Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Noggrann Interiörtvätt!!!







På begäran: lite detaljerade tips och knep för att göra det lite trevligare att vistas inne i bilen.

Stacken ger dig tips!

/CRV

Publicerad 2003-09-14


Allmän tvätt

Föregås interiörtvätten av en allmän tvätt av bilen, så passa på att rengöra dörröppningar och dörrkanter etc. Detta bör vara en naturlig del av den regelbundna biltvätten, men fuskas det med detta så kan man delvis kompensera det nu. Passa på att också rensa dräneringshålen i dörrarnas underkanter och smörja upp gångjärnen och dörrlisterna efter tvätten. Man kan använda svamp eller en lång kraftig pensel för att applicera avfettning, men snabbast är att spruta ut avfettningen med stadig hand och sedan spola av det med högtrycket. Ser man bara upp med rekylen från vattenstrålen så når man även rostkänsliga skrymslen på ett säkert och enkelt sätt.



Grundstädning och sortering

Om det är frågan om en årlig grundstädning kan det vara läge plocka ut ALLT ur bilen, inklusive reservhjul, verktyg, hatthylla, bagagerumsmattor etc.
Det finns vanligen en del att fixa: durken behöver inspekteras efter fukt och rost, däcket behöver kontrollpumpas, verktygen smörjas in och nödutrustningen kontrolleras.
Passa på att komplettera så att allt ”nödvändigt” finns på plats: varningstriangel, bogserlina, startkablar, första hjälpen kudde, reservlampor, reservsäkringar, ficklampa etc. När hela bilen är tömd kan sakerna lämpligen sorteras i tre kartonger eller pappkassar: Slängas, Sparas och Sparas någon annanstans än i bilen. Normalt brukar bara denna sortering göra bilen till en trevligare plats att vistas i.
Styr man sedan upp ordningen för framtiden med en papperskorg och lägger var sak på sin plats så kommer städningen att hålla ännu längre.


Dammet ska bort

När bilen nu är tom kan man börja med att försiktigt banka upp damm ur sätena – typ gammal hederlig mattpiskning. Denna procedur är framförallt lämplig för lite smutsigare bilar, men man blir förvånad hur mycket damm man kan få upp till ytan (men ännu mer finns självklart fortfarande kvar, men förhoppningsvis säkert inkapslat). Se upp om du har stolsvärme, så att inte värmetrådarna skadas. Nästa steg är att sätta fläkten på maxläge för att rensa ventilernas på smuts. Glömmer man detta blir första åkturen lätt en besvikelse. Likaså skall man passa på att rensa lövfångaren framme under motorhuven och eventuellt byta ut kupéfiltret.


Först nu är det dags att ta fram dammsugaren, gärna en som tål vatten och grov smuts, men i vilket fall: ta inte frugans nya svindyra Volta, utan plocka fram den gamla ratade som blir utmärkt till bilen tillsammans med en jordfelsbrytare och allra helst en grovsugartillsats. Använd de olika munstycken som finns; detta för att nå alla skrymslen, inte repa plastpaneler och för att få upp smutsen ur mattor och säten. Dammsug hela bilen noggrant; golv, stolar, fack, instrumentbräda, under mattor etc. Det man missar kommer att virvla runt i kupén så var minutiös, missa inga springor eller fack. Ta fram damm och smuts ur springor med hjälp av en liten pensel (eller tryckluft om man har tillgång till det) som sedan samlas upp direkt med dammsugarmunstycket. Djurhår kan vara ett besvär även om en klisterborste vanligen tar det mesta, men hår har en egenhet att kila fast sig in i textilier och därför kan specialborstar eller specialtrasor behövas som lyfter upp håren.


Panelerna och textilier

Nästa steg blir att ordentligt rengöra plastpanelerna, dvs instrumentbräda, dörrsidor etc. Här kan man använda en uppsjö av preparat, allt från milda allrengöringsmedel eller såpa till speciella vinylrengöringsmedel. Se i vilket fall upp så att starka rengöringsmedel inte lämnar fläckar eller på annat sätt skadar plasten (undvik tex medel som innehåller ammoniak). Oftast behövs inte så starka medel för att få det rent, en mirakeltrasa och ljummet vatten är det bästa att börja med. Använd alltid mjuka trasor av ren bomull eller specialtrasor, då plast lätt kan repas. Medan detta torkar så kan man blanda såpa med ljummet vatten i en spann och låter det skumma ordentligt. Beväpnad med en mjuk borste och tvättsvamp ger man sig sedan i kast med att rengöra alla textilytorna, främst golvmattorna, innertak, dörrsidor och sittytorna i bilen. Var försiktigt så att fläckar inte smetas ut, dvs dutta enbart - gnugga inte fram och tillbaka. Som komplement till såpan kan ett textilrengöringsmedel behövas för de lite tuffare fläckarna. Skölj svampen respektive trasan med jämna mellanrum i varmt vatten för att få bort uppsamlad smuts. Riktigt smutsiga säten blir rena med en mjuk borste fuktad med interiörtvätt. Eventuella läderytor har självfallet också blivit dammsugna och försiktigt avtvättade (använd absolut inte några starka medel på lädret). Textilierna kan eftertorkas med en torr trasa, men bilen måste få stå ute och torka ordentligt innan den kan tas i bruk. Det är också lämpligt att passa på att tvätta av säkerhetsbältena, oftast rekommenderas en mild såplösning men se instruktionsboken för säkerhets skull. Spänn ut säkerhetsbältena tex genom att knäppa dem korsvis så att de torkar i utrullat läge – eller kör Bosse Bildoktorns tips med en kontorsklämma uppe vid säkerhetsbältets rulle.


Platspanelerna är nu riktigt torra och kan behandlas med ett vinylglansmedel pålagt med trasa eller svamp för att dels återfetta plasten och dels ge den en snyggare yta. Glans typ lackskor har nu blivit mindre och mindre populärt och idag finns det tex Sonax och Armor All med matt finish. Behandla inte ratten, mattor och pedaler då de blir väldigt hala. På vissa ställen kan det vara svårt att torka bort vinylmedlet efter att man har sprayat på den och då använder man sig ev av tryckluft. Ett alternativ är fönsterputs (mest isopropanol) som avdunstar blixtsnabbt och är bra i trånga utrymmen (tex luftutsläppen).


Bilrutorna

Nästa steg gäller glasytorna. Bilrutor är ett problem, då beläggningar från luftföroreningar letar sig in, mjukmedel från invändig plast dunstar och silikon från vinylmedel och allt lägger sig som en hinna på rutornas insida som binder ytterligare smuts. Fönsterputs för hemmabruk innehåller ibland ammoniak, vilket kan ge fläckar på plast och aluminium i bilen. Återigen är mirakelduken effektiv, men bomullstrasor och varmt vatten med lite diskmedel i fungerar oftast utmärkt. Det finns en mängd tips om hur man kan undvika ränder och flammighet på Stacken, bla sluttorkning med tidningspapper (dock ej med färgsidorna), men jag föredrar att köra med glaspolish som ger ett stabilt och långvarigt resultat. Oavsett vilken metod du föredrar; slarva inte utan veva ned rutorna och putsa kanten så slipper du en ful rand när du har dem öppna.



Skinndetaljerna

Har bilen en läderklädsel är det troligen dags att rengöra och återfetta den. Ren skinninsmorning av vaxtyp har jag upplevt för fet för att använda i bilens väldigt kraftigt behandlade skinn, varför jag hellre använder produkter som liknar handlotion och som är avsedda för just den typ av skinn som bilen har. Dessa finner man bla i möbelaffärer, men även i välsorterade bildelsbutiker och de är vanligen relativt dyra, men mycket dryga produkter. Jag börjar med att behandla med rengöringslotions som är flytande i konsistensen och lämpligen appliceras med en liten svamp. Medlet skall inte gnuggas in utan enbart läggs på försiktigt och behöver sedan få torka in en stund. Nästa steg är att försiktigt smörja in lädret med läderkrämen, som läggs på med en ren trasa. Ytorna bör nu torka ordentligt innan man använder bilen. Skinninredningar har en naturlig "fetthalt" som man regelbundet bör fylla på, speciellt efter tvättning. Görs inte detta regelbundet riskerar man att lädret blir sprött och till sist självspricker det.


Slutfinishen

Har du en medhjälpare eller lyckats locka ut frugan så är nu gummimattorna redan skinande. I annat fall så är det nu hög tid att ge sig på dem. Det finns specialmedel, men ljummet vatten och ett milt rengöringsmedel räcker vanligen för att få dem rena - men dock inte svarta om de börjat gråna av tidens tand. Det går att behandla dem med vinylglansmedel, men betänk halkrisken. Ett vettigt alternativ är att byta ut mattorna efter några år, eftersom det finns prisvärda mattor i bildelshandeln som tom kan ha bättre funktion (dvs högre skyddskanter och bättre passform) är originalmattorna.


Under natten skall bilen textilier etc torka ytterligare i ett väl ventilerat garage eller utomhus. Finns det problem med dålig lukt kan samtidigt en skål med ättika sättas i kupén för att ta bort den tråkiga lukt som fortfarande kan anas. Efter natten så återstår det bara att vädra ut ättiksdoften så har man en mycket fräschare doft i sin bil. Kommer det dålig lukt från luftutsläppen (inte ovanligt i gamla luftkonditioneringar) så är den första åtgärden är att kolla att det inte är friskluftsfiltrena som är igensatta och behöver bytas. Nästa steg är att kontrollera så att dräneringen i systemet fungerar. Fungerar detta och det fortfarande luktar illa, så är det troligen bakterier och andra små mikroorganismer som orsakar odören. Det finns speciella sprayer som skall sprutas i friskluftsinsuget eller ett billigare sätt är att blanda klorin/vatten 1/4 eller Virkon och spraya i luftintagen medan fläkten går på lågvarv. Se till att skydda inredningen mot eventuella ångor som tar sig igenom ventilation. Ett dyrt alternativ är ozonbehandling, men det kan vara det som krävs vid svårare problem vad gäller dålig lukt i bilen allmänt. Jag är allmänt skeptisk till sliskiga luktförbättrare (-försämrare?) typ Wunderbaum, men blir man nu inte nöjd med den friska såpadoften, så rekommenderar jag att man köper ett doftspray och använder det på kanten på en gummimatta. På detta sätt kan man enkelt spola av mattan om doften blir för stark och man riskerar inga märken efter medlet på paneler eller dylikt.

/CRV








Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014