Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Avfet./Rubbing/Polish/Vax på sliten lack




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av compwell - 2003-09-17 16:04:41
Läst 9889 gånger 
Jag har en vit Ford Fiesta från 92 där lacken är rejält oxiderad och matt. Det finns också mycket tjärfläckar på bilen, både på lacken och på fönsterrutorna. Frågan är nu hur jag gör bäst för att få bilen i bra skicka.

Tvätt
Att bilen skall tvättas noga har jag förstått.

Avfettning
Då jag har mycket tjärfläckar så är frågan om jag skall göra avfettning först och vilken typ/fabrikat som jag skall användas?
Eller om jag lika enkelt kan ta bort dessa tjärfläckar med min rubbing och hoppa över avfettningen?
Hur får jag bäst bort tjärfläckar från fönsterrutorna?

Polermaskin
Jag har inte tillgång till någon polermaskin och har ingen tanke på att införskaffa detta. Dock har jag sett att det finns polerset för montering på borrmaskin. Jag förstår om det är många som skrattar åt detta polerset då det inte är något proffsverktyg och kanske mest ett skämt, men frågan är då jag har en så pass gammal bil som 92 så kanske detta verktyg duger utmärkt för att jobba upp en snygg yta? På så vis får jag lite hjälp och slipper gnugga allt själv.

Rubbing
Som jag nämnde är lacken rejält oxiderad och matt så jag förmodar att jag måste använda en rubbing.
Kan jag då använda Sonax rubbing och "polerset för borrmaskin" och få ett godkännt resultat?
Eller måste jag ta för hand? I detta svar skall man beakta att det är en hyfsat gammal bil så det behöver inte bli ett superbra resultat men väl godkännt såklart.

I övrigt vad det gäller rubbing typ Sonax, så är det under påförandet som jag får bort fläckar och jobbar upp en yta?
Eller skall detta bara strykas på lite lätt för att sedan få bort fläckar och jobba upp en yta efter att rubbingen har torkat några minuter?

Polish & Vax
Efter att man tagit rubbing, måste man sedan använda någon typ av polish som grund innan man lägger ett flytande hårdvax typ Sonax?
Eller kan man lägga flytande hårdvax direkt?

Tacksam för alla svar!

Mvh
Rikard "Novis som behöver Expertis"


Inskickad av CRV - 2003-09-17 19:58:26
Läst 9840 gånger 
Hej Rickard,

Några kommentarer till dina frågor – mer info finns i artiklarna på Stacken.

Avfettning
*** Då jag har mycket tjärfläckar så är frågan om jag skall göra avfettning först och vilken typ/fabrikat som jag skall användas? Eller om jag lika enkelt kan ta bort dessa tjärfläckar med min rubbing och hoppa över avfettningen?
Hur får jag bäst bort tjärfläckar från fönsterrutorna?
- Försök att få bort så mycket som möjligt genom att lägga kallavfettning nedifrån och upp på torr bil. Spola sedan noga med högtryck. Svåra fläckar tas allra bäst med tjärborttagning. Tips på bra medel hittas i tråden: ”Minitest av asfalts- och tjärborttagare”. Behöver du mer detaljer så kolla artiklarna på Stacken.

Polermaskin
*** Dock har jag sett att det finns polerset för montering på borrmaskin. Jag förstår om det är många som skrattar åt detta polerset då det inte är något proffsverktyg och kanske mest ett skämt, men frågan är då jag har en så pass gammal bil som 92 så kanske detta verktyg duger utmärkt för att jobba upp en snygg yta?
- Polerklotet anser jag i stort sett vara värdelöst om man jämför med en riktig polermaskin. Man kan få hjälp med att polera bort intorkat vax, men för själva poleringen är det MYCKET dåligt. Polering bygger på att en viss friktionsvärme byggs upp och detta åstadkommer inte polerklotet.
Satsa hellre på en billig oscillerande polermaskin som kan anpassas till att hantera skumgummirondeller. Ju äldre bil och ju sämre lack ju mer behov av en polering.
Vill du inte investera i en maskin så köp ett par polerrondeller av skumgummi på tex Autoexperten – de fungerar bra att använda för hand också. Men det blir slitigt om det är en nedgången lack…

Rubbing
*** Som jag nämnde är lacken rejält oxiderad och matt så jag förmodar att jag måste använda en rubbing.
Kan jag då använda Sonax rubbing och "polerset för borrmaskin" och få ett godkännt resultat?
Eller måste jag ta för hand? I detta svar skall man beakta att det är en hyfsat gammal bil så det behöver inte bli ett superbra resultat men väl godkännt såklart.
I övrigt vad det gäller rubbing typ Sonax, så är det under påförandet som jag får bort fläckar och jobbar upp en yta?
Eller skall detta bara strykas på lite lätt för att sedan få bort fläckar och jobba upp en yta efter att rubbingen har torkat några minuter?
- Rubbing finns i flera typer, men i huvudsak jobbar de med olika slipmedel och/eller kemi. I vilket fall så är det själva inpolerandet som skapar friktionen och jobbar in rubbingen i lacken. Efter poleringen kan man tom tvätta av polermedlet mha högtryck. Man vill absolut inte riskera repor genom att köra polering med intorkat polermedel. Är du osäker så kolla tex mina väldiga ”naiva” = detaljerade råd på http://www.cms-internet.com/carcare/crv1.asp.
Kör du för hand och har en så pass dålig lack så hade jag satsat på en grövre rubbing än Sonax flytande. Det finns många, men de jag har i hyllan är bla Turtle Polishing Compound och Lahega Moment 11.

Polish & Vax
*** Efter att man tagit rubbing, måste man sedan använda någon typ av polish som grund innan man lägger ett flytande hårdvax typ Sonax? Eller kan man lägga flytande hårdvax direkt?
- Det kan variera, men vanligen behöver man ett mellansteg, då en grövre rubbing ger finare repor och ev polerrosor som behöver poleras ned med ett finare polermedel. Flytande hårdvax är i princip bara en försegling och kräver en ”perfekt” polerad yta innan applicering.

I ditt fall så kör absolut med tre steg: grövre rubbing, tex Sonax polish (som är ganska tufft polerande jämfört med andra vaxpolish) eller en lackrengöring/cleaner och sist Sonax hårdvax. Skall du köra för hand så ta mycket god tid på dig så att du orkar polera så mycket som krävs för att få lacken fin.

Missa inte att söka på gamla trådar. Annars missar du en mängd bra tips (som man inte orkar upprepa…).

Lycka till med polerandet!

Med vänlig hälsning/CRV

P.S. Fiesta –92 – då kan det finnas rostproblem… (?)
Tips finns under Rostskydda själv!






Inskickad av compwell - 2003-09-20 13:32:22
Läst 9770 gånger 
Ett stort tack för dit svar CRV!

Jag har dock ett par följdfrågor som jag hade varit tacksam om jag fick svar på.

Jag har provat på en liten bit på huven för att se & känna resultatet. Jag har:
Tvättat
Tagit ”insects remover”
Tagit tjärborttagare
Polerat med rubbing
Polerat med polish

Om jag då tittar på lacken så ser det såklart mycket bättre ut än tidigare men man ser små, små prickar som inte har gått bort. Vissa av dessa små prickar är rostfärgade och vissa är svarta.
Hur gör jag för att få bort dessa prickar?
Kan detta vara ”flygrosten”?

Om man känner på ytan så känns den glatt och fin, men det känns även lite småknottrigt.
Vad kan detta vara och hur får jag bort det?
Finns det något medel att använda?
Eller får jag helt enkelt polare hårdare?
Eller är det något jag får leva med då jag inte använder polermaskin?

Tack för hjälpen!

Mvh
Rikard




Inskickad av CRV - 2003-09-20 16:56:39
Läst 9744 gånger 
Svårt att ge råd utan att se lacken, men vi gör ett försök:

Flygrost och andra metallpartiklar är ibland mycket svåra att få bort. Det finns två bra lösningar: produkter med oxalsyra (mest för proffs?) och speciella lerklosser. Båda kan kräva lite handlag för att lyckas med.

De svarta prickarna kan vara rester av tjära/asfalt. De kan också sitta hårt.

Jag brukar vanligen få bort båda typerna med tjärborttagare och sedan rubbing. Jag hade testat att med en Topz gnuggat med tjärborttagare ordentligt på de svarta prockarna. Och testat med Topz och grövre rubbing (Sonax flytande rubbing kanske inte är tuff nog till detta) på flygrosten. Du undviker då att belasta områden runt prickarna med behandlingen, bra då det finns en viss risk för repor.

En polermaskin gör givetvis ett effektivare jobb vad gäller detta - men egentligen vill man få bort dessa INNAN poleringen för att inte få repor pga smuts på polerrondellen.

Knottrigheten kan ju bero på tuffa fläckar som kåda (som knappt syns, men känns och som vanligen tas bort av Tjärborttagningen), små stenskott etc. Förutom stenskotten så bör du kunna få en
jämn yta även med polering med handkraft. Men det kan behövas en bra polerkudde, mycket kraft och tid...

Lycka till/CRV





Inskickad av compwell - 2003-09-22 17:11:12
Läst 9692 gånger 
Än en gång tack för dit svar CRV!

Det går framåt för mig. Jag provade igen med att ta tjärborttagare och även att gnugga men det hjälpte tyvärr inte. Det blev dock bättre efter att jag kört en gång till med rubbing med mycket kraft och tid precis som du skrev. Så det känns som jag hade behövt ett rubbing som var strået vassare än Sonax för att även få bort mina små fläckar. Vad kan du ge för förslag på en bra rubbing som är strået tuffare än Sonaxs?

En annan sak, om jag nu inte sätter skydd på mina lister i form av tejp, vad skall jag smörja in dem med innan jag börjar? Eller räcker det att jag kör någon "bumper cleaner" efteråt för att få dem rena?

Än en gång tack för hjälpen!

Mvh
Rikard




Inskickad av compwell - 2003-09-22 17:14:18
Läst 9680 gånger 
Ledsen CRV jag såg att du hade svarat på min fråga om bättre rubbing i ditt första svar. "Turtle Polishing Compound och Lahega Moment 11"

Mvh
Rikard



Inskickad av compwell - 2003-09-22 17:26:42
Läst 9665 gånger 
Ledsen CRV jag såg att du hade svarat på min fråga om bättre rubbing i ditt första svar. "Turtle Polishing Compound och Lahega Moment 11"

Mvh
Rikard



Inskickad av CRV - 2003-09-26 18:21:37
Läst 9617 gånger 
Maskeringstejp är värt besväret - och behövs absolut om man kör med maskin.

Valfritt vinylglansmedel minskar dock problemen med intorkat vax på plastlisterna.



Inskickad av Pette - 2003-10-03 16:55:34
Läst 9572 gånger 
Detta inlägget har raderats d?det strider mot forumets policy, eller av annan anledning önskats raderas.


Detta inlägget har redigerats 2003-10-03 22:20:01




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014