Stackens bilvårdsforum |
|
Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.
|
Postad 2006-10-25 21:10:00 | Porta, Piteå Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04 | | Läst 5970 gånger | | Är ganska enkelt att syratvätta en bil, tvätta som vanligt, svampa den med t.ex. toxalsyra eller liknande och sedan tvätta den igen. Clay bilen, polera och avfetta sedan med t.ex. HD grön och sen lackskyddar du.
Lacken lär vara len som en barnrumpa.
|
| Postad 2006-10-25 21:18:46 | Lindfalas, Karlstad Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02 | | Läst 5945 gånger | | Meddelandet borttaget!
|
Postad 2006-10-25 23:34:13 | Speedo, Umeå Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01 | | Läst 5916 gånger | | Så ni syratvättar hela bilarna? Det var något nytt för mig iaf... Fast jag har faktiskt inte behövt tampas med flygrost direkt. Men kan man anta att det finns mer eller mindre på alla bilar, bara det att ibland är det så små partiklar så man inte riktigt ser dom med ögat?
Mvh // Frank
|
Postad 2006-10-25 23:52:06 | Porta, Piteå Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04 | | Läst 5910 gånger | | Budda:Lahega har en produkt som heter "tixi-rail"? Består till största del av toxalsyra om jag inte har helt fel?
|
Postad 2006-10-26 00:02:45 | Lindfalas, Karlstad Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02 | | Läst 5907 gånger | | Meddelandet borttaget!
|
Postad 2006-10-26 07:03:52 | mark2, Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02 | | Läst 5899 gånger | | Vad tycker gummi, plast och aluminiumdetaljer om syran månne? Låter inget vidare att hälla syra på bilen. Clayar man regelbundet så slipper man såna problem. Har aldrig repat lacken med clay, trots att jag tagit bort flygrost.
|
Postad 2006-10-26 15:13:24 | wazid, Helsingborg Medlem p?Stacken sedan 2003-03-19 | | Läst 5888 gånger | | Citat: Men ju starkare syra man använder desto större risk löper man att förstöra andra detaljer på bilen. Tex plast och lättmetalldelar.
Citronsyra och oxalsyra är ganska harmlöst mot bilen. SKa mycket till för att plast och metall ska ta skada av det. Då ska du låta det sitta på alldeles för länge så det torkar in.
Fosforsyra och saltsyra avrådes från, då man kan skada plastdetaljer och lättmetaller.
//David
|
Postad 2006-10-26 16:41:59 | Porta, Piteå Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04 | | Läst 5876 gånger | | Sedan är det inte så ofta man syratvättar en bil. Bor man vid en industri och inte har tvättat bilen på 3år så är lacken sträv som en kotunga, då är det enkelt att svampa bilen med oxalsyra,spola av med högtryck. Sedan tvätta bilen och sedan claya.
mark2: Syran lyfter upp skiten ur lacken, den som inte clayen kan plocka. FK1 har ett komplett kit för lackdekontaminering. Då är det syra som gäller.
|
Postad 2006-10-26 17:30:55 | Speedo, Umeå Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01 | | Läst 5870 gånger | | Ja den där syran är väl anpassad för fordon, så det borde ju inte vara nån fara. Annat vore om man tog och tömde bilbatteriet över bilen ;)
Mvh // Frank
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
Som man kan förstå från namnet har en gummiklubba ett huvud som är tillverkad av, eller belagt, med gummi samt ett hållbart handtag i trä eller plast. I jämförelse med vanligare hammare är huvudet på
...
| Läs mer här |
© Stacken 1997 - 2014
|