Stackens bilvårdsforum |
|
Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.
|
Postad 2005-08-20 14:21:41 | NyMaN!, Emmaboda Medlem p?Stacken sedan 2005-01-02 | | Läst 11226 gånger | | Jag får snart min nya Volvo & fundera på att lackförsegla den...... Men efter att jag fått höra att man inte ska Lackförsegla (vissa) nya bilar pga att lacken kan "krackelera" eftersom det inte är säkert att lacken har hunnit härda till 100% och därför bör man inte lackförsegla nya bilar.....(Detta gällde tydligen bara ett fåtal bilmärken som avrådde från lackförsegling på ny bil.....(Volvo och några till)
Jag vet inte vad man ska tro......pratar man me Ditec så rekomenderar ju dom att göra en försegling så fort som möjligt......men det är ju klart, dom vill ju tjäna pengar.
Nån som vet om det är någon sanning i det jag hört?? Låter rätt lustigt, men man vill ju inte chansa..
|
| Postad 2005-08-20 14:57:39 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 11216 gånger | | Hej,
Kontrollera först med bilfirman - vissa märken har restriktioner vad gäller lackgarantin om man lägger vissa lackskydd. Onödigt att tappa en sådan pga välja "fel" märke. På samma sätt som kompletterande rostskydd.
Tänker man skydda sin bil med lackförsegling så är det lämpligt att börja direkt med den nya bilen. Den dyraste delen i en rekonditionering är vanligen den tidsödande poleringen - så det kan löna sig att lackskydda från början. Mitt tips vore att göra det själv - busenkelt på en ny lack. Du hittar flera artiklar under läsvärt om hur man sköter bilen och det finns trådar om lackskydd som "alla" kan lägga, tex: http://www.cms-internet.com/carcare/displaysubject.asp?Threadid=6001&status=20&forumid=7
Vad gäller härdning så är det stor skillnad på en ny bil och en omlackad bil. Nya bilar lackas och härdas direkt i högre temperatur. Den ev kvaravarnde härdningsprocessen skall normalt alltid vara avklarad innan den når dig som slutkund (transport, ev lagring etc)
Det finns en hel del fler inlägg om detta om du söker på lackskydd och ny bil. Likaså vad gäller tvättråd för att minimera tvättrepor - onödigt att skapa en mängd sådana...
MVH/CRV
|
Postad 2005-08-20 18:12:38 | Porta, Piteå Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04 | | Läst 11203 gånger | | Det är väl lösningsmedlet som ska transpirera ur lacken innan man skall göra en tvåkomponentslackskydd? Om man gör det för fort så har inte allt lämnat lacken och då kan blåsor i lacken uppstå. Detta skall enligt uppgift inte hända allt för ofta, men tråkigt när det händer.Dock så kan man vaxa eller använda ett enkomponentslackskydd utan fara.
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
|