Stackens bilvårdsforum |
|
Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.
|
|
Postad 2004-03-09 02:09:15 | FordCoupe1946, Ludvika Medlem p?Stacken sedan 2004-03-08 | | Läst 8213 gånger | | Jag har låtit avfettningsmedlet sitta kvar för länge ett par gånger. Det har blivit en massa små små prickar på många ställen i lacken. Mest ovanför dörrarna på båda sidorna, även på huven. Högt upp är ju både naturligt och själv- klart, eftersom jag har en hög Chrysler minibuss. Prickarna är väldigt små, dom syns men känns inte. Det ser ut som om någon har börjat att sprutlackera bilen, men så slutat efter ett par sekunder. Jag har dessutom en röd bil, vilket jag har hört ska vara en bland de sämsta färgerna, när sånt här inträffar. Jag har naturligtvis fått massor av "goda" råd. Eftersom dom är så många och olika, så vänder jag mig till Dig, som just nu läser detta, och kan ge mig goda råd! Hur ska jag bäst och enklast få bort dessa "prickar"?
Detta inlägget har redigerats 2004-03-09 08:28:47
|
Postad 2004-03-09 21:03:30 | wazid, Helsingborg Medlem p?Stacken sedan 2003-03-19 | | Läst 8178 gånger | | Hej
Skulle vara bra om du kunde säga vilken typ av avfettningsmedel du har använt. Är det alkaliskt, kallavfettning eller en Microavfettning?
Kan du beskriva prickarna lite mer. Jag antar att de inte går att tvätta bort? Är de ljusröda till färgen? Ser de ut att vara "rinningar"?
MvH
David
|
Postad 2004-03-13 16:50:29 | IKUZUS, Medlem p?Stacken sedan 2003-08-14 | | Läst 8112 gånger | | Hej! Om prickarna kommer av avfettningen så går dom att polera bort.För detta krävs ett polermedel som tar oxider bra och en polermaskin.Det är en fördel om du har polerat förr.Bilar med solidfärg utan klarlack är känsliga för stark avfettning.Om du använder petroliumbaserade avfettningar så minskar risken att det bltr skador på lacken
|
Postad 2004-03-13 19:52:14 | the real deal, STHLM Medlem p?Stacken sedan 2004-03-13 | | Läst 8103 gånger | | Jag lyckas bra med "natur" avfettning. Tvättar bilen ofta så skiten sätter sig alldrig.Ser ingen anledning att brassa på med så starka medel? Det sliter väl bara på ens lackskydd?
|
Inskickad av IKUZUS - 2004-03-13 22:28:34 | Läst 8094 gånger | | "Naturavfettning" är antingen surt eller basiskt vilket gör att den "fräter" på lacken.En alkalisk avfettning kräver mer vatten än en syra för att neutraliseras.Så om du fuskar när du spolar av bilen så får du skador pålacken.Petroliumavfettningen är "snällare" mot lacken och den gör rent bättre än miljöavfett.Allt som innehåller lacknafta sliter på lackskyddet (tex Turtles supertvätt).När vattnet inte rinner av lika lätt som när bilen var ny lackskyddad så är inte lackskyddet "slut" utan ytskiktet slits ut.Det är det som förnyas när du efterbehandlar bilen.Lack skyddet finns fortfarande kvar i lacken.
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
Som man kan förstå från namnet har en gummiklubba ett huvud som är tillverkad av, eller belagt, med gummi samt ett hållbart handtag i trä eller plast. I jämförelse med vanligare hammare är huvudet på
...
| Läs mer här |
© Stacken 1997 - 2014
|