Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Ordentlig tvätt?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-04-25 00:24:41Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 2384 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-04-25 11:57:21CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 2378 gånger 
Hej Lindfalas,
KI har i sin forskning tittat på en mängd bilar (olika modeller och olika årsgångar) och funnit att många, många har problem med rostbildning i dörrar och andra hålrum. Som tur är tar det tid innan denna rost visar sig utåt, men tyvärr har flera biltillverkare dragit ned på rostskyddsbehandlingar (spara vikt och pengar och tror FÖR mycket på galvningen). Resultatet i framtiden kan bli mer rost av denna typ.
Hur avfettningen spelar in här vet väl ingen säkert. Men sedan vaxbaserade medel infördes så är känsligheten för petroelumbaserade medel högre. Då huvuddelen av den smuts som "kräver" kallavfettning är under sidorutorna så kan man - om man vill vara 100% säker - undvika att applicera ovanför.
MVH/CRV


Postad 2005-04-25 12:49:59Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 2376 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-04-26 15:53:00CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 2361 gånger 
Forskning ligger ju till grund för den mesta tekniken runt omkring oss - så visst finns det en tydlig koppling ;o)

KI har helt enkelt tagit bilar (bla bilar som är nykrockade) och sågat upp oskadade delar och kontrollerat hur mycket rost som funnits. Detta som komplement till metoder med hålrumsoptik. Så det är helt vanliga bilar i trafik som har undersökts.

MVH/CRV


Postad 2005-04-26 17:48:41Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 2358 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-04-26 20:36:07CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 2353 gånger 
Jag gjorde ingen koppling alls ovan, jag påvisade med KIs resultat bara behovet av kompletterande rostskyddsbehandling. Alltså att det verkligen behövs. Motsatsen har hävdats av flera bilmärken (några har efter studiebesök i Sverige, bla hos Vi Bilägare lärt sig att det behövs i vårt klimat).

Att vaxbaserade rostskydd löses upp av kallavfettning är klart (det visar bla tester gjorda här). Och att en viss del av avfettning + vatten rinner via dörren, ja det märker man om man tittar på rännilar från dräneringshålen (hur mycket varierar mycket på hur tät sidolisten är på bilen).

Som jag skrev ovan så har tipset om att undvika att lägga medel ovanför sidorutornas nederkant kommit från flera olika trådar på bilvårssajter. Det finns troligen ingen forskning som stödjer detta, men en inte helt obefogad risk. Och eftersom det inte finns undersökningar som visar att det INTE löses upp, så kan det ju vara ett bra tips att i vilket fall informera om risken.

MVH/CRV


Postad 2005-04-28 11:56:30Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 2328 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-04-28 20:36:37CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 2323 gånger 
Det är alltså inte karmens list som jag talar om - utan den list som tätar i nederkant mot sidorutan. Listerna mot karmen som tätar mot bilens kaross och som tätar mot ljud är inte ett problem i detta fall. Eftersom rutan skall gå att dra ned och upp så är det svårt att få den 100% tät, spediellt med tiden. Därför är dörren utformad för att kunna hantera vatten som rinner i den och dränera ut det i hålen i nederkant.

Tex har vissa VAG-bilar haft problem med tätheten hos folien i dörrarna och därför fått åtgärdas - detta pga av att vätska verkligen kom in via listen. Hur tät listen verkligen är variera säkert mellan olika modeller och exemplar.

Det var inte min mening att vara otydlig på någon punkt - referenserna jag gett bidrar ju alla med viktig input för att förklara problemet. Jag tror att alla har fått den info som behövs för att att ta ett eget beslut om hur de vill avfetta.

Låt oss ägna rader åt mer konstruktiva diskussioner.

MVH/CRV




Detta inlägget har redigerats 2005-04-28 20:41:06



Postad 2005-04-29 14:00:03Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 2315 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-06-18 22:10:25Flame,
Medlem p?Stacken sedan 2005-01-03
Läst 2125 gånger 
Hej igen! Har firtfarande inte tvättat min bil men imorogn så smäller det...

Så det är lite jag undrar över innan tvätten..

Jo när man väl tagit den här tjär/asfalts borttagare sk avfettning och sedan sprutat med högtryck, men om de där små prickarna som blir just under lister och sånt och speciellt framtill på bilen inte går bort så ska jag använda Microavfettning vad är det och var kan jag få tag på det? Går det inte att få bort dessa med vanlig kallavfettning? Har för mig att jag aldrig riktigt fick bort det med kallavfettning dessa små prickar, okej när jag väl har fort bort allt, ska jag göra med bilschampoo och då ska jag enligt er bara dra den på bilen inga cirkulernade eller gnuggande alltså man trycker på svampen så att det blir som en pannkaka :) och då undrar jag varför ska jag inte göra så för? Hur ska man ta reda på om en bil är riktigt ren? Ska man känna med en svamp eller med fingrarna, sämsskinn, för allting kan man inte se soch speciellt inte på en midnattsblå lack...

Hade sedan tänkt att avsluta med en Sonax Xtreme Cleaner med både Polish och Carnubawax(stavning) nummer 3...



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014