Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Ordentlig tvätt?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-04-19 23:04:57petero1973, Halmstad
Medlem p?Stacken sedan 2003-10-05
Läst 3118 gånger 
Självklart har rostskyddets kvalitet betydelse, men det är ju inte så svårt att räkna ut att detta löses upp mer eller mindre av kallavfettning vars främsta egenskaper är att lösa upp just fett, vax, olja, asfalt etc som just de flesta rostskyddsmedel är baserade på oavsett om det är fabriksbehandlat, utfört av dig själv eller en rostskyddsfirma. Det "konstiga" rådet kommer från kemilektionerna i grundskolan.....basic.....skratt.


Postad 2005-04-19 23:57:40Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 3116 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-04-20 23:20:32Flame,
Medlem p?Stacken sedan 2005-01-03
Läst 3098 gånger 
Börjar bli lite virrigt det här faktiskt, har aldrig hört talas om att man inte ska avfetta hela bilen utan endast halv helt plötsligt, låter inte klokt, rostskyddet är det bästa som finns på en 850 i alla tester har de fått bäst betyg. Alltså bilen är ju helgalvad på ett mycket speciellt sätt med avancerad utrustning.

Men enligt er så ska jag köra på kallavfettning först och sedan låta det stanna där i några minuter sedan blåsa av allt med högtrycken. Sen förstår jag inte mer ärligt talat. Liksom ska man inte gnugga bort skiten med avfettningen sen alltsaå den skiten som sitter kvar eller ska man köra direkt med schampoo och svamp sen bilpolish och slutligen hårdvax (jaja sämskinn såklart innan bilpolish och hårdvax) när ska man ta bort den där riktigt ingnodda smutsen då? Kan man göra det som jag vill?


Postad 2005-04-21 09:55:21CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 3096 gånger 
Greetz:
Angående pertroleumbaserad avfettning på nedre delen bilen: Det är ett välkänt fenomen att kallavfettning löser upp vaxbaserat rostskydd (och andra typer också). Likaså visar forskning av KI mfl att en offeranod av zink i forma av galvanisering INTE räcker för att stoppa rost i förlängningen - utan att ett kompletterande rostskydd i utsatta skarvar etc (som i dörrveck) behövs. Eftersom det i sidorutornas nederkant rinner in vatten som leds genom dörren och ut i dräneringshålen, så kommer avfettningen att rinna samma väg! Därför skall man inte applicera den högre. Tar man sig tid att läsa gamla inlägg eller artiklar här så finns allt detta förklarat i detalj och med länkar till bla forskningsresultat.

Flame:
Jag förstår inte hur saker och ting kan vara så totalt oklara för dig efter att ha läst de detaljerade råden i artiklarna.
Har du fläckar/smuts kvar efter den första avfettningen, så kan du med fördel använda mikroavfettning (på våt bil alltså) och sedan högtrycka igen. Detta kan ta en del mer. Tuffare asfaltsfläckar kan behöva behandlas lokalt - men gnugga absolut inte, utan använd en tjärlösare (eller kallavfettningen) mycket försiktigt på en trasa på fläcken. Men tänk på att det kan finnas grus som kan repa.

Att du skall spola nedifrån och upp beror på att smutsen då rinner ned (och förbi) på ett rent område - medan du i annat fall kan få ränder och sämre effekt.

Sedan tvättar du bilen som vanligt (se råd om MYCKET vatten, ej gnuggande/cirkulära rörelser med svampen - smutsen skall skonsamt tas bort - behöver man gnugga så har man för dåliga medel). Här spolar du nedifrån och upp.

Du behöver vanligen inte torka bilen - polish kan ofta behöva fuktade rondeller. Detaljer om hur man polerar finns i tex min artikel under Vaxning. En mängd tips om VILKA medel - ja där finns det mest info i gamla trådar (och smaken är som baken). Jämfört med avfettning och biltvätt så finns det betydligt fler fallgropar när man polerar och vaxar (vax på lister, skada lacken etc etc.
Så investera tid i att läsa och förstå hur man gör innan du börjar!





Postad 2005-04-21 12:20:24Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 3088 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-04-21 12:34:46Flame,
Medlem p?Stacken sedan 2005-01-03
Läst 3023 gånger 
Detta inlägg får ej tolkas som något som helst påhopp personligen eller mot sidan...

Men jag har tvättat såhär i några år: Högrtryck först, sprutat på med avfettning över hela bilen och sedan kört med svampen runt om och på de ställen jag känner skiten så har jag gnuggat där tills det har försvunnit och sedan har jag kört med tvättschampoo och en ny svamp för att tvätta hela bilen, sedan sämsskinn och hårdvaxat den kan tillägga att jag aldrig använt Bilpolish någonsin i mitt liv...

CRV: Tycker du måste förstå mig när de mommer svar från fem olika personer inte bara här utan utanför med, har läst dina bilvårdsartiklar och kan säga direkt orkar inte läsa en hel bok för att tvätta min bil, ja jag kan tyckas vara lat men så är fallet, jag tycker nog att de borde gå ner till några rader för att tvätta bilen steg-för-steg guide räcker långt t.ex


Postad 2005-04-21 13:28:22Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 3019 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-04-21 18:13:12Flame,
Medlem p?Stacken sedan 2005-01-03
Läst 3012 gånger 
Okej, nu förstår jag ditt sätt att tvätta bilen, tyckte inte att det där med att avfetta halva bilen lätt något bra så det skippa jag och kör hela bilen med avfettning...men när du säger minuter hur många minuter är det? Det kanske står på flaskan, men det är oftast försiktiga med tiden vad jag vet, så man brukar väl kunna lägga på lite tid eller? Men vi säger så här när man har sprutat på med avfettning så blir det alltid det stället man börjar på längst verkningstid så när man är helt klar med avfettningen ska man då vänta kanske en fem minuter innan högtrycken?

Nästa steg blir bilpolish men det tar jag sen i ett nytt inlägg blir så mycket att skirva och svara på annars...och sedan efter det hårdvax på bil :)


Postad 2005-04-22 01:52:37Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 3003 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-04-22 20:45:05CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 2982 gånger 
Flame: hårdvax utan cleaner/polish eller annat polerande steg innan ger enbart ett optimalt resultat på ny eller mycket bra lack. Testa med en lackrengöring eller polish först så kommer du att få ett ännu bättre resultat om lakcen inte är i nyskick. Tanken med sajtens råd är ju att hjälpa - det finns förhoppningsvis inga illa menade råd - det samma gällde ju avfettningen. Effekten blir helt enkelt bättre om man tar den på torr bil.

Bra, Greetz:s andra inlägg ovanför detta förklarar i detalj orsaken till att man kör kallavfettning först.
Detta är ett öppet forum och alla är välkomna att svara. Att jag refererar liknande frågor till artiklarna beror på att samma frågor kan dyka upp tiotals gånger under ett år och det blir ofta så att dessa trådar inte blir besvarade i tillräckligt hög grad (vissa har besvarats MÅNGA gånger under åren - därav artiklarna). Så det snabbaste sättet att få ett detaljerat svar är ofta att kolla artiklar och söka i gamla trådar först.
Ett liknande upplägg blir det ju på flertalet forum med tiden.

Angående hur stor del av bilen som skall behandlad med kallavfettning så kan det mycket väl vara så att det finns olika åsikter, men på alla bilvårdsforum där detta har behandlats (som jag har sett) så har svaret varit detta. Och det har stöd av det som http://www.corr-institute.se/ kommit fram till - bla har detta skrivits om i Vi Bilägare. Att det i praktiken kommer igenom en del vatten via dörren är ju både innerdörrens uppbyggnad med en tät plastfilm, dräneringshålen och det spillvatten man kan iakta genom dessa ett exempel på. Men absolut så varierar ju andelen som gått här på hur effektiv sidorutans list är.
Fronten har ju inte samma dränering, så där finns inget problem. Att regelbundet rostskydda bilen är absolut en effektiv lösning oavsett om man avfettar eller inte - men tyvärr så är det få svenskar som gör detta (jag har läst en undersökning som visade att det var en ytterst liten del av bilarna på våra vägar som någon gång har rostskyddsbehandlats efter inköp).

Att det är en skillnad i hur lösningsmedel belastar rostskydd på de nämnda ställen finns det också en del resonemeng kring:
- Underredet och hjulhus behandlas ju ofta först med ett tunt, inträngande rostskyddsmdel och sedan med ett tjockare slitskydd. Detta slitskydd är dels tåligare mot all yttre påverkan och lösningsmedlet avdunstar effektivt på en öppen yta, rinner av och belastar skyddet mindre.
- Inne i en dörr så behandalar man med en tunn olja - vaxbaserad i nyare bilar. Denna är känsligare för lösningsmedel och genom att ev lösningsmedel (läs kallavfettning) rinner rakt ner i skarvar och kan lösa upp medel innan den avdunstar så kan skyddet skadas med tiden.

Så egentligen är det främst befäst att det tunna rostskyddsmedlet i dörrarna verkligen behövs (oavsett galvning) + att det rekommenderats att undvika kallavfettning högt upp pga dessa risker. Att man inte sett problem med sina bilar pga detta är ju inget motbevis. Och eftersom man sällan har den typ av asfalt och tjära etc som medlet är överlägset på att ta bort så högt på bilen - så kan man ju för säkerhets skull undvika just detta.

Jag vill påpeka att forumet är drivet helt ideellt och att alla är välkomna att bidra med trådar, tips, råd och artiklar. Innehållet blir ju inte bättre än vad vi alla gör av det. Därför har jag svårt att förstå er kritik av välmenande råd. Om ni nu inte kan bemöta med fakta som visar att de inte stämmer - för då skall de felaktiga råden självklart tas bort!

MVH/CRV





Detta inlägget har redigerats 2005-04-22 20:48:52




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014