Postad 2003-11-24 04:48:30 | pedagogen, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23 | | Läst 8883 gånger | | Har du en Renault finns det inte något rostskydd att spola bort! ;-)
Skämt åsido: Visst sliter det lite på rostskyddet att högtrycksspola bilens underrede, precis som det sliter lite på tänderna att borsta dem med tandkräm.. Men vad är alternativet?
Ja, i båda fallen är alternativet fördärvelse..
Smuts som sitter kvar, och byggs upp, har en fuktighetskonserverande verkan, vilket innebär att även under torra dagar så sitter det fuktig smuts (som bland annat består av frätande salt) som fräter på underredet.
Så här gör man: Man blåser av underredet, hjulhusen (ja, gärna överiga bilen också) så ofta man kan på vintern. Gärna en gång i veckan. Använd också avfettning. Givetvis sliter detta på rostskyddet, men rostskyddet förbättrar man då och då (kanske vart annat år). Tar en eftermiddag, egentligen två, då man första eftermiddagen bör tvätta underredet ordentligt, låta torka, och dagen efter så rostskyddar man.
Kostnad kanske 500:- (ja, inte ens det, egentligen, går att komma undan billigare) vart annat år som garanterat kommer att hålla bilen rostfri "until hell freezes over" som amerikanen säger..
|
| Postad 2003-11-24 20:25:15 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 8866 gånger | | Hej,
Håller helt med pedagogen vad gäller tvätt av underede och bättring av rostskyddet. Känsliga damasker och elektronik kan med fördel ses över så att fukt inte tränger in. Tex är det utmärkt att fetta in polerna i ABS-bromskontakten som sitter utsatt till.
Likaså vad gäller Renault och både äldre och något senare modeller så har rostskyddet varit totalt värdelöst. Men vad gäller de ALLRA senaste modellerna har de antagligen det bästa rostskyddet på marknaden!
En genomgående smart konstruktion med få och smarta skarvar, mycket bra materialval (plast i skärmar, baklucka, aluminium i motorhuv etc), bra behandling i hålrum och dessutom rostfritt avgassystem. Toppbetyg i rostskyddstester.
Kul att biltillverkare kan bättra sig så radikalt!
Men å andra sidan är kvaliteten på flera modeller tveksam - de toppar bla listan över problem med nya Laguna. Kanske lite för mycket nyskapande idéer med nyckelkortet och tryckmätning i däcken etc?
|
Postad 2004-01-03 16:43:08 | evilfunky, Göteborg Medlem p?Stacken sedan 2004-01-03 | | Läst 8630 gånger | | Ja men det är ju inte så smart tvätta bilen när det är minus ute..
|
Postad 2004-01-04 10:15:31 | pedagogen, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23 | | Läst 8613 gånger | | Man kan ju göra som flyget: Tvätta med glykolvatten.. ;)
(skämt åsido: det finns tvätthallar..)
|
Postad 2004-01-06 19:48:30 | andwig, Stockholm Medlem p?Stacken sedan 2004-01-05 | | Läst 8571 gånger | | Är det någon som vet om det finns motsvarande "wash a car" anläggningar i Sthlm området och i så fall var??
|
Inskickad av Lars - 2004-01-07 06:49:53 | Läst 8553 gånger | | "Min undran är om det är någon idé och stå och böga samt svettas vid tvätten när allt ändå bara förstörs på några dagar."
För ett antal år sedan testade jag den metoden, bilen var en Mitsubishi Colt 1990,platsen mörkaste Småland, körsträckan ca 20 mil om dan. Bilen var ett år gammal och nyligen dinitrolbehandlad. Jag vaxade och polerade noga, sedan la jag på extra vax som jag lät bilda en film som jag inte polerade bort helt utan bara strök ut så att det fortfarande syntes, svåråtkommliga ställen runt lister mm samt i motorrum sprutade jag flytande lätt utspädd vax med elsspruta utan vidare behandling. Denna "bilvård" skedde i mitten av oktober och sedan fick det vara så tills mitten av april. Man fick vara försiktig när man närmade sig bilen med rena kläder mot slutet, tilläggas kan att jag var singel då annars hade det inte gått. Bilen såg för dj.. ut. Men och detta är viktigt, den fick inte den minsta rostprick. Rosten struntar i om saltlagret är 0,1 eller 5 mm tjockt, om saltet byts ut 2 ggr i veckan eller får sitta ett halvår. Så fort det finns salt på bilen så rostar det. OM DET KAN. Med ordentligt skydd så kan det inte det. Som gift så handlar vintertvätten snarare om äktenskapets bevarande än skydd mot salt.
En helt annan sak är saltandets vara eller icke vara. Vägverket anser att typ 300 000 ton salt om året sparar typ 60 liv. Eller vad det nu är, har glömt siffrorna?
Är det verkligen så, kunde det inte vara tvärtom, måste folk kunna köra i högsta tillåtna fart när det är halt, I Småland körde jag både på saltade och osaltade vägar, mest med odubbade friktionsdäck av hög kvalitet, jag måste säga att jag trivdes bäst på de osaltade vägarna, även när jag tidiga mornar var först på någon mindre väg och plöjde nysnö. Jag anpassade farten efter förhållandena och åkte aldrig av.
Kanske skulle mer än 60 liv kunna sparas med osaltade vägar, stenhård däckskontroll och obligatorisk vinterträning och utbildning/upplysning samt variabla hastighetsskyltar på de stora vägarna.
Givetvis så måste man behandla hala backar od. så att inte framkommligheten hotas.
Vägsaltet förstör stora materiella värden samt kommer att förstöra framtidens dricksvattentäkter i vägarnas närhet.
För de flesta av oss innebär osaltat vinterväglag att vi måste köra 10 minuter tidigare på morgonen samt hålla oss med friska vinterdäck. Är det inte värt det priset?
|
Postad 2004-01-07 09:58:11 | pedagogen, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23 | | Läst 8547 gånger | | Håller med Lars i det stora hela. Jag är rätt övertygad om att man numer saltar endast för den tunga trafiken som kör på "sommardäck" året runt. (Personbilar och lätta lastbilar etc. måste ju ha vinterdäck sedan ett par år, något som tung trafik slipper).
Åkarna lobbade ju bort att lagen även skulle gälla tung trafik.. "det kostar för mycket pengar och jobben försvinner"..
Jag har kollat närmre på bussar och lastbilars däck, och de är ofta otroligt nog märkta m+s, dvs. "mud and snow".. Alltså godkända för vinterbruk. -Vad jag inte kan förstå är att deras löjliga mönster (ofta ett zik-zak-mönster som är enklare utformat än vanliga bilars sommardäcksmönster) skulle fungera som vinterdäcksmönster.. Vilket det inte gör, om man får tro alla avåkta långtradare så fort det blir ordentligt snöfall.
Japp, saltet förstör grundvattnet, det tar dock några år innan saltet når ner.. Att saltning tillåts beror enbart att det är staten som håller på med det. Skulle en privatperson/ett företag "uppfunnit" och använt metoden, hade privatpersonen hamnat bakom lås och bom. Det är jag övertygad om.
|
Postad 2004-01-08 21:19:49 | dajo, Trollhättan Medlem p?Stacken sedan 2003-03-28 | | Läst 8493 gånger | | Dom däck märkta M&S till bussar och lastbilar du sett fungerar ypperligt även på vintern tack vare den stora tyngden som dom belastas med.
Man behöver helt enkelt inte ha dubbar och liknande mönster som till personbilar. Tvärtom får man bättre styrrespons med ett längsgående mönster.
Skulle man inte salta så skulle många få stora problem med avåkningar osv när körbanan pendlar mellan is och våt asfalt. Tro mig... vägverket vill inte spendera mer pengar på salt än nödvändigt.
Sedan är det naturligtvis inte kul att få sin bil upprostad men hellre det än krockad elelr inte ha råd att köra pga mångdubblade försäkringspremier.
|
Postad 2004-01-09 14:02:17 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 8473 gånger | | Svar till andwig: "Är det någon som vet om det finns motsvarande "wash a car" anläggningar i Sthlm området och i så fall var??"
Vid mitt besök till Wash-a-car idag så träffade jag på ägaren (?), som jag passade på att fråga några saker. - Han driver anläggningar i Malmö, Lund och Helsingborg, men det finns liknande ställen i Göteborg. Ett problem med etablering av liknande anläggningar i Stockholm är den kallare vintern. Det blir dyrt att värma upp spolplattan, utrustningen etc och vid för kall väderlek är en inomhushall ett måste.
Avfettningen är förresten av mikro-typ i Wash-a-car och i det schamposteg som finns i alla fall i Malmö så är det enligt uppgift en utspädd mikroavfettning. Inte enbart en alkalisk avfettning som man kunnat tro.
|
Postad 2004-01-11 10:33:31 | pedagogen, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23 | | Läst 8445 gånger | | Jo, jag har hört dojo:s uppgifter om "lastbilars tyngd gör att de inte behöver bra däck" från flera håll, främst från åkeribranschen.. Vägverket slänger ut salt för att det har blivit "tradition i yrket".
1) Har alla bilar (inklusive lastbilar) bra däck behövs det inte saltas. 2) Krävs det av alla, blir det inga konkurrensnackdelar -givetvis skall inte utländska lastbilar med "sommardäck" släppas in!
3) Saltet är skit. Teknikutvecklingen med bra däck, ABS, antispinn etc. har gjort saltet överflödigt.
4) Har man kollat om "Jozo" (saltmonopolet) inte mutat ansvariga på vägverket? -Torde röra sig om betydande belopp som skulle försvinna i försäljning om vägsaltningen upphörde.. Alla andra jäklar är ju mutade i Sverige idag, så varför inte också vägverket?
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
Som man kan förstå från namnet har en gummiklubba ett huvud som är tillverkad av, eller belagt, med gummi samt ett hållbart handtag i trä eller plast. I jämförelse med vanligare hammare är huvudet på
...
| Läs mer här |
© Stacken 1997 - 2014
|