Vårputsning med CRV





Är det inte dags att vi flitiga forumsdeltagare slutar att bara snacka, och börjar ge lite mer handfasta råd och testa lite saker i praktiken?

Som en erfaren amatör, tänkte jag dela med mig av min första erfarenhet av Micros Pro Flex-maskin.

(Artikel ursprungligen från 2003, om någon undrar.)


Bakgrundsfakta

Uppgift: Polering och vaxning med Pro Flex. Test av preparat rekommenderade av forumsdeltagare på Stacken; Biltemas produkter, Teflonspray för plastlister & Polish för glasrutorna.

Tidsåtgång: ca 8h, men starkt beroende av ambitionsnivån…

Svårighet: Medel

Kostnad förbrukningsmateriel: ca 300 kr inklusive rondeller + ev lokalhyra

Utrustning med cirkapriser: Micros Pro Flex (1000 kr), hörselskydd, rondeller (4 x 39 kr), gummihandskar, kallavfettning (fr 29 kr), mikroavfettning (fr 29), supertvätt, bilschampo, tvättsvamp, hink, trassel, polerduk, maskeringstejp, rubbing (fr 29 kr), cleaner (fr 39 kr), vaxpolish (fr 39 kr), glaspolish (fr 79 kr), vinylglans (fr 40 kr).

Testobjektet är en ganska illa skött Volvo 855 -96.
Bilen har gått en bit över 20000 mil, står ute året runt, har aldrig vaxats och har enbart tvättats ett mindre antal gånger, mest i automattvätt.

Stenskotten har aldrig lagats och det börjar komma fram lite rost i dessa och kring handtaget på bakluckan.
Hela bilen behöver en ordentlig översyn, men till att börja med skall vi fokusera på lacken.

Otroligt nog ser bilen på lite avstånd riktigt OK ut.
Silvermetallic är onekligen en lämplig färg för den mindre bilvårdsintresserade!


Tvätta bort spåren av vintern

Personligen gillar jag att börja med en riktigt grundlig tvätt dagen innan, så att bilen hinner torka ordentligt (och jag hinner vila).

I detta fall var lacken gråsvart av asfalt, tjära, dubbrost etc och jag får ta i med hårdhandskarna (eller snarare gummihandskarna):

- Kallavfettning lades på med sprutmunstycke på torr bil nedifrån och upp till sidorutorna nederkant inklusive bakluckan.
Undvik att få petroleumbaserat lösningsmedel in i dörrarna då detta löser upp det vaxbaserade rostskyddsmedlet som förhoppningsvis finns där.
Efter detta väntar jag tills smutsen lösts upp (avfettningen får dock inte torka in och skada lacken).
Här tycker jag att det är bäst att gå runt och känna efter när all smuts är upplöst för att därefter spolades bort smutsen med en kraftig högtrycksstråle nedifrån och upp för att undvika att den upplösta smutsen rinner över områden där medlet fortfarande verkar.
Jag försöker ”hyvla” av smutsen på lacken genom att ha en liten vinkel, ca 45 grader, mot lacken.
Som alltid gäller det att lacken inte får vara varm och se till att medlet inte kommer ut i naturen! Kallavfettning kräver en oljeavskiljare och övriga alkaliska medel bör inte komma ut direkt i dagvattnet (bättre att vara på grusgång eller gräsmatta).


- Efter detta första steg ser bilen visserligen renare ut, men den tidigare kompakta svarta massan av småprickar har nu på vissa ställen övergått i en brunaktig hinna och i på vissa ställen ser man prickar som bara minskat i storlek.
Att nu på en våt lack spruta på kallavfettning ger sämre effekt, så låt oss börja med den kompletterande behandlingen (enligt samma arbetsmönster som ovan) med mikroavfettning för att få bort trafikfilm mm. Resultatet är nu bättre, men vill jag undvika att få en mängd asfalt och dubbrost i polertrissa måste jag avfetta bilen ytterligare.
Innan dess väljer jag att svamptvätta bilen för att undvika att repa lacken mer än nödvändigt när jag går på lacken med trasan.

- Eftersom bilen var mycket smutsig och det väller ut smuts ur lister och skrymslen använder jag bilschampo i hinken, men kompletterar med supertvätt direkt på svampen på de mest utsatta ställena. Detta steg avslutas med en avspolning av lödder och upplöst smuts.
Handtvätta alltid med en ren svamp och jobba från taket och nedåt. Använd mycket vatten (2-3 hinkar vid en handtvätt) och krama ur svampen efter varje tag innan den doppas i hinken.
Kolla också hela tiden att det inte finns sten eller grus i svampen.
Släng det sista vattnet i hinken då detta innehåller ”bottensats”.
Jag försöker alltid vara medveten om reprisken, oavsett om det är handtvätt, torrtorkning, borttagning av fågelspillning eller is på rutan.


- Normalt vore biltvätten klar, men som jag nämnde ovan var jag inte nöjd med avfettningen, utan jag valde att komplettera behandling med trasa och tjärborttagning respektive kallavfettning för att få bort all asfalt och dubbrost.
Detta visade sig nödvändigt då skrymslen dolde gamla avlagringar som krävde en kombination av mekanisk och kemisk påverkan. Viss försiktighet bör iakttas då smutsen lär innehålla gruskorn som kan repa lacken vid överdrivet gnuggande.
Mindre repor får jag acceptera för att få denna bil ren och jag planerar att kunna ta dom vid den följande poleringen.
Som avslutning tvingas jag tvätta bilen ytterligare en gång med svamp och avspolning på de ytor jag efterbehandlat med avfettning.
Glöm inte dörröppningar, frontspolier och andra svåråtkomliga (och lätt glömda) ställen och avsluta med hjulhuskanterna.

Denna tvättprocedur tog en bra bit mer än två timmar, vilket säkert kommer att föranleda kommentarer från en mindre förstående och kunnig omgivning, men härda ut: Detta får vi igen imorgon i form av insparade svordomar under poleringsarbetet! Under natten fick bilen torka och jag vila.


Polering och vaxning

Morgonen därpå står bilen torr i det rymliga garaget med bra belysning och jag börjar med att maskera lister som ligger illa till för den följande maskinpoleringen.
Dörrkarmar etc kommer jag dock polera för hand och skyddar dessa listerna med ett vinylglansmedel. På dessa ställen kan en polerduk ge större kontroll än ett trasselnystan.

Som sagt är det viktigt att arbeta i ett bra ljus, komplettera eventuellt med halogenstrålkastare vid bilens sidor. Studera nu lacken noga och sök efter större repor, missfärgningar etc som kan behöva poleras med rubbing (grövre polermedel).
På Volvons motorhuv fann jag ruskiga repor efter en tidigare tvätt med ”Scotch-Brite” svampens gröna sida (!). Dessa repor tonades ned med rubbing på trassel, medan mindre repor polerades med tops. Skrapmärken efter dörröppningar etc kunde nästan helt poleras ned och vissa missfärgningar minskades betydligt.
Var dock försiktig med rubbing och testa gärna vid en dörröppning hur resultatet blir med medlet på just din lack.

Nu är det då äntligen dags för att ge sig på lacken i sin helhet. En Pro Flex med Smartabs gula polerrondeller är vad som finns till buds (Biltemas gula kan klippas till och vill man ha mjukare rondeller till vaxning fungerar tex Lahegas vita till Cyclon).
Separata rondeller används till cleaner och vaxpolish (lägg dem i tydligt uppmärkta fryspåsar efter handtvätt så kan de återanvändas).

Eftersom syftet med denna dag inte bara var att få en fin lack utan också testa lite (för mig och kanske för en del av er) ny utrustning och nya preparat, så valde jag att använda Biltemas Colour Cleaner för Metallic – dvs utländska för lackrengöring. Enkelt uttryckt innehåller dessa mildare polermedel än rubbing och har som främsta kännetecken att de skall ta bort oxidationer i lacken, ta bort mindre repor och återge den ursprungliga färgen (reklamfloskler?).
Just denna produkt är anpassad för metallic och speciellt mild, vilket kan vara bra för en amatör att börja med. Men man bör vara medveten om att det finns starkare cleaner preparat att ta till om resultatet inte blir bra. Tyvärr förvillar ibland informationen på baksidan av vissa flaskor mer än de hjälper då flertalet nyare bilar har klarlack och enligt detta skall alla använda metallic cleaner!
Personligen föredrar jag att börja med ett för svagt preparat och testar alltid nya, starkare preparat på ett undanskymt ställe. Jag kör enbart rubbing för hand och använder alltså inte starkare medel än cleaner när jag kör med polermaskin.
Av denna anledning använder jag främst oscillerande maskiner. Men här finns det många olika skolor och idéer!

Cleaner lades nu ut på rondellerna och maskinen läggs mot lackytan innan den startas.
Trots detta kan man få något stänk, så börja gärna polera i mitten av en yta.
Arbeta lugnt och metodiskt med ett begränsat område tills det börjar torka in.
Det är här i själva poleringen som slutresultatet bestäms, så var noggrann. Var dock extra försiktig med kanter och vertikala ytor.
Rondellerna rengör jag från polerrester med jämna mellanrum med en kniv. När hela bilen är behandlad väljer jag att ta bort de mesta polermedelsresterna från lacken med en blöt trasa, som sköljs ofta och noga. Det som blir kvar kommer inte att störa det följande vaxpolishsteget.



Nästa steg är vaxpolish där samma arbetsmetodik som ovan används. Jag hade ursprungligen planerat att använda Biltema vaxpolish som fått bra resultat i test, men eftersom lackrengöringen var något mild för denna bil, väljer jag att köra med det kraftigare polerande Turtle Extreme Wax, som också är en ny produkt för mig. Namnet låter ju fantastiskt och vaxet luktar i alla fall fantastiskt gott och är lättarbetat! När vaxet torkat in tar jag bort det med trassel och polerduk.
Slutpolering gör jag alltid med en ren polerduk. Vaxpolishen har hjälpt till att få lacken riktig fin och vaxet visar sig mycket enkelt att polera bort. Tålighet mot tvätt skall dock vara detta vax svaghet, vilket säkert kommer att visa sig i form av att reporna börjar synas tydligare allteftersom vaxet försvinner. Hade det varit en polering inför vintersäsongen hade jag valt att applicera ett flytande hårdvax som avslutning för att öka livslängden.

Nu är det dags att ta bort maskeringstejpen och listerna behandlas med lämpligt medel. Här valde jag att testa "pedagogens" tips Teflon-spray från Biltema. Glansen blir mycket bra och polermedelsrester försvinner direkt. Helt klart ett lovande resultat än så länge alltså. Jag valde att applicera medlet med trasa för att undvika stänk på lacken.
Trots maskeringen och försiktigheten med polermaskinen så kan en del stänk ändå ha hamnat på glasrutorna. Därför passar det bra att nu rengöra och skydda glasrutorna med ett glaspolish (både insida och utsida). Glaspolish har fördelen att man inte riskerar att stänka medel på lacken, det har en betydligt bättre rengörande förmåga och ger ett vaxliknande skydd på rutorna. Dessutom ger det dig verkligt glasklara rutor, vilket inte alltid är fallet med fel kombination av fönsterputs och trasa.

Som avslutning är det lämpligt att köra ut bilen ur garaget och ta en titt i dagsljus för att hitta rester av vax eller områden där slutpoleringen kan bli bättre. Man ser nu tydligt att behandlingen är relativt lyckad, Lacken är ren och glansig och tvättrepor är i huvudsak borta. Men man kan fortfarande svagt ana de innan väldigt tydliga reporna på motorhuven.
Ägaren själv kunde dock inte se några repor alls, så uppdraget får väl anses lyckat, med tanke på kostnad, tidsåtgång och första försöket med maskinen.


Sammanfattning

Resultatet kan sammanfattas:

- Avfettning efter konstens alla regler (?) är ingen garanti för en helt avfettad bil! Är bilen tillräckligt smutsig in i minsta skrymsle så får man räkna med att lite hjälp med trasa eller svamp behövs för att rengöra lacken helt från asfalt, tjära, dubbrost mm. Denna arbetsinsats är dock väl investerad tid.

- Pro Flexen ger ett gediget intryck och är lätt att handha även för en nybörjare med erforderliga baskunskaper. För tuffare repor bör man förbehandla områdena med rubbing med roterande maskin eller för hand, men mindre tvättrepor och oxid klarar man med ProFlex och lämpliga medel. Biltemas Cleaner bet något dåligt på oxiden och repor och jag hade evetuellt satsat på ett preparat med kraftigare slipmedel när lacken är så pass dålig som på denna bil. Men utifrån vad preparatet lovar så fungerar det onekligen och detta till en kostnad av 20 kr (halva flaskan gick åt).

- Glaspolish ger alltid ett perfekt resultat och ett bra skydd mot ny trafikfilm. Det är speciellt lämpligt på vindrutans insida där flammighet är livsfarlig vid tex motljus. En relativt dyr produkt, men den räcker länge (jag körde här med min gamla Autosmartflaska, men tex Turtle har en liknande produkt i sitt nya Etxremesortiment).

- Teflon-sprayet är definitivt en konkurrent till Armor All till en lägre kostnad! Tester gjorda av ”pedagogen” tyder på att livslängden dessutom är bättre.

- Se bild på motorhuven före polering.
www.stackenbilvard.se/fore_motorhuven.jpg
- Se bild på motorhuven efter polering.
www.stackenbilvard.se/efter_motorhuven.jpg


Vid tangentbordet och Pro Flexen: "CRV"

Fotnot: Däck och hjulsidor behandlades ej då dessa skulle bytas mot lättmetallfälgar och nya däck. Motortvätt + invändig rengöring blir en senare fråga, likaså stenskottslagning och fixandet av rosten...















© Stacken 1997 - 2014