|
|
Alla kan inte bli lika duktiga som proffsen på att rekonditionera bilar.
Men Stacken ger dig en liten inblick i hur de jobbar.
|
|
|
I detta steg så är det viktigt att man rengör bilen från lös smuts som damm och partiklar. Dessa försvinner ganska lätt vid tvätt med vanligt schampo och svampning eller högtryckstvätt. Man vill även få bort fetare smuts som asfalt, tjära, tectyl, olja etc. För att ta bort denna typ av smuts måste man använda ett avfettningsmedel. Använd gärna ett effektivt avfettningsmedel, då tar man även bort rester av gammalt vax från bilen. Avsköljningen görs med fördel med hjälp av högtryckstvätt. Om en helrekonditionering sak göras så passa även på att tvätta övriga delar av bilen, som motor, fälgar, hjulhus etc.
Läs mer om avfettning och rengöring under menypunkten Biltvätt på Stacken.
|
|
|
Dessa steg bör gås igenom för att man lättare ska kunna välja rätt produkter att arbeta med.
Börja med att kontrollera om lacken är en solidlack och om den har ett lager med klarlack. Detta är viktigt för att avgöra vilken typ av rubbing som ska användas. Är det metalliclack så har den även ett lager klarlack överst. Men om det är en solidlack så häll ett par droppar rubbing på lacken och polera med en vit polerduk. Om lacken färgar av sig på duken så har bilen ett konventionellt lacksystem. Om det inte färgar av sig så finns det ett lager klarlack på lacken.
Nästa steg kan vara att kontrollera tjockleken av lacklagret. Detta görs i väldigt små enheter, t.ex mils, som är tusendelar av en inch eller my. Mätningen göres med speciellt instrument. Mät på flera ställen av bilen. Man ska aldrig polera bort mer än 0.5 mils, särskilt inte från en klarlack.
Avgör lackens kondition genom att kontrollera de horisontella ytorna. Kolla efter hur oxiderad lacken är, repornas djup, polerrosor och se efter andra föroreningar.
|
|
|
Att beskriva hur själva rekonditioneringsarbetet går till hos proffsen kan man inte göra på en sida som denna. Min erfarenhet säger mig att det finns lika många sätt att arbeta på som det finns rekonditionerare. Jag ska dock försöka att kort tala om vissa riktlinjer som man har att tänka på under en rekonditionering.
Poleringsarbetet sker nästan uteslutande med hjälp av polermaskin. Ofta kräver poleringsarbetet ett par olika steg. Man använder först ett grövre slipmedel för att ta bort repor och oxidation. Vid mycket svåra repor och föroreningar så kan man använda sig av vattenslipning. Man bör dock här vara mycket uppmärksam så att man inte avlägsnar för mycket färg.
Ett finare polermedel användes sedan ofta för att ta bort finare repor och de märken som kan uppstå av det grövre medlet, man kallar dem polerrosor.
Här följer lite tips för poleringsarbetet.
Maskera vindrutan, för att förhindra stänk av polermedel. Maskera även torkarbladen. Lister kan skyddas med ett vinylbalsam. Detta tar inte så lång tid och man tjänar in det mångfaldigt, emot att rengöra efter en rekonditionering. Använd så milda polerprodukter som möjligt. Annars sliter man onödigt mycket på lacken. Polera långsamt på områden som ej är större än en kvarts kvadratmeter. Tryck bara lätt med polermaskinen, och håll polertrissorna i ett flat läge mot lacken. (Annars får man mer polerrosor.) Ha kontroll på hur mycket av färgen som avlägsnas. Använd gärna mätinstrument. Var särskilt försiktig på upphöjningar och hörnor. Rensa polertrissorna regelbundet och använd ej utslitna trissor. Rensing görs lätt genom att hålla polermaskinen riktad neråt och med trissan bort från dig. Sätt igång den och dra med ett skarpt föremål, t.ex kniv, sågklinga, från centrum och ut ett par gånger. Blanda inte olika polerprodukter. Använd en torr och ren polerduk för att ta bort alla rester av polerprodukterna. Detta är särskilt viktigt om man ska vidarebehandla bilen med ett vax eller lackskydd.
|
|
|
Oftast vill man skydda ytan som man polerat upp. Detta göres med ett vax eller en lackförseglare. Görs ingen försegling så ligger porerna i lacken öppna och oxidationsprocessen startar omedelbart. Det finns många olika sorters produkter på marknaden. Vissa lägges på en gång, vissa två gånger, vissa ska härda, vissa ska blandas innan de appliceras. En del appliceras för hand och en del med maskin. Här måste jag hänvisa till bruksanvisningen från leverantören. Olika leverantörer kan du finna på Stackens länksida. Här följer dock lite generella tips för vaxningen/förseglingen.
Stå aldrig i direkt solljus när arbetet sker. Då kan produkten bränna in i lacken och missfärgningar uppstå. Använd produkten sparsamt. Se till att hela ytan täcks men lagret ska inte vara tjockt. Det blir bara mer oekonomiskt och överflödig produkt blir svårare att ta bort. Se till att produkten har torkat innan borttagningen sker. Ett bra tips är att använda en excentrisk polermaskin med en torr polerduk för att ta bort vaxet. Efter borttagning rengör lister och glasrutor. Se till att all intorkat överflödigt vax tas bort.
|
|