckar på sin bil så kan man ta bort dem antingen mekaniskt eller genom att lösa dem kemiskt.
Mekaniskt genom polering, kemiskt genom att lösa kalk, då vanligast med syra.
Syra som användes ska vara mild, typ citronsyra eller oxalsyra, för att inte riskera att förstöra detaljer på bilen.
Ja, Coca Cola och citroner fungerar också...
Det finns många exempel på att Coca Cola används för att lösa t.ex. oxid på internet, här är ett:
https://www.youtube.com/watch?v=z7OdX42NjWQ
Att det fungerar beror helt enkelt på att drycken innehåller fosforsyra.

Det är vattnets hårdhet som styr hur mycket kalk, och därmed kalkfläckar, som man kan få på bilen.
Hårdheten varierar på olika ställen i landet, och har man egen brunn så kan man ha helt annan hårdhet än det kommunala vattnet.

Regnvatten är mjukt och brukar inte ge upphov till kalkfläckar i större utsträckning.



Brännglassfläckar



Vattendroppar som ligger på bilen kan fungera som förstoringsglas för solens strålar.
I sällsynta fall så kan detta ge upphov till att solen ”bränner” på ytan. Då är det en mjukhet eller ”hål” i vaxlagret på lacken som kan uppstå.

Ironiskt nog kan risken för detta vara större på en välskött och välvaxad bil. detta för att vattnet pärlar sig mer på en sådan yta.


Vattenetsning, frätskador

Det finns åsikter om att vatten kan orsaka etsningar i lacken.
Vissa hävdar att det kan vara en kemisk reaktion av material i vattnet eller snarare föroreningar i vattnet, såsom metall och kalcium i vatten som med tiden kan etsa i klarlacken.
Detta resulterar i en krater, vanligen djupare längs yttre kanten, där den klarlacken har avlägsnats.

Ibland kan kemikalier i vatten, till exempel höga halter av syra (surt regn) kan orsaka etsning nästan omedelbart.
Min bedömning är att denna typ av skador snarare beror på att man inte sköljt av kemikalier från bilen, vid t.ex. tvätt. Att avfettningsmedel eller schampo legat kvar på bilen i små mängder i vattnet och när vattnet sedan dunstar så blir det en anrikning av kemikalierna.

Ju längre att vattenfläckarfår sitta på färgen och mer värme och solljus de utsätts för, desto större är risken för dem att etsa .
För att få bort denna typ av fläckar så brukar det behövas en lätt maskinpolering.









Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014