Skyddad lack - men till vilket pris?
Reportage hämtat från Helsingborgs Dagblad, 19991002, av Knut Johansson
|
Allt fler lackbehandlar sina bilar. Även helt nya.
Men vad är det bilvårdsfirmorna
erbjuder?
Vad är det för skillnad mellan lackskydd och lackförsegling?
Varför skiljer
det tusenlappar mellan
den ena och den andra behandlingen?
|
Billack är ömtåligt. För att behålla glansen utan
ständigt putsande kan
man ge lacken ett skyddande ytskikt.
Förädling kallar en firma sin metod.
Då räcker en enkel
tvätt för att behålla lystern. Inte minst därför har
lackbehandling
har blivit alltmer populärt.
- Det köps fler nya bilar. Och de är såpass dyra att folk
gärna lägger
en slant på ett skydda investeringen, särskilt
som man räknar med att behålla
den några år, säger Magnus
Löfkvist på Bilputsen AB.
Konkurrenten på samma gata, Michael Olsson på Mr CAP,
menar också att trenden
har med nya vanor att göra.
- Människor vill inte lägga hela helger på att vaxa och
polera. Med ett
bra skydd för lacken håller sig bilen
lika fin år efter år och är en investering
som lönar sig
på sikt.
Av bilar som lackbehandlas är fler och fler nya. Inga
tvättborstar har
repat lacken och den sura miljön har
inte hunnit bilda oxid som gör lackytan
matt.
Att inte nya bilar lackbehandlas från början har ett enkelt
svar: för bilfirmorna
skulle det försämra ett redan pressat
pris.
- Jag tror bilköparna oftare kommer att kräva lackbehandling,
särskilt
vid nybilsköp, säger Michael Olsson. Nya bilar
har nästan inget skydd alls.
Men det råder en begreppsförvirring om vad lackbehandling
egentligen är.
Det talas bland annat om lackskydd, lackförsegling
och lackkonservering.
Låt oss reda ut begreppen.
Vilken är den enklaste lackbehandlingen?
Det är en vanlig polering/vaxning som kostar alltifrån
700-800 kronor upp
till runt 1 500 kr. Hållbarhet från
cirka 3 till 12 månader.
Många talar om lackförsegling, hur fungerar det?
Försegling är påläggning av ett medel som blir hårdare
än ett vanligt vax.
Med denna behandling talar man om
en hållbarhet från 12-24 månader. Kostnad
från cirka 1
500 kr till 2 000 kr.
Mr. CAP kallar sin metod konservering, en tvåstegsbehandling
för bilar
upp till 8 år. Priset för nybil 1 250 kr och
begagand 3 000 kr.
Är det skillnad på lackförsegling och lackskydd?
Ja. Lackskydd kallas den dyraste behandlingen och
den ska absolut inte
förväxlas med försegling. Det finns
flera olika system för lackskydd, Ditec,
Formula U, Tefcar
- alla bygger på tvåkomponentsmetoden. D v s att man
först
lägger på ett skikt och sedan ytterligare ett. Tillsammans
härdar
skikten och bildar en yta, mer eller mindre hård.
Under härdningen ska
bilen stå inomhus över exempelvis
en natt i rumstemperatur. Fullhärdning
kan ta 14 dagar.
Med lackskydd lämnar seriösa firmor certifikat/garanti
upp till 5-6 år.
Så länge anses skyddet fungera och då
i kombination med återbehandling.
Vad är återbehandling?
Återbehandling är helt enkelt översyn och eventuell
reperation av skyddet.
Olika lackskyddsmetoder har olika
intervall för återbehandling. För att
garantin ska gälla
kräver en metod översyn var 12:e månad, en annan var
30:e
månad. Återbehandlingarna kostar också olika.
Vilken metod är bäst?
Något objektivt jämförelsetest har vi inte hittat.
För konsumenten med
begagnad bil är det viktigt att ställa
frågor om förarbetet. I vilken grad
ska man låta firman
återställa lacken? Vilka repor kan slipas bort? Ju
mer
mer förarbete desto dyrare.
Priset för ett lackskydd inklusive omfattande lackrenovering
kan totalt
hamna på uppåt 5 000 kronor.
Vad ska jag se upp med som kund?
Fråga efter pris, hållbarhet och skriftliga garantier.
Där framgår också
vad som gäller ifråga om återbehandlingar
och vad dessa kostar. Lär dig
skilja på begreppen försegling
respektive lackskydd. Det finns firmor som
talar om lackskydd
men utför betydligt enklare behandling. Ett rätt utfört
lackskydd ska åtföljas av garantibevis. Begär annars åtminstone
kvitto.
Det finns också firmor som lämnar garanti på lackförsegling.
Är det vettigt att lackskydda en begagnad bil?
För den som tänker behålla en bil mer än två år kan
det vara idé. För den
som tänker byta om ett år kan det
räcka med en billigare behandling.
- En välvårdad bil med några år på nacken är inte fel
att lackskydda. Precis
som med en ny blir det mindre jobb,
mindre kemikalier ut i naturen, högra
andrahandsvärde,
säger Michael Olsson.
Bilar med metalliclack har oftast en klarlack. Ska
man ändå lackskydda?
Ja, säger experterna. Klarlacken är nästintill lika
känslig som själva
kulörlacken.
Vad gör man med en skada på det härdade lackskyddet?
Då lämnar man bilen till den som lackskyddat ellet
annan seriös bilvårdsfirma.
Det finns många exempel på
oseriösa firmor som förstört lacken istället
för att skydda
den.
Kan jag göra en lackbehandlingen själv?
Knappast. Förarbetet kräver specialmaskiner och vana.
Däremot finns hårdvax
som ickeproffsen kan använda men
de kan inte jämföras med ett riktigt lackskydd.
Knut Johansson
knut.johansson@hd.se Tel 042-17 50 57
Till startsidan
| |