Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Fabriksny bil och lackkonservering.




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Novisen - 2003-08-09 19:25:27
Läst 7017 gånger 
Jag har beställt en ny bil och försäljaren rekommenderade att jag skulle lackkonservera bilen före lev.
Eftersom jag inte har någon kunskap i ämnet så tyckte jag att det lät bra.
Efter att ha läst vissa inlägg här har jag dock börjat tveka.
Var det en bra ide eller?


Inskickad av CRV - 2003-08-09 20:46:52
Läst 7012 gånger 
Hej Novisen!

Ja, som du har sett så finns det många OLIKA åsikter om detta ämne. Om man gillar lackskydd eller inte beror bla på personlighet. En del tycker att det är riktigt kul att vaxa bilen 3 ggr/år själva, medan andra värdesätter lyxen av att få bilen fixad av ett proffs tex 1 gång/år och däremellan lägga ned ett minimum av tid och energi.

Angående ny bil:
För det första skall man ju kolla att bilmärket överhuvudtaget rekommenderar (eller tom godkänner) lackskydd. För vissa märken gäller inte lackgarantin och för lackförseglingar som täpper igen porerna kan det finnas restriktioner gällande hur tidigt det får läggas. Men det är väl OK här om försäljaren rekommenderar det (?).

Sedan finns det ju fördelen att du slipper betala den tidsödande och därför dyra poleringen och istället klarar dig med enbart lackskyddet. Det kan med andra ord inte vara tal om sååå mycket pengar väl??? Det kan bli lika billigt (eller dyrt…) att behandla bilen i tre år, som att helt vänta tre år och sedan lämna in den för polering + lackskydd kanske?

En nackdel, som jag ser det, är att du riskerar att "binda upp" dig för återkommande behandlingar. Inget tvång såklart, men om du inte tänker fortsätta lackskydda den - varför inte sköta den själv från början? Kolla med firman vad detta kommer att kosta dig under den tidsperiod du tänker behålla bilen! Verkar priset OK för dig?

Vilket lackskydd skall förresten läggas på? Och vad vill de ha?

/CRV (som precis har lagt på ett lackskydd själv – nu står pärlan och härdar…)




Inskickad av Novisen - 2003-08-09 21:26:52
Läst 7008 gånger 
Tack för svaret CRV!

Jag lider tyvärr av latmask och vill skydda bilen mot mig själv.
Det jag behöver är en bil som kräver minimalt med arbete.
Om jag kan komma undan med bara en avspolning med högtryck så blir jag lycklig.
Priset för mitt lackskydd blev 1900:- men i brist på kunskap så frågade jag aldrig vad det var för typ av lackskydd.
Jag hoppas för min egen skull att latmasken försvinner när jag ser den nya pärlan stå och glänsa för första gången framför huset.
Men latmask brukar vara svårt att bota ;-)

Om jag lämnar bilen årligen för lackskydd, hur mycket arbete måste jag lägga däremellan och vad ska jag fokusera på att göra.
Kan det räcka med högtryckstvätt med något milt medel?



Inskickad av CRV - 2003-08-10 09:26:27
Läst 7003 gånger 
Hej igen,

Fråga absolut om vilket lackskydd det är, vad det tål (avfettningar etc), hur bilen skall skötas efter behandlingen, vilka gatantier som finns, när bilen skall efterbehandlas, vad det kostar etc.

Dina tvättfrågor beror mycket på lackskyddet, hur mycket/var du kör, bilens färg, dina krav på finish etc. Sök på några trådar om "tvätt", tex " Kan jag sköta min bil så här?" och "Sköta ny lack".

Tillägg: Den ev härdning som lacken måste genomgå kan mycket väl redan ha gjorts från det att bilen produceras tom att den är hos handlaren och levererad. Ditec tror jag rekommenderar en månad från lacktillfälle till lackkonservering.

Observera att det är skillnad om det är en omlackad yta, då kan längre tid krävas (färgfirmor rekommenderar minst 90 dagar). Fabrikslacker härdas nämligen i ca 70-80 grader. Se också tråden "Ny bil".

Lycka till!

MVH/CRV



Inskickad av Novisen - 2003-08-13 21:05:18
Läst 6958 gånger 
Hej igen

Jag träffade killen som gjort förseglingen idag när bilen levererades.
Det är silverseal som lagts på.
Han rekommenderade att jag skulle göra behandlingen en gång per år.



Inskickad av crubrandt - 2003-08-14 22:26:04
Läst 6926 gånger 
Hur mycket jobb du får lägga på tvätt beror på hur skitig din bil blir och vad för sorts smuts det är.Silverseal läggs i två steg 1.silversealen som härdar med hjälp av 2.Platinum som är ett vax.Det är Platinum som läggs på när du gör en efter behandling.Du kan använda avfettning när du tvättar det nöter på Platinum hinnan lite mer bara.Det räcker oftast att spola och svampa bilen iallafall på sommaren.Gör du efterbehandlingen så håller lackskyddet längre.Det är ett bra lackskydd



Inskickad av Pette - 2003-10-03 16:19:36
Läst 6846 gånger 




Inskickad av Pette - 2003-10-03 16:22:04
Läst 6845 gånger 
Detta inlägget har raderats d?det strider mot forumets policy, eller av annan anledning önskats raderas.


Detta inlägget har redigerats 2003-10-03 22:21:14




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014