Stackens bilvårdsforum |
|
Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.
|
Postad 2005-12-20 12:21:08 | herge, Lund Medlem p?Stacken sedan 2005-12-19 | | Läst 7003 gånger | | Kan man köra samma procedurer d.v.s. t.ex. använda en Flex roterande och köra rubbing->polish->vax oavsett om man har klarlack eller inte ovanpå lacken? Har en gammal röd BMW från -92 som jag faktiskt är lite osäker på om den har klarlack eller inte och fick tipset att ta lite rubbing och gnida för att se om det fastnade färg på trasan. Ska man kanske ta det lite lugnare med rubbingen om man saknar klarlack?
|
| Postad 2005-12-20 13:25:21 | bustorp, Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01 | | Läst 6999 gånger | | Om bilen inte är omlackad så har den med 90% säkerhet inte klarlack.
Jag skulle rekommendera att du kör med en oxidlösare i st f rubbing om det är oxid o mindre repor du har. Ex.vis Smartabs Buffer 2000 (har kanske bytt namn nu i år). Den är supereffektiv på oxid och slipar inte som "vanlig" rubbing. Sök lokal säljare på www.smartab.com
Polish o vax är svårt att köra med roterande maskin då det är lätt att få polerrosor p g a maskinens cirkulerande rörelse. Det bästa är om du till det använder en dubbeltrissa. Dom finns att köpa billigt numera. 3-400:-.
Du kommer att ha mycket glädje av den även framledes då du kan använda den både till finpolering o vaxning. Till grövre polering och kraftig oxidborttagning är den dock för klen.
|
Postad 2005-12-20 14:11:09 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 6994 gånger | | Herge i Lund:
Detta har varit en mycket flitigt diskuterad fråga (sök gärna). Det verkar ju logiskt att det är en ENORM skillnad med och utan klarlack då flera produkter görs för lacker med eller utan klarlack.
SAnningen är dock att inga proffsprodukter har denna uppdelning och färre och färre konsument produkter. Klarlack är ju lack utan pigment. Alltså finns det ingen fundamental skillnad - tjockleken kan desutom vara densamma.
Men anledningen att vissa proffsmedelstillverkare anser att man skall vara MER försiktig med grövre polering av klarlackade bilar är att fina repor kan förstärkas optiskt pga klarlacken (de bryts ju annorlunda). Men å andra sidan blir lackerna tåligare mot oxidation (nedbrytning pga UV-strålning etc).
Testar gör du lämpligast i en dörröppning så att du inte gör en "fläck" om du mot förmodan gnuggar för hårt. Får du röd färg i trasan efter ett tag så har du inte klarlack.
MVH/CRV
|
Postad 2006-01-03 22:20:39 | herge, Lund Medlem p?Stacken sedan 2005-12-19 | | Läst 6939 gånger | | Sådär då var det gjort! Köpte mig en billig roterande på biltema samt smartabs polish + hårdwax och SONAZ hårdwax och började. Till att börja med så tog jag bagageluckan och stod ganska länge för att vara säker på att all oxid försvann. När jag sedan kollade på trissan så hade den faktiskt blivit lite röd så jag bestämde mig för att inte stanna riktigt lika länge på samma ställe på resten av bilen. Gick igenom hela bilen och resultatet är klart mycket bättre men jag har lite frågor.
1. Hur länge ska man köra fram och tillbaka på en yta? Ok det kanske är svårt att säga men nu gjorde jag det kanske 3-4 gånger snabbt fram och tillbaka bara d.v.s. väldigt lite.
2. Det var EXTREMT svårt att få det bli lika putsat överallt. När man flyttade sig fram till ett nytt område så kunde man ibland se skillnad mot det nya och det föregående området (efter det var klart och då speciellt på taket). Några tips på hur fasen man ska gå till väga för att få en "smooth" yta?
3. Hur många rondeller behöver man? Hade 3x2 stycken och de fick jag tvätta ungeför 300000 ggr så man kanske borde ha fler!? Hur smutsiga kan de vara?
4. Köpte en gul skummgummi-liknande polertrissa på micro men när jag använde den så blev lacken väldigt matt igen. Ska inte dessa polera ännu finare?
5. Efter allt polering med polishen så var det dags för vax. Jag började då återigen med bagageluckan och lite SONAX hårdwax. Ska detta vara helt flytande som vatten? Blev mycket förvånad och resultatet var HELT åt skogen. Lacken blev extremt flammig och det gick inte få bort stora delar av waxet så jag smetade över allt med lite billigt biltema wax som jag hade liggandes och vips så blev det mycket bättre. Varför bev det så konstigt?? "okompatibla" produkter?
|
Postad 2006-01-04 00:38:55 | Lindfalas, Karlstad Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02 | | Läst 6933 gånger | | Meddelandet borttaget!
|
Postad 2006-01-04 08:19:42 | kenj, Karlskoga Medlem p?Stacken sedan 2003-12-06 | | Läst 6928 gånger | | Herge: Vilken maskin köpte du på biltema som var roterande?
Mvh//Jerker
|
Postad 2006-01-04 09:48:30 | Porta, Piteå Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04 | | Läst 6924 gånger | | Jag tror att felet beror på att du rubbade med Smartabs polish, den är på tok för klen för jobbet. Flammet är just som ngn sa pga att underarbetet är för dåligt, ytan är inte rengjord ordentligt.
Testa ngt annat medel med lite mer bett så blir det nog bättre.
Gör om gör rätt ;-)
|
Postad 2006-01-04 10:47:26 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 6918 gånger | | Herge: Du menar inte en oscillerande? Det är ju den lämpligaste nybörjarmaskinen.
Porta har rätt - du har inte lyckats polera lacken fri från oxid än - hårdvaxet skall bara försegla en "perfekt" yta. Annars blir det flammigt.
Om du nu har en dubbelhuvuds oscillerande från Biltema så kör med deras gula (tillklippta) rodeller och en cleaner (tex Turtles röda eller Biltemas röda - den för metallic är för mild). Kör sedan noggrannt och sakta över ytan (kolla gärna artiklarna under Läsvärt).
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
Som man kan förstå från namnet har en gummiklubba ett huvud som är tillverkad av, eller belagt, med gummi samt ett hållbart handtag i trä eller plast. I jämförelse med vanligare hammare är huvudet på
...
| Läs mer här |
© Stacken 1997 - 2014
|