Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Vilken avfettning för lackförseglad bil




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-11-26 15:59:32bilvårdsfantasten, Örebro
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-20
Läst 3238 gånger 
OK.
Är Biltemas högtrycksshampo skonsamt mot vax skyddet?
I sånna fall tänkte ja spraya på det innan biltvätten.
Ja brukar föv använda Sonax Extreme bilschampo.
Ska testa det med canubavax i nästa gång.

Mvh/David


Detta inlägget har redigerats 2005-11-26 16:00:20



Postad 2005-12-07 19:22:17Putsaren, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-11
Läst 3201 gånger 
Enligt min mening som gammal Umeå-bo:

1. Vägarna i Umeå saltas som bara f-n.

2. Skiten blir betongliknande och går tyvärr ej att ta bort med enbart högtryck eller tvätt.

3. Avfettning här uppe är ett måste vintertid och Autosmarts power med ett sprutmunstycke har funkat bra för mig och jag anser att den är skonsam mot vaxningen.

4. Tro på "Norrlands körda bilar" den devisen gällde nog på -70talet när vägarna fortfarande sandades.

5. Sandade vägar är inte heller någon höjdare eftersom det alltsom oftast kommer någon lastbil och kastar upp en vind med sand mot huven så att det bara sprakar i öronen och lacken blir helt förstörd för att inte tala om hur vindrutan brukar se ut efter något år.

/Magnus



Postad 2005-12-07 19:59:45djk, Malmö
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-13
Läst 3196 gånger 
Biltemas högtrycksschampo är en alkalisk avfettning. Du kan läsa lite mer om olika sorters avfettningars egenskaper här: http://www.stackenbilvard.se/Showartikel.asp?id=5.

Själv brukar jag köra med Biltemas Microavfettning. Om bilen inte är så smutsig går den dessutom att späda med vatten. Blir drygare och tär inte så hårt på lackskyddet. Sprayar på micro, går och tar en kopp kaffe och ett bloss, spolar av, svampar och torkar. Har inte blivit några tvättrepor än.

Mvh
/djk


Detta inlägget har redigerats 2005-12-07 20:04:55



Postad 2005-12-07 20:01:24bilvårdsfantasten, Örebro
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-20
Läst 3194 gånger 
Ok både vägsalt & sand är illa för bilen.
Ja åker ofta på kassa vägar vintertid oxå
Pga mitt vinterfiske/pimpelfiske
Då kan man få riktigt elakartade stenskott på framrutan/motorhuven mm
Pga mötande trafik som åker som om dom ä ensamma på vägarna arggggggg
Lastbilar & personbilar....

Mvh/Gösen


Postad 2005-12-07 20:05:52Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 3189 gånger 
Putsaren: Tack... :) Dina upplevelser härifrån stämmer bra överens med mina.

Även nu ligger temperaturen och pendlar kring -5c, och dom större vägarna är även vid denna årstid oftast salt-blaskiga.

// Frank


Postad 2005-12-08 07:44:49mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 3176 gånger 
Det stämmer säkert att Biltemas HT shampoo är alkaliskt. Det funkar inte så väldigt bra på saltig smuts, dock har jag det utspätt. Microavfettningen är bättre på vintersmuts.
Trots att jag tvättar bilen på vintern själv så är jag ännu inte hittat något som funkar riktigt bra. Trots att man får bort det synliga med avfettning så blir det ofta en sträv hinna som jag inte heller alltid får bort med vanligt shampoo. Jag vill ju inte spruta kallavfettning på hela bilen varje gång heller, det löser nog allt vad vax och lackskydd heter. Dethär är mitt största problem när det gäller bilvård. Jag tycker det är underligt att man inte kan lösa bort vintersmuts med bara högtryck och ett vanligt shampoo. Salt borde ju vara vattenlösligt.


Detta inlägget har redigerats 2005-12-08 07:53:46



Postad 2005-12-08 09:38:36Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 3170 gånger 
mark2, jag är också förundrad över hur hårt vintersmutsen fastnar. Det verkar som att när saltvattnet torkar så "härdar" det nästan, och blir precis som putsaren säger nästan som betong.

Har du provat Mac prickbort? Det skall man ju kunna späda ut också till önskad koncentration.

// Frank


Postad 2005-12-08 12:25:08bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 3160 gånger 
Problemet är väl i grunden att man inte hinner/kan tvätta så ofta utan att saltet hinner torka in. Eller det kanske är något med bindemedlet i saltet som gör att det bränner in fortare.

Jag brukar tvätta 1-2 gg/vecka på vintern och däremellan spola av med HT just för att det inte ska bränna fast.

Sen brukar jag anvaända mig av ett medel som sablats ner totalt här innan så det tänker jag inte nämna namnet på, men det har aldrig vållat mig varken repor eller andra skador om det hanteras rätt. Bara en ren bil......


Postad 2005-12-08 13:02:18mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 3154 gånger 
Kan det ha med dubbdäcken att göra månne, har nämligen märkt att smutsen blir svårare att ta bort trots att det inte saltats. Oftast räcker det med regn och att folk börjar använda dubbdäck, har själv dubbdäck också, kanske jag borde byta till dubbfria? På autopia verkar folk inte heller ha så stora problem att få bilen ren på vintern, oftast räcker det med bilshampoo. De klagar på salt, smuts och snö, och kanske tjärfläckar, men det mesta verkar lossa lättare än här. I USA används inte dubbdäck.
Kan min teori stämma månne?


Postad 2005-12-08 13:57:29Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 3148 gånger 
Dubbdäck river nog upp och kastar omrking mer skit än dubbfria. Hörde nyligen om nån undersökning där dom visade på att partiklarna som hamnar i luften pga dubbdäck är farligare för hälsan än själva avgaserna.

Ps. -3c här nu. Komm nyss hem från en saltad E4.

// Frank



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014