Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Rostbilder på Mercedes




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2007-10-17 13:13:27Speedman, Alvesta
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04
Läst 11644 gånger 
Vill bara lägga ut en varning till er som funderar eller har en mercedes, att tänka en gång extra innan köp..
Har en kund som lämnat in sin bil för rostskador, på dom mest underligga ställerna!

Här i bakkant på förardörren:
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/PA160429.jpg

Samma dörr över listen:
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/PA160431.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/PA160430.jpg


Och här invändigt i dörrhålets nedre del förarsidan:
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/PA160428.jpg

Och motorhuven:
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/PA160432.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/PA160433.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/PA160434.jpg


Allt detta står INTE mercedes för att det rostat. Motorhuven är det såklart stenskotten som orsakat, men dörren och invändigt på tröskeln!?
Bilens kaross är en W208 av årsmodell -98, -99. Minns inte exakt.
Så kolla noga på mercedesbilar då dom har otroligt dåligt rostskydd!!!!
Jobbat med laga rost på bara Mercedesbilar förra året i 7 månader, 8h/veckan, och har tyvärr sett många kunder med familj och allt, som blir ganska förtrivlade när dom står där med en bil och full lån där det finns rost som inte Mercedes vill stå för:(


Detta inlägget har redigerats 2007-10-17 13:16:54



Postad 2007-10-17 14:27:08bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 11632 gånger 
Utan att ha sett hela bilen så tycker jag den ser allmänt vanskött ut.
Mercedes har haft väldiga problem med rost på bilar runt-00, i synnerhet E-karossen efter vad jag förstått.
Jag har sett hål på en -99, uppe vid fönsterlisten på vä framdörr på en.
Jag har själv nekat en -99 som såg nästan likadan ut som den du har på sidorna.

Det enda jag tycker man kan belasta MB för på denna bilen är det som kryper ovanför midjelisten på dörren, allt annat vill jag påstå har ägaren till stor del kunnat orsaka p g a dålig skötsel.
Färgen har släppt på de ställena och det kan knappast MB lastas för.

Dörren har nog kunden slagit upp o slagit av färgen på, annars skulle man kunna tänka sig att flera dörrar är likadana o inte bara förardörren.
Det är ju den dörren som öppnas/stängs mest o således utsätts för störst risker att skadas just i bakkanten och på den mest utskjutande delen av dörren som först får kontakt med ex. vis andra bilar på en parkeringsplats eller väggar i ett garage (p-hus).

Vad gäller tröskelrosten KAN (märk väl KAN) det vara så att ett litet gruskorn (eller annan skit) har suttit på tätningslisten på dörren o när dörren är stängd o bilen är i rörelse så rör sig detta mot vartannat och kan mycket väl skava hål på lacken o sen är det kört om man inte gör något i tid.

Kan det även vara så att den är delvis omlackad?

Du har i a f ett jättejobb framför dig, Speedman.........

Edit:
Rostskyddet förbättrades fr o m andra halvan av 2001, vill jag minnas att jag hört av MB-freaksen.
F-n tro´t..........


Detta inlägget har redigerats 2007-10-17 17:08:41



Postad 2007-10-17 19:07:33Speedman, Alvesta
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04
Läst 11611 gånger 
Bustorp:
Man hade kunnat hoppas det vore som du säger bustorp, men tyvärr är Mercedes sjukt dåliga hur man än sköter dom:(
Saken är den att på ytan ser det kanon ut på sina ställen, så börjar man slipa så ser man det redan börjat komma under färgen utan lacken börjat resa sig, ÄN.

Men hålelr också med dig, bilen är inte något vidare skött. Kolla på Lj:s och Projekt så ser du hur rätt du har.

Dörren har inga hål i lacken så det har krypit under lacken.

Rostskyddsförstärkningen komemr efter mitten på -03 och framåt, på personbilar. Vitobilarna är fortfarande rena skräcken!!:( Förra året lagar jag upp halv Vito -06. Inget byttes, men slipade hål innan rosten försvann på bakskärmen under dörrskenan.


Postad 2007-10-17 20:52:12bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 11597 gånger 
Nja, riktigt så kass som du beskriver är de ju inte.
Jag har visserligen bara koll på några E-karosser här, men det är långt ifrån alla som blir lika kass, eller hur?

Syns det att det inte kommer från skador på bakkanten på dörren? Ser du det i all rost?
Förresten, när började MB med vattenbaserade färger? Var inte det i samma veva som rostproblemen började dyka upp?

Vitona har jag inte så stor koll på, men har det inte varit rost så har det varit elektronikproblem (tankmätare, centralvarningssystem m.m.) eller motorproblem (sexorna) har jag sett.




Postad 2007-10-17 21:33:39Speedman, Alvesta
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04
Läst 11591 gånger 
Ok. Jag har en annan syn på det hela då man jobbade med bilmärket så länge som man gjorde.
Ex: Skulle laga upp en S-klass -01(kostade strax över 600.000:- ny). Blästrade hundbenet på bakskärmen, bakom lilla listen. Det gick hål så jag fick knacka egen plåt och svetsa dit en ny.
Annat ex: Blästrade i takkant på en E-klass -00. Gick hål så jag fick även här knacka egen plåt och svetsa dit. Plåtstorlek på 80*100mm.

Jadå, klart man hade sett det isåfall. När man jobbat som bilplåtslagare/lackerare i 10 år så har man öga för skador.

Vet ej exakt när Merca började med vatten, men säkert som du säger, i samband med rosten uppstod.


Detta inlägget har redigerats 2007-10-17 21:36:54



Postad 2007-10-18 21:03:35Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 11568 gånger 
Ja Speedman, har du jobbat så länge så har du nog koll. Låter fruktansvärt illa skadorna du sett, oavsett hur fordonen varit skötta. Enda grejen är väl kanske att du just bara hållit på med MB och då inte kunnat jämföra rakt av med andra bilmärken?


Postad 2007-10-19 10:13:24Speedman, Alvesta
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04
Läst 11548 gånger 
Speedo:
Jodå, har jobbat som bilplåtslagare på flera märkesverkstäder, som Peugeot, Ford, Jaguar, Mazda, Audi, Skoda, Vw, Bmw, Porsche och Nissan. Men Mercedes är det absolut näst värsta jag sett. Förrutom Skoda felicia.
Men ska man ens behöva jämföra Mercedes prisklassen med en Skoda felicia?:)


Postad 2007-10-19 15:51:37bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 11537 gånger 
Speedman:
Har du jobbat på 11 olika plåtverkstäder?????
Eller är det märkesverkstäder som har fler än ett märke?
Vw/Audi/Skoda, BMW/Peugeot osv..

Var står Ford, Peugeot resp. BMW på din "skala"?
Vilken är totalt sett den bästa du jobbat med?
Sämsta vet vi ju redan......

Skulle vara intressant att veta, i a f för mig som aldrig jobbat med plåt på det viset.


Postad 2007-10-19 21:41:33Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 11527 gånger 
Okey, inte dåligt... Hur var Mazda föressten? Har väl inte direkt bra rostskydd tyvärr...


Postad 2007-10-19 23:18:08bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 11519 gånger 
Mazda var nog inte ens med på kartan, Speedo. ;)

Skojar bara, men ser man på din så ser man också att det inte gäller alla 626:or, precis som jag vill säga att det inte gäller alla E-klass Mercedes.
Precis som man också ser på min Jetta från -84 som ALDRIG är rostlagad i karossen.
BMW:n från -87 är framskärmarna bytta, det är allt, inget annat i karossen.

Det gäller inte ALLA....jag tycker det är väldigt viktigt att få fram.
Man målar gärna upp en bild som säger att det drabbar ALLA bilarna i den o den årsmodellen, eller den o den modellen, men så är det självklart inte.
Frågan är, varför skiljer det mellan de specifika fordonen o hur får man veta det?

Speedo, du har ju säkert mött ett duktigt (jag upprepar, duktigt) antal Mazdor av snarlik årsmodell som knappt hängt ihop, elller hur?
Precis som jag mött många Jettor eller E28:or som man skulle vilja skicka till "den sista vilan" så fort som möjligt, eller hur?
Men det finns de som ändå inte förtjänar det dåliga ryktet som man generellt ger modellen.
Vad beror det på?
Varför överlever dessa stackare?
Vad gäller min Jetta så har den definitivt inte varit utsatt för någon förebyggande rostskyddsbehandling i a f. Det kan jag säga.
Däremot har den varit väldigt väl omhändertagen under de åren den tillhörde den förra (första) ägaren. Jag försöker göra vad jag kan för att behålla den i samma skick som var tanken från början.
Det måste väl ändå ha viss betydelse för kvarlevnaden av fordonet, oavsett om det står Mercedes eller Mazda i nosen på vederbörande?



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014