Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Vilken avfettning för lackförseglad bil




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-12-08 16:06:16bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1794 gånger 
Jag kör med dubbfritt på andrabilen + att vi har många dubbfria bilar på jobbet. Samma fenomen.Tror inte att det kan bero på dubben.


Postad 2005-12-08 18:35:12mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 1778 gånger 
Synd att det inte var så lättfixat :( Kan det månne bero på att andra kör med dubbar och p.ga det får även deras smuts på sin bil?
skulle vara roligt att veta exakt vad det kan bero på.


Postad 2005-12-08 21:08:13bilvårdsfantasten, Örebro
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-20
Läst 1769 gånger 
Hej.
Borde va föbjudet med dubbdäck.
Ja kör odubbat
Utan nåra problem.
Och ja kör ofta på riktiga skitvägar pga mitt fiske/fotande!!
Om man anpassar farten är odubbat mycket bättre
Mindre oljud
Lägre bensinförbrukning

Mvh/Gösen


Postad 2006-01-04 00:16:52Henrik79, Stockholm
Medlem p?Stacken sedan 2004-05-30
Läst 1706 gånger 
Riktiga dubbdäck håller i längden längst! (för att inte göra reklam på forumet, avstår jag att nämna den finska däcktillverkarens modell) visst de sliter på vägarna, men vi betalar bensinskatt, bilskatt, trängselskatt, energiskatt etc.
Har haft bilar med både friktionsdäck och dubbdäck, dubbdäck tycker jag ger bäst start och accelerationsförmåga.

Till tråden kan nämnas att alla fordon drar upp tjära från vägarna. Inte minst saltade vägar där tunga plogbilar skrapat upp ytan.

Lycka till med tjärborttagningen.


Postad 2006-01-04 09:43:28Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 1701 gånger 
En grym tjärlösare har eurochem med deras "tar and glue remover", dock inte att rekommendera som vanlig vinteravfettning då den är på tok för stark. Men innan polering eller dyl så är den kanon.


Postad 2006-01-04 10:59:13bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1698 gånger 
Tusan Porta, har du provat det OCKSÅ? Det är nästan dags att du skriver ner ett faktablad om dina erfarenheter på medelproveri. Du har snart gått igenom vad som finns......
Snart dags för tapperhetsmedalj i ämnet.

Har du skickat efter från Eurochem. I s f varifrån?


Postad 2006-01-04 11:07:03CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 1697 gånger 
Låter vi biltesterna i fackpressen tala så är dubbdäck bäst på i princip alla underlag jämfört med nordiska friktionsdäck. Speciellt överlägsna är de på is, på våt vägbana och på torr asfalt (friktionsdäck har tex 60% längre bromssträck än de bästa vinterdäcken på våt asfalt pga små små sajpningar och mjukt gummi).
Att dubbdäcken är såpass starka på barmark beror på deras stabila uppbyggnad och hårdare gummi (friktionsdäck måste vara mjuka för att få något fäste på is).

Däremot blir dessa friktionsdäck bättre och bättre för vart år och är snart jämstarka på snö. Och en del börjar bli halvhyfsade på is. Men tyvärr så kör många av oss mycket på barmark och våt vägbana och då är de INTE bra!

Sedan har vi de kontinentala däcken - de dubbfria som är anpassade för barmark och våt vägbana. De är mycket svaga på snö/is, men klarar övriga underlag riktigt bra (och höga hastigheter). Men även här sker det stora förbättringar - men ett riktigt bra vinterdäck blir det nog aldrig av desss om de skall klara barmark/våt väg också...

Att dubbdäck drar mycket mer soppa är en myt - det styrs mer av lufttryck och gummiblandning etc. Så det är svårt att direkt jämföra och rör sig säkerligen om mycket små nivåer i så fall. Detta i alla test jag sett.

Det som ÄR sämre med dubbdäck är oljud, slitage på vägar och dubbrester som ger små partiklar i luften (ej bra för lungorna eller lacken). Men tar vi bort dubbdäcken helt får vi polerad is som blir livsfarliga för oss med dubbfria däck och vi tvingas öka saltningen rejält. Inte bra för bilen heller...

MVH/CRV


Postad 2006-01-04 12:23:06Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 1692 gånger 
Fick en hel del gratisprover hem i brevlådan från England förra veckan. Var en dryg deciliter av varje förutom lackskyddet som jag fick två flaskor av.

Tyre Shine Pro(Däckmedel), Tar and glue remover, Aquasheet 777 (bilschampo), Polyglasplexin 12% (lackskydd).

Har testat alla produkter som jag fick hemskickade och är mkt nöjd med dessa. Och som alltid så är testa enligt mig just "testa" har bara provat det på en bil och inte på 100. Men produkterna gör sitt jobb bra. Nej förlåt jag kom på att jag inte alls har testat däckmedlet, men skall nog göra det senare idag.

Tapperhetsmedaljen får vänta till våren, nu i veckorna kommer det en hel del nyheter som skall testas. Menzernas nanopolish, nya microfiberdukar som visst är riktigt fina, Surfaces rubbingserie mm.


Postad 2006-02-25 22:02:08Fiddelity,
Medlem p?Stacken sedan 2005-12-17
Läst 1647 gånger 
Jag kan lova att det inte är någon skillnad mellan dubb och icke dubb när det gäller hur skitigt det blir.

mycket skeptisk till om det river upp mer damm också.
prova själv: kör ut i vägkanten när det är riktigt tort på vägen, det bolmar lika mycket damm både med dubb och utan.

Sedan hur vet de att det är just dubben som orsakar de högre halterna? tror det beror mer på all sand som slängs ut.

Och mitt tvättråd i turordning:
-Avspolning med högtryck
-Smartab fordonsavfettning.
-Mera högtryck, kolla noga efter saltfläckar finns inga så hoppa över nästa steg
-Smartab power på saltfläckar
-Ännu mera högtryck
-Avslutiningsvis svampning med vaxshampo.

Jag garanterar att det bara är en tillfällighet att allt är smartabs tvättråd. det fngerar grymmt bra vid regelbunden tvätt.


Postad 2006-02-26 15:28:20CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 1637 gånger 
En kommentar bara och en viktigt sådan:

Är det asfaltsfläckar etc som bara löses av petroleum (kall)avfettning så applicera denna lämpligen på torr bil - dvs först!
Annars stöts denna oljebaserade produkt bort av vattnet på lacken och effekten blir betydligt sämre.

MVH/CRV



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014