Stackens bilvårdsforum |
|
Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.
|
Inskickad av Grover - 2003-07-23 01:51:44 | Läst 8808 gånger | | Hej,
köpte mig en cheva (ej av Nisse :-) för att ha som semesterbil m.m. Det är en gammal G20 van årmodell 90, och köpet inkluderade en del rost. Inte så farligt mycket i jämförelse med andra objekt som undersöktes innan valet föll på "pärlan". Nåja, som sagt en del "skönhetsfläckar" finns det både här och där. Nu tänkte jag liksom (ja jag är Tokholmare) försöka mota Olle i grind på nåt sätt genom att använda kemikalier så långt som möjligt, dvs jag har inte intentioner att ta fram svetsen förräns det är absolut nödvändigt. Efter att ha läst igenom ALLA insändare på detta eminenta forum förstår man att sådana åtgärder endast fördröjer förloppet och att ALL rostskyddsbehandling är FÖREBYGGANDE. Ok, jag har fattat det. Men om man som jag har låga krav på det estetiska och bara vill förhindra rost, vad är då det allra effektivaste metoden ?
Mina egna funderingar efter att ha läst igenom alla artiklar här är att prova följande plan för att fajtas med rosten:
Yttre karrosdelar (runt fönster, blinkers m.m) ----------------------------------- 1: Ta bort som mycker som möjligt av rosten. 2. Lägg på någon typ av roststopp. 3. Lägg på någon bra zincprimer med mycket zinc i (offeranod). Såg att det fanns en med 95% i hos Mekonomen (gammal katalog). 4. Eventuellt måla (om jag orkar). Det finns kanske nåt annat alternativ, bilen är ju vit så andra saker med den kulören funkar ju bra. Undrar ifall Hammerites produkter kunde funka ?
Hålrummen (dörrar, trösklar...) : ----------------------------------- 1. Kallpressad linolja verkar bäst 2. Det räcker väl så... eller
Karross under : --------------- 1. Rengöring med avfettning(tändvätska) lite borsta, högtrycksspoln, kanske lite tryckluft för att snabba på torkningen, torka i ngn dag. 2. Linolja i alla skrymslen och vrår. Vet ej hur det ser ut under en cheva van, men om t.ex balkarna är ihåliga så sprayas vlä linolja in även där. 3. Tectyl spray under skärmar. Pensla underredsmassa på övriga ställen med undantag för bromsdelar m.m (skall man gå på trummorna med nåt?)
Vad tycks ? Kan det funka ?
Kanske man får intrycket att bilen som jag köpt är ett vrak. Så är dock icke fallet utan det finns hopp. Det är inte hål nånstans, å inte heller finns det nån kex under t.ex dörrar. Men det är på gång...
/Grover (litet monster)
P.S hittade följande definition på webben www.susning.nu:
"Järnoxid är en förening mellan järn och syre. I naturen förekommer den bl.a. som mineralen limonit? (myrmalm?), magnetit? och hematit; se järnmalm?. När järn (eller stål) oxiderar oönskat kallas det rost."
|
|
Inskickad av NiCzii - 2003-07-23 09:56:10 | Läst 8738 gånger | | använd hammarlack att måla över med, eftersom du ändå inte bryr dig om hur den ser ut.. även om det rostar under så kan du inte få hål på färgen, e helt suverän.. finns på makonomen, biltema, m.m.
|
Inskickad av CRV - 2003-07-23 10:33:14 | Läst 8695 gånger | | Tjabba Grover!
Jag tycker du har gjort en bra sammanställning. Några kommentarer: - Flertalet grundfärger behöver en täckfärg för att tåla de tuffa förhållanden en bil utsätts för. Så snåla inte in på det steget (#4). - Hammarlack fungerar alldeles utmärkt - om färgen täcker ytan 100% så att syre inte kan orsaka ytterligare rostangrepp. Eftersom angreppen ofta kan komma underifrån får syret fritt tillträde ändå. Därför föredrar jag att angripa grundproblemet = rosten, istället för att bara täckmåla över.
Lycka till med projektet!
MVH/CRV
|
Inskickad av Ricce - 2003-07-30 00:34:57 | Läst 8612 gånger | | Men du kan nog glömma att måla över om du tänker grunda med hammarlack eftersom att det är silicon i färgen...
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
Som man kan förstå från namnet har en gummiklubba ett huvud som är tillverkad av, eller belagt, med gummi samt ett hållbart handtag i trä eller plast. I jämförelse med vanligare hammare är huvudet på
...
| Läs mer här |
© Stacken 1997 - 2014
|