Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : För sent rostskydda/åtgärda rostskydd?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2004-03-30 08:18:52dl_4711,
Medlem p?Stacken sedan 2004-03-30
Läst 8646 gånger 
Hej

Är ägare till en knappt två år gammal japanare som redan börjat rosta, trots hyfsad Svenssonskötsel. Tyvärr gjorde jag ingen rostskyddsbehandling när bilen var helt ny.

Lite antydningar till rost under bilen har jag sett tidigare, men vid senaste tvätten upptäckte jag dessutom att själva lacken verkar rosta. Alltså, jag har en mängd små rostfläckar som verkar ligga i/på lacken och inte i plåten (runt stenskott och liknande). Läste något tidigare medel om att man kunde prova dioxmedel, vad är det för något?

Min egentliga fråga är om det är för sent att lämna in bilen till rostskyddsproffs nu? Blir jag bara ännu mer lurad då (dvs de tar glatt betalt, lägger på något skydd men det gör ändå ingen nytta eftersom rosten redan fått grepp) eller kan det vara ett sätt att förhindra att det går längre? Kan de åtgårda lackrost av ovanstående typ utan omlackning? Hur dyrt är det?

Någon annan rekommenderad väg att gå? Rostskyddsgarantier och liknande har jag inga stora förhoppningar om, men det är ju för djäkla dåligt att en bil lackrostar innan den är ens två år gammal... eller?

/okunnig tacksam för svar


Postad 2004-03-30 22:15:33CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 8604 gånger 
Hej,

Det vore intressant att veta vilken bil det gäller... Flertalet bilar från Asien och USA har tyvärr katastrofalt dåligt rostskydd och behöver i princip grundutrustas med rostskydd. Flera japanska bilar behandlades innan i svenska hamnar - vilket förbättrade tåligheten mot svenskt klimat och salt betydligt, men en del har slutat (tex Toyota).

Dina rostfläckar är förhoppningsvis dubbrost som bara är flisor etc från dubbar som fastnat på lacken och rostat. Det är alltså inte bilen som rostar och dubbrosten kan tas bort, tex med claybar, oxalsyra eller med polermedel om man är försiktigt och inte repar lacken (sök på gamla inlägg).

Rost under bilen behöver inte vara akut - det kan vara ytrost på bärande delar som inte kommer att bli mer än just ytrost inom en överskådlig framtid. Men det kan också vara begynnade problem om det är på mer känsliga ställen. Låt en kunnig vän eller rostskyddsfirma kolla.

Rostskyddsbehandling är alltid bäst i förebyggande syfte, men efter två år skall det normalt inte hunnit få ett sådant fäste att inte en behandling gör stor nytta. Jag hade åkt till en firma med fiberoptik och låtit dem kolla igenom bilen noga och komma med behandlingsförslag. Tänker du behålla bilen så kan 5000 kr i behandling vara väl investerade pengar (om du inte vill behandla själv med de råd som du finner på Stacken).

Lycka till och återkom gärna med besked om hur det går.

MVH/CRV


Postad 2004-04-01 11:36:20dl_4711,
Medlem p?Stacken sedan 2004-03-30
Läst 8568 gånger 
Hej

Tack för svaret.

Min bil är en Suzuki XL7.

Jag har varit hos den bilvårdare där jag råkar ha personalrabatt och han säger att rostplupparna går bort med polering. Så det kommer jag åtminstone att kosta på bilen.

Vad är rimligt att betala för handtvätt + polering + handvaxning hos ett proffs?

Funderar på om jag ska försegla och kanske till och med rostskyddsbehandla när jag ändå lämnar bilen. Velar lite där.


Postad 2004-04-01 19:17:13CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 8555 gånger 
Tänker du behålla bilen så kosta på den en rostskyddsbehandling. Prioritera detta före ett lackskydd (slutsats efter stor debatt på annat forum).
Prickarna och poleringen kan du fixa själv med råden här - visserligen gäller det samma för rostskyddet. Men med en så rostkänslig bil så hade jag lämnat in den för en riktigt noggrann behandling (om du tänker långsiktigt...).

Lackskydd gör bilen mer lättskött och tycker man det är värt pengarna så är det bra. Man kan dock lägga vissa lackskydd själv.

Suzuki XL7 tillhör de rostkänsligaste bilarna på marknaden:
"Även inuti de bärande balkarna under Suzuki Grand Vitara fann rostexperten bruna härdar.

På vissa ställen fanns spår av rostskyddsmedel och där var plåten frisk. Ett stenskott på motorhuven hade redan börjat frätas, vilket tyder på att karossens galvade lager är mycket tunt. Det finns gott om lagringsplatser för salt, våt smuts. Innerskärmarna bak lämnar en kraftig, öppen hylla i skärmkanterna. De bakre skärmbreddarna går ut över dörrarna och innanför kanten samlas lort som inte försvinner i en snabbtvätt utan måste skrubbas bort för hand. I dörrarna finns ett vagt försök till vaxbehandling, men det är långt ifrån övertygande. Slitskyddet på underredet är dock välgjort.Längst bak hänger en bränsletank av plåt. Den är klädd med en skyddsplåt som blir en hylla för grus och smuts.

Inte heller Suzuki Grand Vitara når över det sämsta rostbetyget ett."


Postad 2004-04-02 10:04:34dl_4711,
Medlem p?Stacken sedan 2004-03-30
Läst 8531 gånger 
Jo, jag är medveten om att bilen har dåligt rostskydd. Det var med i beräkningen redan vid köpet.

Det får nog bli en rostskyddsbehandling. Men det får bli framåt hösten, för tillfället nöjer jag mig med polering.

Tack för svar och åsikter.



Postad 2004-04-24 17:14:06CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 8357 gånger 
En hel del bra info kring rostskydd hittas på http://www.dinol.se/. Kolla tex under "Varför rostskydda" - länkar längst ned.

MVH/CRV



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014